06 jul 2020

Anar al contingut

A PARTIR DEL 2 DE GENER

Així funciona la ZBE de Barcelona: totes les claus de la zona de baixes emissions

Tot el que necessites saber sobre les restriccions als vehicles més contaminants, que ja s'apliquen

Montse Baraza

De d’aquest 2 de gener del 2020, Barcelona posa en marxa la zona de baixes emissions (ZBE) i a partir del mes d’abril començaran a imposar-se multes d’entre 100 i 1.800 euros als vehicles més contaminants que circulin per aquesta zona restringida. Amb aquesta mesura, les administracions implicades esperen reduir en un 15% els nivells de contaminació. La restricció i el sistema de vigilància de càmeres que vetlla pel compliment de la norma s’aplica des del 2 de gener, ja que és el primer dia feiner de l’any.  

Com sempre que entra en vigor una nova norma, sorgeixen dubtes i preguntes. Aquesta guia dona resposta als principals interrogants:

¿Quin és el mapa de la zona de baixes emissions?

La ZBE de Barcelona està formada pel trànsit rodat de l’àrea delimitada per la Ronda de Dalt i la Ronda Litoral. Les rondes estan excloses de la zona de baixes emissions. D’aquesta manera, es veu afectada tota la ciutat de Barcelona, a excepció de la Zona Franca i els barris de Vallvidrera, Tibidabo i Les Planes, a la zona alta.

Mapa de la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona

Mapa de la zona de baixes emissions de Barcelona.

També queden inclosos l’Hospitalet i aquella part dels municipis d’Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs que queda inclosa dins de les rondes. En conjunt, és una àrea de 95 quilòmetres quadrats (equivalent a 20 vegades la superfície de Madrid Central).

¿Es podrà circular per les rondes?

Sí. Els vehicles considerats contaminants i que no tenen el distintiu de la DGT podran circular per la Ronda de Dalt i la Ronda Litoral perquè les rondes no estan incloses a la zona de baixes emissions. No obstant, totes les sortides de les rondes amb accés directe a la ZBE estaran tancades per als vehicles contaminants.

¿Quins són els vehicles afectats per la ZBE?

Els vehicles afectats que no podran circular per la ZBE són tots aquells contaminants, els que no tenen l’etiqueta de la DGT. Es tracta de turismes de gasolina anteriors a la norma Euro 3, matriculats abans de gener del 2000, i els automòbils dièsel anteriors a la norma Euro 4, matriculats abans del 2005 o 2006. La restricció també afecta les furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre de 1994 (anteriors a l’entrada en vigor de la normativa Euro 1) i les motos i ciclomotors matriculats abans de gener del 2003 (abans de la normativa Euro 2). L’ajuntament xifra que els vehicles contaminants que ja no podran entrar a Barcelona són uns 50.000.

¿Hi ha excepcions?

Sí. Hi ha 3 grups amb exempcions. Estan exempts d’aquesta normativa els vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i els vehicles de serveis essencials (metges, bombers, policia, etc.). A més, les persones propietàries d’un vehicle amb circulació restringida a la ZBE tindran 10 dies d’autorització personal per poder entrar en aquest àmbit durant l’horari restringit. Així, aquests vehicles podran circular, per exemple, per passar l’ITV o en cas d’urgència o compromís familiar. Per accedir a aquests permisos diaris els interessats hauran d’abonar una taxa de 2 euros al dia registre previ a la plataforma d’autoritzacions, de què parlarem a continuació.

A última hora s’ha afegit una altra excepció: els titulars de vehicles sense distintiu ambiental que acreditin una renda de la unitat familiar inferior al doble de l’IPREM (Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples) vigent pagaran just la meitat, 1 euro. Les autoritzacions diàries seran totalment gratuïtes per als que tinguin una renda inferior a l’IPREM –per sota dels 538 euros– més un 10% d’aquest. 

Exempcions per poder circular per la ZBE de Barcelona.

Exempcions per poder circular per la ZBE de Barcelona.

Per poder gestionar aquestes exempcions, l’AMB crearà una plataforma, el Registre d’Autoritzacions, en què els conductors s’hauran de donar d’alta per no ser sancionats. Així mateix, es donaran autoritzacions per als vehicles estrangers que no tenen l’etiqueta de la DGT però que compleixen els requisits per poder circular.

¿Què passa amb els camions i vehicles professionals?

Els vehicles inclosos en les categories N1, N2 i N3 (transport de mercaderies com furgonetes i camions) i M2 i M3 (transport de persones com autocars i autobusos amb més de vuit places) tindran una moratòria d’un any per poder adaptar-se. Les furgonetes anteriors a la norma Euro 1, matriculades abans de l’1 d’octubre de 1994, estan incloses en la moratòria d’un any.

¿Què passa amb les motos i els ciclomotors?

Les motos i els ciclomotors reben el mateix tracte que els turismes. Podran circular les que tinguin l’etiqueta ambiental de la DGT. Un distintiu que no rebran les motos i ciclomotors matriculats abans de gener del 2003 (anteriors a la normativa Euro 2).  Tres de cada 10 vehicles que transiten sobre l’asfalt barceloní són ciclomotors o motocicletes. A efectes de l’impacte ambiental, el ciclomotor és el vehicle que emet més partícules en suspensió PM-2,5, mentre que la motocicleta encapçala la classificació quant al monòxid de carboni.

¿Què passa amb els taxis?

