Reordenació del port

El Port de Barcelona planeja «desdoblar» el pont Porta d’Europa quan traslladi ferris i creuers a l’Adossat

  • Lluís Salvadó: «Ens arremangarem per canviar la percepció dels creuers»

  • Barcelona tindrà el 2023 un 58% de creueristes que iniciaran ruta a la ciutat

BARCELONA PUENTE DE EUROPA ABIERTO FOTO VICENS FORNER

BARCELONA PUENTE DE EUROPA ABIERTO FOTO VICENS FORNER / VICENS FORNER

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

La rotunda transformació que viu elPort de Barcelona, esperonada per la celebració el 2024 de la Copa Amèrica de vela, arribarà a un dels elements més singulars de la infraestructura: el pont Porta d’Europa, que s’haurà d’ampliar en els pròxims anys per absorbir les noves necessitats de mobilitat cap al moll Adossat. Aquesta construcció basculant inaugurada el 2000 és la més gran del continent d’aquestes característiques i és l’única manera d’arribar per terra a l’Adossat, on atraquen els grans creuers. El president del Port, Lluís Salvadó, afirma a aquest diari que serà un pas necessari per al nou cabal de passatgers de ferris i creuers quan tota l’activitat es concentri allà, en un termini de tres anys. Aleshores, el port haurà de plantejar «desdoblar» aquesta via.

El pont consta d’una estructura mòbil d’acer en forma de dues fulles a 22,5 metres d’altura, recolzades sobre dues pilastres a la dàrsena. S’obre per la meitat en vertical per permetre el pas d’embarcacions i ofereix un canal de navegació de 100 metres en total. Permet, doncs, l’accés de naus de grans dimensions, tot i que les de menys de 19 metres d’altura poden traspassar-lo sense haver d’obrir-lo.

Però el seu protagonisme creixerà a curt termini. La concentració de l’activitat de passatgers al moll Adossat és l’eix de l’acord al qual van arribar el 2018 el Port i l’ajuntament per separar el tragí de naus de la primera línia marítima per motius mediambientals i per guanyar espai d’usos ciutadans a peu de Ciutat Vella. D’aquesta manera, els creuers que ara recalen al moll d’Espanya o al de Barcelona (els més petits i luxosos) passaran a operar només a terminals de l’Adossat, el mateix que passarà amb els ferris.

Aquest objectiu, que s’ha accelerat amb motiu de la Copa Amèrica, es traduirà en el transvasament de l’activitat de creuers a finals d’aquest any i dels ferris en els pròxims. De moment Balearia tindrà una reubicació provisional, però Salvadó calcula que la seva nova construcció a l’Adossat, abans ocupada per una terminal multipropòsit (d’usos mixtos, de contenidors i passatgers), estarà acabada en uns dos anys. Cal recordar que l’activitat de ferris va arribar als 1,6 milions d’usuaris el 2022, a prop de la xifra de creueristes (2,3 milions de moviments que corresponen en realitat a 1,65 milions de viatgers, pels que acaben i inicien ruta).

«Desdoblar» per encaixar la nova afluència

D’aquesta manera, quan desaparegui l’activitat industrial i es focalitzi la de viatgers, el volum d’usuaris del pont per accedir a l’Adossat es multiplicarà, però sobretot creixerà el nombre de vehicles, ja que bona part d’usuaris dels transbordadors porten el seu propi cotxe. A més dels camions de mercaderies que embarquen per traslladar-se a les Balears i a Itàlia, entre altres punts.

El president del Port té clar que en un parell d’anys hauran de «plantejar l’ampliació del pont», que ja consta en la «planificació del Port de Barcelona». Es farà en un moment «no llunyà». I recorda que dos anys per al port, acostumat a obres de gran magnitud, és molt poc temps. «S’haurà de desdoblar», precisa, per evitar la congestió de la mobilitat a la zona. No hi ha pressupost ni projecte, però sí la certesa que és una ampliació natural per al bon funcionament del nou epicentre del passatge.

Notícies relacionades

Quan cap al 2026 culmini aquesta concentració a l’Adossat, constarà de set terminals, de les quals tres són públiques. Haurà finalitzat la que construeix la naviliera MSC i també la terminal G, que inicialment encapçalava el grup Royal Caribbean, però per la qual també es van interessar Norwegian Cruise Line, Viking Ocean Cruises i Virgin Cruises, que van qüestionar el procés de licitació per via judicial fins que el Port el va suspendre fa uns dies. Salvadó afirma que estan analitzant les noves bases, en les quals possiblement guanyarà punts qui garanteixi més operacions d’inici i final de ruta (port base) a Barcelona, en comparació amb les escales de poques hores. El propòsit és mantenir el calendari previst. I recorda que darrere de cada terminal hi ha inversions de més de 100 milions d’euros entre capital públic i privat.

Més competitivitat com a port base

Amb set terminals d’última generació i grans comoditats per a l’embarcament i desembarcament de passatgers amb equipatges, Salvador dona per fet que serà més fàcil avançar cap al 75% de l’operativa com a port base, davant l’actual 58%. Aquests usuaris solen pernoctar alguna nit en hotels de la ciutat, realitzen una despesa molt més alta i un turisme molt menys concentrat a Ciutat Vella, ja que disposen de més temps.