Lluita contra el frau

Ferrocarrils agafa 1.300 passatgers sense bitllet a l'any amb càmeres ocultes

L'empresa ferroviària evita els controls massius de bitllets per no molestar tots els passatgers

Vuit estacions disposen ja del nou sistema intel·ligent que fotografia tots els que es colen

zentauroepp52250402 soc ferrocarrils200218175613

zentauroepp52250402 soc ferrocarrils200218175613 / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

La Berta té 18 anys. Entra a l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) de Provença per agafar el tren cap a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Són les 11 del matí. S’acosta a les validadores i dissimuladament s’enganxa al passatger de davant seu per aprofitar l’obertura de la doble porta de vidre sense haver d’utilitzar ella el seu bitllet. Encara no ho sap, però unes càmeres camuflades acaben d’immortalitzar el frau. I alhora, dos inspectors d’FGC reben mitja dotzena de fotos del moment que la Berta es cola al so d’una alarma als seus mòbils.

L’acaba de fotografiar el sistema Detector –desenvolupat per l’empresa barcelonina d’intel·ligència artificial Awaait, que detecta quan un viatger s’enganxa a un altre per no marcar el bitllet–, però la jove viatgera encara no ho sap. Quan arriba a l’andana, després de baixar les escales, un interventor s’adreça discretament cap a ella i li demana el bitllet. Molt a prop, dos vigilants de seguretat observen l’escena. La cara de la Berta és de sorpresa. I por. Ja sap que l’han agafat i aviat li expliquen com.

De quatre a vuit estacions

La Berta és una de les 1.300 persones que cada any són sancionades a la xarxa d’FGC gràcies a aquest innovador sistema de càmeres ocultes contra el frau en el transport públic. L’empresa ferroviària ha doblat el nombre d’estacions que l’incorporen. Van començar el 2014 amb quatre (Catalunya, Provença, Muntaner i Gràcia) i ara ja en són vuit, tant a la línia del Vallès com a la del Llobregat. «No podem dir quines són les noves perquè la seva efectivitat seria menor», diuen fonts de l’empresa, que presumeix d’haver baixat del 4,78% al 0,017% el frau en les seves línies en 15 anys.

«El Detector ens permet actuar de forma més discreta i dirigint-nos únicament a la persona que veiem que no ha pagat bitllet sense molestar la resta de passatgers», explica Rafael Miralles, responsable d’Intervenció i Prevenció de Frau a FGC i, per tant, dels interventors que en parelles patrullen les línies del Vallès i el Llobregat acompanyats de dos vigilants de seguretat a la recerca de passatgers sense bitllet. Aquests empleats d’FGC tenen instruccions precises de no demanar el bitllet a ningú per la seva aparença, sinó només quan vegin que es colen o quan el sistema de validació de les sortides no els deixin sortir.

Sorpresos

En el cas dels agafats pel Detector, els mateixos sancionats són els primers sorpresos. «La veritat és que no tenia diners i per això he entrat sense pagar. Vaig a la UAB i em sembla molt car pagar 2,5 euros per agafar el tren. Però entenc que facin aquests controls i reconec que són necessaris perquè la gent no es coli», explica la Berta, sobreposada ja de l’ensurt. A la seva mà porta una cosa semblant a un bitllet, que en realitat és un cupó de la multa de 100 euros que haurà de pagar (la meitat si ho fa en pocs dies) i que li servirà per obrir les portes de sortida quan arribi al seu destí.

«Normalment, tots els que agafem reconeixen el que han fet i col·laboren. Alguns t’expliquen una història. Com que anaven amb pressa i s’havien oblidat la cartera i no podien tornar a buscar-la. Jo porto molt temps en això i ja veig si menteixen o no. De vegades és millor perdonar que sancionar, perquè el que perseguim és que no ho tornin a fer», explica l’interventor veterà Óscar Monge, amb 30 anys d’experiència en aquest lloc. «Tot i que una vegada vaig agafar quatre dies seguits la mateixa persona», apunta.

El ‘trenet’

De vegades el que es cola ja preveu que el poden agafar. «En una ocasió van passar tres persones, però l’últim no va marcar i es va colar darrere dels altres dos, i això ho anomenem fer el trenet. Al detectar-ho la càmera, el vam parar, però va ensenyar el seu bitllet. Era el del dia anterior, per la qual cosa es va confirmar que no havia pagat aquell dia», explica Carlos Pérez, un interventor més jove, amb sis anys d’experiència i company de Monge.

Notícies relacionades

El Detector no és l’únic sistema que utilitza FGC per reduir el frau. L’altre consisteix a posar els interventors al costat de les màquines de sortida de les estacions que programen perquè no s’obrin si un usuari introdueix una targeta especial amb descompte (discapacitat, família nombrosa, etc.). Així li poden demanar que mostri el carnet d’identitat per confirmar que no utilitza el bitllet amb descompte d’un altre. Tant aquest mètode com el del Detector són selectius, ja que permeten actuar sobre els passatgers sospitosos.

En canvi, Transports de Barcelona (TMB) sí que opta de moment per controls massius als passatgers que en un determinat moment passen per una estació o un enllaç. «TMB descarta de moment l’ús d’aplicacions d’intel·ligència artificial com les desenvolupades per Awaait, entre altres motius per les grans dimensions de la xarxa de metro, amb 160 estacions i més de 220 vestíbuls», van indicar fonts d’aquesta empresa.