Potenciar el port

Aragonès aposta per un 75% de creuers amb Barcelona com a sortida o arribada

El president de la Generalitat defensa com a objectiu reduir els vaixells que només hi fan escala «durant unes quantes hores»

zentauroepp47872945 cruceros190424182701

zentauroepp47872945 cruceros190424182701 / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts

El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, ha apostat per fixar l’objectiu d'aconseguir que el 75% dels creuers que passin per Barcelona ho facin tenint la ciutat com a punt de sortida o d’arribada, i reduir així els que només hi facin escala «durant unes quantes hores». Com va avançar El Periódico, avui aquest tipus de passatge suposa el 58% del total que s’embarca a la ciutat.

En una entrevista a betevé, a un mes i mig per a les eleccions municipals del 28 de maig, el president s’ha posicionat sobre el debat turístic a la capital catalana, després que l’alcaldessa, Ada Colau, defensés «decréixer en creuers i dir ‘no’ a l’ampliació de l’aeroport». «El que hem de fer és que els creueristes que arriben a Barcelona aportin el màxim valor afegit a la ciutat i evitar les externalitats negatives i l’impacte de quan hi ha una gran afluència en molt poques hores», ha assenyalat.

Per això, ha afegit, «l’objectiu que hauríem de compartir tots és que el potencial del Port de Barcelona en creuers sigui sobretot com a punt de sortida i d’arribada, no per a escales de poques hores. Ens hauríem de fixar l’objectiu d'aconseguir que el 75% dels creuers que passin per la ciutat siguin com a punt de sortida i arribada en viatges».

La llei ho impedeix

En qualsevol cas, Aragonès ha recordat que la llei actual impedeix a la Generalitat fixar per decret el nombre de creuers, per la qual cosa ha opinat que hi ha d’haver un «acord» conjunt entre institucions i operadors, en el marc de la comissió institucional per a la sostenibilitat dels creuers que es convocarà aquesta setmana.

El dirigent republicà ha advocat també per «electrificar» el port i «potenciar» creuers que facin servir altres combustibles que redueixin les partícules contaminants.

Aeroport «sucursalitzat»

El mandatari català també ha explicat que la Generalitat ha iniciat converses amb el Ministeri de Transports amb la voluntat de «posar en marxa la comissió paritària» sobre la modernització de l’aeroport de Barcelona, un dels punts de l’acord pressupostari amb el PSC.

Aragonès ha considerat que el debat no s’ha de centrar en la «dimensió física», sinó que «la part important és la gestió» i que aquesta recaigui a Catalunya, compartida entre l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea metropolitana, la Generalitat i entitats econòmiques i socials. «L’aeroport de Barcelona en aquests moments es gestiona des de Madrid. No té cap mena de sentit que el sistema de decisió estigui sucursalitzat», ha criticat.

Notícies relacionades

I ha apostat per millorar les connexions intercontinentals, sobretot des del Pacífic, i protegir alhora els espais naturals protegits de l’entorn; i ha demanat evitar «reduir-ho a un debat dogmàtic que allunya de qualsevol solució».

A favor de les superilles

D’altra banda, s’ha mostrat favorable a les superilles a Barcelona, tot i que l’aplicació «ha d’anar en paral·lel» a millorar el transport públic, una qüestió sobre la qual ha al·ludit al «dèficit» a Rodalies; i ha censurat que Junts critiqui la connexió del tramvia per la Diagonal, ja que «membres de la seva actual candidatura ho van impulsar quan eren membres del Govern».