obres en una artèria de Barcelona

La Diagonal perdrà un carril de cotxes cinc anys després de la seva última reforma

Els treballs, que començaran dilluns, permetran ampliar l'espai insuficient destinat al bus el 2015

zentauroepp40104485 bus diagonal 1201107131306

zentauroepp40104485 bus diagonal 1201107131306 / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
Carles Cols

Només han passat cinc anys des que Xavier Trias, alcalde entre el 2011 i el 2015, va completar l’última reforma de la Diagonal entre Francesc Macià i passeig de Gràcia i a partir de dilluns que ve ja es portarà a terme la correcció d’un dels errors amb què es va gestar aquell projecte. Després de cinc anys, tornen les obres. El tronc central de l’avinguda perdrà un carril de circulació de la calçada en sentit Besòs entre Francesc Macià i Roger de Llúria per ampliar l’espai reservat als autobusos, actualment d’una amplada insuficient, 2,7 metres.

La reforma es va fer en el seu moment al gust dels comerciants, que afirmaven que sota cap concepte el cotxe particular havia de perdre presència. Es van ampliar les voreres i, sobretot, es va renunciar a la presència del tramvia. L’espai era el que era i, d’aquesta manera, els grans perdedors d’aquell redisseny de l’avinguda de la Diagonal van ser els ciclistes, a qui se’ls va reservar un carril bici que en alguns trams és extremadament estret, i, sobretot, els usuaris del bus, no només perquè l’accés a les parades obliga a una penitència de semàfors i en ocasions aglomeracions, sinó perquè una vegada dins dels vehicles de transport públic la velocitat de creuer en ocasions és lenta perquè els carrils són estrets i els cotxes particulars entorpeixen la circulació.

Aglomeració a l’estret illot reservat per pujar al bus i, al costat, un encara més estret carril bici. / JOSEP GARCIA

El disseny actual del tronc central de l’avinguda està dividit en tres carrils de circulació en cada sentit. De cada bloc d’aquests tres carrils, un és exclusiu per al transport públic. El problema és l’amplada, no només la del carril del bus, també la dels vehicles particulars, de 2,35 metres com a màxim.

De 2,7 a 3,1 metres per al bus

Notícies relacionades

Durant un mes i especialment els caps de setmana, la calçada en sentit Besòs anirà perdent un carril. En quedarà un per al bus de 3,1 metres d’amplada, i un altre per a cotxes de 2,85. Els carrils en sentit Llobregat continuaran sent els mateixos en número, però no en amplada, que també s’ampliarà.

Tal com estan planificats els treballs, la circulació no s’interromprà totalment en cap moment. Tampoc afectarà les vies transversals que creuen la Diagonal. El que si que es veurà afectat són les parades del bus, que alguns dies, des de dilluns i fins al 8 de desembre, quedaran anul·lades intermitentment.