Educació
Extraescolars ‘elitistes’ en barris vulnerables contra la bretxa social
Barcelona ofereix extraescolars culturals, artístiques i científiques gratuïtes en 15 barris els veïns dels quals no solen tenir-hi accés, amb la perspectiva que puguin apuntar-se 2.317 alumnes aquest curs
En paral·lel, el Pla de Barris impulsa també en 51 centres educatius el programa ‘Caixa d’eines’, amb l’objectiu d’introduir la pràctica artística dins del currículum escolar

En el marc del Pla de Drets Culturals, i, en concret, de la mesura Cultura i educació: dret a la participació cultural i a l’educació artística al llarg de la vida, l’Ajuntament de Barcelona, a través del Pla de Barris i en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), l’Institut Municipal de Cultura de Barcelona (ICUB), l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) amplia aquest curs l’oferta d’extraescolars culturals, artístiques i científiques gratuïtes en 15 barris de la ciutat, arribant a les 2.317 places. 146 tallers i activitats setmanals programats, amb un pressupost anual de prop de 440.000 euros, responent a la «necessitat de pal·liar les desigualtats observades en alguns territoris de la ciutat en els quals no hi ha accés ni possibilitat de participació a aquest tipus d’activitats».
El programa d’activitats extraescolars del Pla de Barris pretén «oferir activitats de qualitat de manera accessible i variada en els àmbits d’arts i ciència dirigides a nens i adolescents dels barris»; així com «generar espais de coordinació conjunta entre centres educatius i equipaments d’un mateix territori» i «acompanyar i dinamitzar les AFAs perquè siguin espais actius de participació, planificació i disseny d’activitats extraescolars sense que això suposi una càrrega afegida a nivell de qüestions contractuals».
En aquesta línia, el consistori ha explicat aquest dimarts que tots els barris del Pla de Barris ofereixen aquest curs activitats extraescolars de caràcter artístic i científic, i que «la forma de gestionar-les, la intensitat de l’oferta, les entitats col·laboradores, les disciplines i el grup d’edat al qual es dirigeixen varia d’un barri a l’altre», «amb una clara voluntat de provar diferents metodologies».
Escoles com a centres culturals
Notícies relacionadesA més de les extraescolars, el Pla de Barris impulsa el programa ‘Caixa d’eines’, amb l’objectiu d’introduir la pràctica artística dins del currículum escolar, en la mateixa línia d’intentar reduir les desigualtats territorials en l’accés a la cultura. Aquest curs 51 centres educatius de la ciutat estan desenvolupant alguna de les propostes del programa (31 són escoles de primària, 10 instituts i 9 instituts escola). Un desplegament en el qual també estan implicats 62 equipaments, entitats i creadors i creadores. Amb una inversió de tres milions d’euros, el programa arriba ja a uns 5.500 alumnes i 360 docents, amb l’objectiu d’intentar afavorir la creació d’aliances fortes entre les entitats i els equipaments culturals tant els de proximitat com els de ciutat i les escoles.
La consolidació del programa ‘Caixa d’eines’ busca a la fi «contribuir a forjar una transformació de les escoles, un canvi de paradigma, en el qual els centres escolars tendeixen a convertir-se també en referents culturals als seus territoris».
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Al tancament del mercat La CNMC es disposa a aprovar l'opa sobre el Sabadell amb compromisos assumibles per al BBVA
- OBRES A L'ESTADI La gespa del nou Camp Nou, a punt
- Comissió d'investigació El Govern central enviarà el CNI a les elèctriques a partir d'aquesta nit per recaptar dades per l'apagada
- Segons l'Idescat Sant Just Desvern torna a ser el municipi amb més renda per càpita, per davant de Matadepera i Tiana
- Perspectives El Govern manté en el 2,6% el creixement del 2025 malgrat la incertesa pels aranzels