Anàlisi

La reducció del trànsit durant la pandèmia adultera els resultats de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona

La reducció del trànsit durant la pandèmia adultera els resultats de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona

El Periódico

6
Es llegeix en minuts
Verificat
Verificat

Verificat és una plataforma de fact-checking sense ànim de lucre a Catalunya. Ens dediquem a verificar el discurs polític i el contingut que circula a les xarxes i a l'educació per al consum crític de la informació.

ver +

Fa més d’un any i mig que la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona està en funcionament i el 15 de setembre es complirà un any des que l’Ajuntament va començar a aplicar sancions als vehicles que no seguien les restriccions. Es tracta d’una àrea urbana on, des de gener del 2020, determinats vehicles no poden accedir perquè són considerats massa contaminants. Ens heu preguntat a través del consultori d’Instagram de Verificat si la ZBE ha servit per reduir el nivell de contaminació a la ciutat, tal com pretenia. Les emissions s’han desplomat l’últim any, però aquesta baixada està més relacionada amb la reducció del trànsit a causa de les restriccions per la pandèmia que amb la ZBE.

Amb la declaració de l’estat d’alarma el març del 2020, l’Ajuntament de Barcelona va retardar l’entrada en vigor de les sancions que estava prevista per a l’1 d’abril i, finalment, les multes per incomplir les restriccions es van començar a posar a partir del 15 de setembre, fa gairebé un any. Durant aquest temps, el trànsit a la ciutat no ha sigut el mateix que abans de la pandèmia de la Covid-19 i les emissions de contaminació van arribar a mínims històrics, segons l’informe anual de l’Agència de Salut Pública. Per això, com que les dades de contaminació del 2020 van ser anòmales i el 2021 han seguit algunes restriccions de mobilitat, la comparativa amb les emissions del 2019 queda desvirtuada.

Xavier Basagaña, doctor en Bioestadística per la Universitat de Harvard i investigador de l’ISGlobal que ha participat en el primer informe d’avaluació de la ZBE en la qualitat de l’aire, afirma a Verificat que gran part de la reducció de les emissions ha sigut a causa de les restriccions de mobilitat i que aquestes han tingut fins i tot un impacte més destacat que el previst al principi per la ZBE. Quan es va posar en funcionament aquesta mesura, es pretenia reduir els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) un 15%, però finalment aquesta reducció ha sigut «més important si mirem dades del 2019 al 2020 o dels primers mesos del 2019 i els mateixos del 2021». Entre els mesos de setembre i novembre del 2020, quan ja no hi havia confinament i s’havien començat a aplicar les sancions, les emissions de NO2 es van reduir un 25% respecte a la mitjana dels mateixos mesos del 2015 al 2019.

Una altra raó per atribuir en gran part la reducció d’emissions a les restriccions és el fet que en zones externes a la ZBE també s’han vist caigudes importants dels contaminants, segons afirma Basagaña.

Si mirem els nivells de contaminació dels primers cinc mesos del 2021 i els comparem amb el mateix període del 2019, a l’estació de trànsit situada a l’Eixample de Barcelona veiem que la contaminació s’ha reduït amb la pandèmia i encara no ha tornat als nivells anteriors. Per exemple, les emissions de NO2 el maig del 2021 van ser un 35% més baixes que les del mateix mes del 2019. 

¿Com es mesura la qualitat de l’aire?

Dos dels indicadors principals que mesuren la pol·lució dels vehicles són el diòxid de nitrogen (NO2) i les partícules contaminants (PM 2.5 o PM 10, en funció del gruix). El Pla de millora de la qualitat de l’aire de Barcelona estima que un 60% del NO2 que respira la ciutadania és emès pel trànsit rodat. I un estudi fet pel Barcelona Supercomputing Center va més enllà i calcula que un 20% de la contaminació de l’aire per NO2 a Barcelona es deu a l’excés d’emissions dels vehicles de gasolina.

El límit legal de la UE i la recomanació de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) per protegir la població dels efectes nocius per a la salut del NO2 és de 40 micrograms per metre cúbic a l’any. En el cas de les micropartícules (PM10), el límit de la UE està en 40 µg/m³ i el de l’OMS, en 20.

A Barcelona, el 2020, les emissions de diòxid de nitrogen van baixar de 47 µg/m³ de NO2 el febrer a 19 µg/m³ l’abril, durant el primer estat d’alarma. Però després de l’estiu, les emissions van tornar a augmentar fins a situar-se en 46 µg/m³ de NO2 al novembre. El 2019 la mitjana mensual de NO2 es trobava per sobre d’aquests nivells.

Els efectes d’aquests contaminants en la salut ja estan demostrats amb estudis científics, com el que va fer l’ISGlobal posicionant Barcelona com la sisena ciutat europea amb més mortalitat associada al diòxid de nitrogen a principis del 2021.

El trànsit no ha tornat als nivells prepandèmia i les emissions, tampoc

Segons l’informe que avalua la ZBE durant el seu primer any, la reducció total del trànsit (en vehicles per quilòmetre recorregut) del 2020 respecte al 2019 ha sigut del 26,7%. En alguns punts, com l’Eixample, en ple estat d’alarma, a l’abril, aquesta reducció era d’un 80%. Però, a partir de juliol del 2020 va tornar a augmentar, malgrat no arribar a les xifres anteriors a la pandèmia. De fet, el juliol del 2021 el nivell de trànsit en dies feiners va continuar sent un 8,2% més baix que abans de la pandèmia i això va facilitar que els nivells de contaminació fossin comparativament més baixos, segons l’informe mensual que fa Barcelona Contaminació.

¿Com funciona la ZBE i qui no hi pot circular?

Notícies relacionades

¿Com funciona la ZBE i qui no hi pot circular?La Zona de Baixes Emissions (ZBE) és una àrea de Barcelona delimitada per la Ronda de Dalt a l’oest i per la Ronda Litoral a l’est, a partir de les quals els cotxes més contaminants no poden accedir a la ciutat de dilluns a divendres entre les set del matí i les vuit de la tarda, a excepció d’alguns casos específics. Tot i així, les dues rondes no entren dins d’aquesta àrea i, per tant, no estan afectades per les restriccions. En total, és una superfície de 95 quilòmetres quadrats i és l’única zona de baixes emissions activa actualment d’Espanya, després que la de Madrid (de 5 quilòmetres quadrats) quedés anul·lada pel Tribunal Superior de Justícia de Madrid l’estiu passat i el Tribunal Suprem hagi desestimat el recurs contenciós-administratiu presentat per Ecologistes en Acció.

A la ZBE de Barcelona, ara per ara, tenen restringida l’entrada aquells cotxes de gasolina anteriors a la norma Euro 3 (matriculats abans del 2000) i els de gasoil anteriors a la norma Euro 4 (habitualment registrats abans del 2005 o 2006, segons la norma), així com les furgonetes matriculades abans del 1994 i les motocicletes prèvies al 2003. Els vehicles que de moment han tingut l’accés restringit a la ZBE representen al voltant del 70% del parc circulant, segons l’estudi d’avaluació de la ZBE. Els vehicles pesants com els camions també havien de tenir la mobilitat restringida a partir d’aquest estiu, però finalment s’ha decidit ampliar la moratòria fins a l’1 de gener del 2022 per als camions i autocars petits i fins al juliol del 2022 per als autocars de transport col·lectiu.