Estratègia acordada
Més arbres i menjar quilòmetre 0: les mesures de les escoles bressol de BCN contra el canvi climàtic
Els 103 centres d’educació infantil públics es comprometen a implantar 47 mesures al llarg d’aquest any per fer front a l’escalfament global

BARCELONA 09/03/2020 Barcelona Escola Bressol Municipal Gràcia. Guardería municipal cerrada por un caso de coronavirus. Fachada /
La comunitat educativa de les 103 escoles bressol municipals de Barcelona han acordat impulsar una sèrie d’actuacions per mitigar el canvi climàtic dins del seu marc d’actuació. Les comunitats dels centres infantils i Ajuntament de Barcelona han traçat una estratègia comuna, anomenada ‘Bressols pel clima’, que concreta 47 actuacions a desplegar des d’ara en tots els centres.
Les mesures s’estructuren en sis eixos: naturalització d’espais, transició energètica, confort tèrmic, gestió de residus, alimentació sostenible i educació ambiental. Algunes de les accions ja s’estan implantant i la idea és que es despleguin durant aquest any. Entre d’altres, s’inclou la renaturalització dels patis o l’aposta per ser refugis climàtics.
La renaturalització dels patis s’ha de fer plantant arbres i altres plantes i obrint-los al conjunt de la ciutadania. S’habilitarà també un nou servei itinerant de jardineria per garantir la cura del verd tot l’any. A més, es preveu explorar el camp de les cobertes verdes, que actualment no té cap escola bressol. De fet, s’ha projectat la primera a l’escola Pere Calafell, que obrirà el curs vinent.
Renovació energètica
En una altra línia d’actuació, s’impulsarà l’energia renovable. Actualment existeixen 58 instal·lacions solars tèrmiques, quatre bressols amb plaques fotovoltaiques i 76 centres amb contracte amb l’empresa pública Barcelona Energia. L’objectiu és incrementar progressivament les instal·lacions de generació d’energia renovable als equipaments dels bressols i impulsar la creació de comunitats energètiques. Aquesta estratègia ja s’està treballant en els centres que tenen previst obrir als barris de Trinitat Nova, Sant Andreu i la Marina del Prat Vermell.
En tercer lloc, s’estudiarà quines escoles poden formar part de la xarxa de refugis climàtics de la ciutat. La previsió és que el pròxim estiu s’incorporin els cinc primers patis. En aquest àmbit, s’abordarà també el confort tèrmic dins dels centres i la necessitat de realitzar un bon manteniment dels equips de climatització.
Notícies relacionadesL’estratègia passa també per impulsar les experiències que ja existeixen sobre reciclatge, reutilització i gestió de residus. En cinquè lloc, hi ha un compromís per apostar pels aliments de proximitat i ecològics, que actualment ja està en un 90% dels productes dels menús. Es busca però anar més enllà amb accions com incrementar més la presència de proteïnes vegetals al menú, oferir a les famílies recomanacions sobre menús sostenibles, realitzar tallers sobre desaprofitament o establir relació directa amb els compostadors del barri per fer arribar les restes de menjar per generar compost.
Finalment, totes les escoles bressol s’incorporaran a la xarxa Escoles+Sostenibles i Compromís amb la justícia climàtica. Així, es dissenyaran formacions climàtiques i ambientals dirigides als equips educatius i les direccions. Es garantirà que les escoles tinguin pàrquing de bicicletes i patinets i es promouran maneres de transport sostenibles.
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- Jubilació La despesa en pensions puja un 6,2% a l’agost, fins a la xifra rècord de 13.621 milions
- Reunió del Consell Executiu El Govern llaura el camí dels pressupostos amb un reforç de la hisenda catalana i el reconeixement final a la llei de barris
- EUA Trump redobla el seu atac a la independència de la Fed i acomiada la governadora de la Reserva Federal Lisa Cook
- Apunt El somriure de la Gioconda
- ELS TERMINIS DEL RETORN El Barça s’afanya pel Camp Nou