Sector ressuscitat

Els creuers amb aforament limitat remunten el vol a Barcelona

  • El sector recupera la confiança dels viatgers després de detectar-se un percentatge de casos molt residual en les travessies reiniciades a final de juny

  • Grans navilieres nord-americanes tornen a la ciutat a partir d’aquest diumenge, amb l’exigència de la vacunació per als passatgers adults

Barcelona 12/08/2021 CRUCERO MSC SEASHORE FOTO CEDIDA

Barcelona 12/08/2021 CRUCERO MSC SEASHORE FOTO CEDIDA / ©Fiippo Vinardi

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Sense cap pressa, però també sense pausa, els creuers consoliden dia a dia els primers passos que van començar a fer a finals de juny en el cas de Barcelona. Les companyies que van començar a operar llavors, MSC Cruceros i Costa Cruceros, han registrat un percentatge «residual» de positius en Covid-19, informa el Port de Barcelona, cosa que ha insuflat confiança a tot el sector. Fins al punt que grans navilieres nord-americanes tornaran a Europa i en concret al port català a partir d’aquest diumenge, quan arriba el gegant ‘Harmony of the Seas’ de Royal Caribbean. Del ressorgiment de les vacances al mar, que el 2019 va sumar 3,2 milions de creueristes a la ciutat, dona fe també l’estrena del nou barco de MSC, el moderníssim ‘Seashore’, que des de la setmana passada i fins al novembre sortirà cada divendres de la capital catalana.

El vaixell líder de la companyia italiana simbolitza l’avanç cap a la normalitat d’abans de la pandèmia, quan anualment s’inauguraven barcos cada cop més sofisticats. El ‘Seashore’ serà l’únic acabat de construir que navegarà aquest estiu a Espanya, destaca el director general de MSC Cruceros al país, Fernando Pacheco, que constata el «compromís» de la naviliera amb Barcelona, on també comptarà amb una terminal el 2024. Signe dels nous temps és el fet que entre les moltes filigranes que integra la nova embarcació, destaca la «tecnologia d’avantguarda de sanejament de l’aire Safe Air, amb llums UV-C per eliminar virus i bacteris per garantir un aire net i segur a bord», es destaca a la fitxa del barco.

Aquesta prioritat de les garanties sanitàries manté la restricció de l’aforament al voltant del 70 o 75% com a màxim, cosa que no deixa de ser un avantatge afegit per al viatger, que pot disfrutar de més ràtio d’espai del que seria habitual a bord. La responsable de creuers del port, Mar Pérez, destaca que els protocols de les navilieres, desenvolupats fa mesos, i la regulació específica del Govern per als creuers amb ruta internacional s’han executat «molt bé» i amb bons resultats, amb casos molt residuals de coronavirus. Les tripulacions estan vacunades i els passatgers se sotmeten a tests abans, durant i després de la travessia, el que minimitza les incidències. No obstant, les companyies Royal Caribbean i Norwegian Cruise Line (que torna amb l’‘Epic’ al setembre) exigiran als majors de 18 anys tenir la pauta de vacunació completa, i als menors un test previ negatiu.

Activitat creixent

Des de la setmana vinent, Barcelona comptarà setmanalment, com a mínim durant la temporada estival i en alguns casos fins a final d’any, amb els barcos ‘MSC Grandiosa’ i ‘MSC Seashore’, ‘Aida Perla’, ‘Harmony of the Seas’, ‘Costa Smeralda’ i ‘Mein Schiff 2’. Tant com a punt d’inici o final de ruta, com en escala. Al setembre s’afegirà l’‘Epic’, entre altres, i fins i tot alguna escala de petits creuers de luxe. Les previsions, no obstant, són gairebé impossibles. Tot i que el sector sempre contractava les seves escales amb més d’un any d’activitat per programar les vendes amb gran antelació, la pandèmia ha sacsejat totes les operatives i en l’actualitat d’un dia per a l’altre se sol·liciten arribades per a les següents setmanes, explica Pérez.

Si tot va bé, no només anirà en augment la xifra d’escales durant les pròximes setmanes, sinó també de passatgers, sense sobrepassar mai l’aforament establert. La cap de creuers aplaudeix la «línia ascendent» que registra la ciutat, però a un ritme suau i controlat. Dona per fet que el 2022 encara serà un any de recuperació progressiva. De moment, la majoria de les rutes a la zona del Mediterrani occidental es desenvolupen entre Espanya, França i Itàlia.

Un barco homenatge a Nova York

El barco més nou que recalarà aquests mesos a Barcelona, l’‘MSC Seashore’, que inicia la classe Seaside EVO i s’obre més al mar, destaca per la seva tecnologia per a «minimitzar l’empremta mediambiental i garantir emissions atmosfèriques més netes». Però també incorpora moltes sorpreses per als adeptes als megacreuers. Entre les més destacades, una zona comercial i d’entreteniment anomenada Times Square, que com la resta d’àrees comunes ret homenatge a Nova York. Aquí es desplega una paret de leds de 8,5 metres d’alçada que inclou quatre cobertes amb projeccions de l’skyline d’aquesta zona de Manhattan, canviant segons l’hora del dia. Conviu amb una estàtua de la llibertat de quatre metres i ambientacions musicals que canvien diàriament.

Notícies relacionades

Aquesta ciutat flotant de 339 metres d’eslora compta amb sis piscines, inclosa una Infinity que s’acosta a l’oceà, i un tobogan de realitat virtual al parc aquàtic. Suma 13.000 metres quadrats d’espai a l’aire lliure, 18 bars i restaurants, zona infantil amb 98 hores d’entreteniment en viu durant cada creuer, espectacles originals i molts altres reclams. Tot es reserva amb aplicacions i pantalles tàctils amb temps.

En l’àmbit de la sostenibilitat, presumeix d’un sistema híbrid de neteja dels gasos d’escapament (reducció del 98% de les emissions de diòxid de sofre); redueix un 90% les d’òxid de nitrogen; permet la connexió elèctrica a terra al port per minimitzar l’ús dels motors al moll; té sistemes avançats de depuració d’aigües residuals; un disseny que minimitza l’impacte acústic subaquàtic de cara a la fauna marina; compta amb un centre de gestió per a set categories de residus, i maximitza l’eficiència energètica.