Urbanisme pendent

Així són les tres opcions de reurbanització de la ronda de Sant Antoni

  • Col·lectius veïnals i entitats, a més de grups polítics, discrepen sobre si el nou traçat ha de ser pacificat o ha de recuperar la circulació d’alguns vehicles

Degradación y botellones en ronda Sant Antoni.

Degradación y botellones en ronda Sant Antoni. / ALVARO MONGE (EPC)

2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +
Alex R. Fischer
Alex R. Fischer

Infografia

ver +

El futur de la ronda de Sant Antoni ha dividit tant l’Ajuntament de Barcelona com diferents associacions de veïns, comerciants i entitats dels barris de Sant Antoni i el Raval. L’únic clar és que la llosa elevada que va quedar a la ronda després de la retirada del mercat provisional el 2018 (incloent-hi dues illes) desapareixerà a final del 2022 o el gener del 2023, en funció de la campanya de Nadal. Hi ha consens generalitzat sobre la urgència d’eliminar aquesta barrera de formigó l’ús de la qual com a espai públic ha provocat molts conflictes de convivència. Però serà necessari un esforç negociador de totes les parts per triar el nou tipus de traçat.

El tram de ronda de Sant Pau a Floridablanca s’estructura actualment en dues voreres d’uns 7 metres d’ample, que limiten amb la llosa elevada. Aquestes són les tres propostes de partida per a la reurbanització, sobre les quals també caldrà detallar altres aspectes relatius a la càrrega i descarrega, les escombraries i altres serveis.

Aspecte actual

El projecte del 2018.

Aquell any l’ajuntament d’Ada Colau ja va elegir un disseny, suposadament consensuat amb veïns i comerciants, que apostava per crear un carril de pujada i un altre de baixada per a busos i taxis, així com carril bici central de doble direcció, i un carril lateral de serveis. Les voreres serien de 8,2 metres. El consistori va retirar la proposta amb la idea de repensar tot el traçat de rondes de la zona i apostar per un disseny més integrat. Els veïns alineats a la Plataforma d’Afectats per la llosa de Sant Antoni i altres entitats veïnals i de comerciants defensen l’esmentada proposta, tot i que integrant ajustos quant a descàrrega i serveis, adaptats a les noves necessitats.

Aquesta obra duraria 10 mesos, tot i que podria iniciar-se entre el gener i el març del 2023, en funció que la llosa es retiri al novembre o al gener. La decisió es vincularia a la campanya de Nadal.

El nou projecte semipacificat

Entre les dues opcions que l’àrea d’Urbanisme ha presentat en les últimes setmanes figura un terme mitjà: Es mantindrien els mateixos usos però sense el carril bus ascendent i desplaçant el cordó de serveis al costat Eixample. D’aquesta manera, les voreres a un costat tindrien 8,5 metres, i a l’altre 11 metres (costat Raval). També portaria 10 mesos d’obres i el mateix calendari.

Notícies relacionades

Les associacions de Veïns de Sant Antoni, Fem Sant Antoni i la Xarxa veïnal del Raval prefereixen la màxima pacificació, tot i que estarien disposats a acceptar aquesta si es descarta la del 2018.

El pla de pacificació

El més dràstic planteja mantenir tot el vial en plataforma única, amb 30 metres d’amplada destinats a l’ús per als vianants. En aquest cas, les obres també serien de 10 mesos, tot i que si s’eliminés la llosa el novembre del 2022, es preveu destinar el primer semestre del 2023 a la restitució de paviment i activitats de dinamització, per iniciar la reurbanització entre el juny i el juliol. L’espai es distribuiria en diferents espais de jocs, descans i d’altres, a consensuar.