Mobilitat
BCN invertirà 49 milions a electrificar les seves tres cotxeres
El projecte busca donar resposta a la necessitat de multiplicar per set la potència avui disponible, fet que retardarà els plans de descarbonització completa dels busos fins al 2035.
«La potència que es necessita per carregar la flota de busos equival a la de tot el metro»
El pla preveu fer una subestació a Horta i la interconnexió de totes tres instal·lacions
L’electrificació de la flota d’autobusos de Barcelona requerirà quintuplicar la potència actual disponible el 2030 i multiplicar-la per set el 2035. Accedir a l’energia elèctrica suficient requerirà la construcció d’una subestació elèctrica a Horta i la interconnexió de les tres cotxeres de TMB per garantir la seguretat del subministrament. Per fer-ho, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) invertirà 49 milions d’euros, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO. Atesa la complexitat del projecte, l’operadora pública no veu possible completar la descarbonització de tot el seu parc fins d’aquí a deu anys, el 2035.
Les cotxeres de la Zona Franca, el Triangle Ferroviari (Sagrera) i Horta disposen de 188 carregadors, que requereixen una potència de 17 megawatts (MW). Davant la incorporació de més autobusos elèctrics en substitució dels propulsats per dièsel i gas natural, s’haurà de disposar de 572 carregadors el 2030, fet que exigirà disposar de 85,8 MW de potència, i 850 carregadors el 2035, amb necessitat de fins a 127 MW, segons les xifres que té la directora d’Infraestructures de TMB, Natàlia Bigas.
Dificultats
En el seu pla per descarbonitzar tota la flota d’autobusos, TMB s’ha trobat que la cotxera d’Horta presenta dificultats per connectar-se al sistema elèctric. A diferència de les de Zona Franca i el Triangle, on els autobusos elèctrics es carreguen aprofitant l’energia de la línia 9 de metro –molt pròxima i disponible durant les hores vall de la nit, quan el suburbà no circula–, la d’Horta és més allunyada de les estacions més pròximes, Canyelles i Mundet (L3), fet que en complica la connexió directa.
A finals d’aquest any, però, està prevista l’arribada dels primers 18 vehicles elèctrics del Bus Turístic, així com també els únics cinc minibusos que l’operadora ha trobat en el mercat per al servei de Bus de Barri. Els dos models descansen a Horta. És per això que, per solucionar el proveïment d’energia més immediat, TMB ha començat aquest octubre les obres per connectar-la amb l’estació de metro de Canyelles, a un quilòmetre de distància. Una part del cablatge discorre pel túnel del metro, una altra per les mateixes cotxeres i uns 400 metres per via pública.
Els treballs a la via pública s’han dividit en tres fases. Fins al 10 de novembre s’actua al passeig de Vall d’Hebron, entre la carretera Alta de les Roquetes i el camí Antic de Sant Llàtzer. Immediatament després, i fins al 24 de novembre, s’ocuparà un carril de la calçada entre la carretera Alta de les Roquetes i el carrer de Scala Dei. Des d’aquest punt es continuarà en una tercera fase entre el passeig Vall d’Hebron i la plaça del Cementiri d’Horta.
Una vegada a l’estació de Canyelles, el cablatge circularà per l’interior dels túnels i podrà captar electricitat de diversos punts del suburbà, per arribar a 2 MW de potència. En aquest sentit, TMB ha volgut ser previsora: a les obres a la via pública traça més tubs dels actualment necessaris per augmentar la connexió.
Mesura transitòria
Es tracta d’una mesura immediata, però de caràcter transitori, tenint en compte que la flota elèctrica arribarà a 700 busos el 2030 i 1.040 el 2035. "L’energia no serà suficient, tenint en compte que la potència que cal a la nit per carregar tota la flota de busos és equivalent a la que fa servir tot el metro", explica el director de xarxa d’autobusos de TMB, Jacobo Kalitovics.
Notícies relacionadesPer aquesta raó, treballa juntament amb la Conselleria de Territori per treure a concurs els pròxims dies la redacció del projecte per a la construcció d’una subestació a Horta que, amb un cost de 32 milions d’euros, s’encarregarà de transformar l’energia de la xarxa elèctrica perquè sigui apta per als punts de recàrrega de la cotxera. L’electricitat es prendrà de la línia d’alta tensió de Collserola, amb un cablatge que transcorrerà enterrat per la muntanya fins a la receptora a Horta, encarregada de transformar la potència perquè sigui apta per als carregadors. La seva execució està prevista entre el 2029 i el 2032. Quan la subestació estigui en marxa, la cotxera d’Horta es desconnectarà de la xarxa de metro.
Per assegurar el subministrament, el pas següent serà la interconnexió de les tres subestacions de les cotxeres. Formaran un triangle en què, si una receptora falla, la resta de la xarxa podrà continuar funcionant. Aquesta interconnexió comportarà una inversió de 16 milions d’euros.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Salut Bellvitge descobreix una nova malaltia genètica del neurodesenvolupament similar a l’autisme
- Sixena demana suspendre el concert de Rosalía al MNAC, nova polèmica per les pintures murals
- Al centre logístic BCN8 Desapareixen a Sabadell 3.767 paquets d’Amazon valorats en 200.000 euros en un enviament d’Alemanya a Espanya
- ENDOCRINOLOGIA La teva paella podria estar danyant les teves hormones: els experts alerten sobre els disruptors endocrins
- Enquesta de Sanitat El consum d’alcohol, tabac i cànnabis cau significativament entre els joves, però es manté l’ús de vaporejadors
- Barcelona, protagonista Kabilio vol portar la IA a la comptabilitat de les pimes
- Es revela l’elapé més esperat de l’any Rosalía desafia el cànon pop amb ‘Lux’
- Rosalía, silenci litúrgic en l’estrena de ‘Lux’ al MNAC
- L’advocat de Sixena, el taxi de Belén Esteban i l’alarma de Protecció Civil
- Exposició Fotos d’Aymerich dels 70 i els 80 viatgen al present
