L’AMB planeja una mobilitat sostenible i "amb justícia social"

Els responsables de l’ens debaten sobre l’encaix entre transport públic i privat, i com protegir els veïns econòmicament més vulnerables.

L’AMB planeja una mobilitat sostenible i "amb justícia social"
2
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Les polítiques de mobilitat sostenible són una de les grans palanques de transformació a les ciutats de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Sobre això van debatre ahir responsables de l’administració metropolitana en un estand de l’Smart City Expo World Congress, celebrat al recinte Gran Via de l’Hospitalet de Llobregat de la Fira de Barcelona. Una conclusió de la trobada, va insistir el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Carlos Cordón (PSC), també alcalde de Cerdanyola del Vallès, és que la mobilitat sostenible ha d’implementar-se "amb criteris de justícia social i sense deixar ningú enrere", va assenyalar el regidor en relació amb la protecció dels veïns més vulnerables.

És un dels grans focus de discussió que van aflorar en el debat públic entorn de polítiques de mobilitat sostenible, especialment quant a les zones de baixes emissions (ZBE) i la consegüent electrificació del vehicle privat. "Cada vegada que pacifiquem un carrer estratègic a Cerdanyola ens trobem amb una batalla veïnal", va admetre Cordón, que tot i així va defensar minimitzar progressivament el protagonisme del vehicle privat a les ciutats. Sense anar més lluny, Cerdanyola del Vallès va ser el primer municipi de l’àrea de Barcelona que va tirar endavant una exempció de multes per ZBE als seus residents fins a l’any 2028.

A l’aterratge de les polítiques de mobilitat als municipis es va referir també Marc Iglesias, director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB. "El futur de la mobilitat passa indiscutiblement per un transport públic cada vegada més intensiu, ja que és la més eficient. I el vehicle privat ha de mantenir el seu espai però electrificat, sobretot vinculat a l’activitat econòmica". El vicepresident Cordón va lamentar, no obstant, que encara hi hagi veïns que li diguin que "entre Cerdanyola i Sant Cugat hi ha 45 minuts en transport públic i només 10 amb cotxe", i va apel·lar a resoldre aquesta bretxa amb què la ciutadania es troba en el seu dia a dia.

Millores en transport públic

Notícies relacionades

Una bretxa que es materialitza molt especialment en la segona corona metropolitana, un territori que Cordón va assegurar que aspira a arribar a "l’excel·lència" en la qual situa el transport públic de la primera corona. En aquesta matèria està fent deures l’AMB aquest últim any. Per exemple, l’ens ha assumit el contracte de busos urbans de Cerdanyola després de 13 anys de bloqueig. I ha fet el mateix a Sant Cugat del Vallès, on ajuntament i AMB han arribat a un "acord històric", va voler emfatitzar l’alcalde Josep Maria Vallès (Junts), després d’unes negociacions no sense tensions.

L’estand de l’AMB a l’Smart City Expo World Congress va ser també lloc per explorar el futur de la mobilitat a Barcelona i l’entorn. En aquest flanc va cobrar rellevància el Pla Director Urbanístic Metropolità (PDUM).