Els taxis també estan inclosos en les restriccions.  Amb tot, aquesta mesura només afecta 14 dels vehicles del total de les 10.523 llicències actives, segons fonts de l’Institut Metropolità del Taxi (Imet). Les mateixes fonts remarquen que el 50% de la flota de taxis de l’àrea metropolitana té motors ecològics i que aquest percentatge augmenta cada any.

¿Quin és l’horari (i els dies) de les restriccions de la ZBE?

De dilluns a divendres de 7.00 a 20.00 hores. A la nit, caps de setmana i dies festius la circulació dels vehicles més contaminants no estarà restringida.

Els dies festius de dilluns a divendres es podrà circular amb vehicles sense etiqueta, com si fos un cap de setmana. En cas de festes locals, la circulació dels vehicles contaminants quedarà limitada al municipi en qüestió, però no afectarà la resta de l’àmbit de la ZBE.

No hi ha excepció, en canvi, en els divendres d’operació sortida, en què els vehicles sense etiqueta hauran d’esperar fins a les 20.00 hores per circular, com qualsevol altre dia feiner.

¿Com es controlarà el compliment de la normativa?

A partir del 2020, Barcelona incorporarà un sistema informatitzat per controlar per radar les matrícules dels vehicles autoritzats a circular dins de la Zona de Baixes Emissions. Aquest sistema estarà format per 70 càmeres i 20 punts de vigilància –a encreuaments molt transitats– situats majoritàriament a l’interior de Barcelona i a les entrades a la ciutat, que detectaran els vehicles vetats mitjançant la lectura de matrícules i una consulta automàtica en una base de dades.

Així funcionarà el control de matrícules de la ZBE de Barcelona.

Així funcionarà el control de matrícules de la ZBE de Barcelona.

L’Àrea Metropolitana de Barcelona col·locarà unes 60 càmeres més. A més, un cotxe amb lector de matrícules circularà per la ZBE de dilluns a divendres en l’horari establert. Els agents de les policies locals també podran imposar multes si localitzen vehicles no autoritzats circulant de dilluns a divendres en l’horari establert per la ZBE.

¿Quines multes s’imposaran?

A partir d’abril del 2020, s’imposaran tres grups de multes. Multes de 100 a 499 euros per a infraccions lleus (incomplir la prohibició de circular per la ZBE per part dels vehicles de les categories L, M1 i N1 –que inclouen cotxes i motos–). Multes de 500 a 999 euros per a les infraccions greus (incompliment de la prohibició dels vehicles de les categories M2, M3, N2 i N3). I multes de fins a 1.803 euros per a les infraccions molt greus (circular per la ZBE amb els vehicles més contaminants en cas d’haver-se declarat un episodi de contaminació de l’aire per l’òrgan competent de la Generalitat). Les sancions poden incrementar-se en un 30% en cas de reincidència de la persona responsable.

¿Quins són els adhesius de la DGT?

La DGT ha distribuït distintius ambientals als vehicles considerats no contaminants. Hi ha cinc tipus, de menys a més contaminant. L’etiqueta ‘Zero emissions’ és per als vehicles elèctrics o els híbrids amb autonomia de més de 40 km. L’‘ECO’ s’atorga als híbrids amb autonomia de menys de 40 km o els propulsats per gas natural.  

Etiquetes ambientals de la DGT

Classificació de les etiquetes ambientals de la DGT.

El distintiu ambiental ‘C’ és per a turismes i furgonetes de gasolina a partir del 2006 i dièsel a partir del 2014. També els de més de vuit places i transport de mercaderies a partir del 2014. Finalment, l’etiqueta ‘B’ és per a turismes i furgonetes de gasolina a partir del 2000 i dièsel a partir del 2006. Així com els vehicles de més de vuit places i transport de mercaderies a partir del 2005. Els vehicles contaminants no reben distintiu ambiental.

¿És obligatori portar el distintiu de la DGT?

És recomanable portar l’etiqueta a l’angle inferior dret del vidre davanterNo és obligatori, però portar-la facilita la tasca de control de la Guàrdia Urbana que, per mitjà de càmeres de videovigilància instal·lades a les entrades i sortides de la ciutat i a l’interior del nucli urbà, comprovarà les matrícules dels vehicles, les acararà amb la base de dades de la DGT i sancionarà els vehicles que no compleixin la normativa. 

¿Què faig si no tinc el distintiu?

La DGT ha enviat per carta els distintius ambientals que corresponen a cada vehicle. En el cas de matricular un vehicle nou, aquest rebrà el distintiu en el mateix moment, juntament amb el permís de circulació. Els conductors que no tinguin l’adhesiu o que l’hagin perdut poden consultar la pàgina web de la Direcció General de Trànsit www.dgt.esLa DGT està enllestint un sistema perquè els qui hagin perdut el distintiu el puguin recollir a les oficines de Correus a un preu simbòlic. Una altra opció és sol·licitar-lo a través del seu taller mecànic, associat al Gremi de Tallers de Reparació d’Automòbils de Barcelona.

¿Hi haurà facilitats per aparcar el cotxe al voltant de Barcelona?

La Generalitat de Catalunya treballa en un pla director per a regular els ‘park & ride’ o aparcaments d’enllaç que facilitin el transvasament de passatgers al transport públic (tren, autobusos, tramvia). El futur Pla Director d’Aparcaments Dissuasius, que podria ser aprovat en el primer semestre del 2020, té per objectiu que aquests aparcaments estiguin blindats urbanísticament perquè cap canvi polític alteri la destinació d’aquests terrenys.

¿Es reforçarà el transport públic?

La idea de les autoritats municipals és reforçar el transport públic. Així, al Metro de Barcelona, la previsió és afegir un comboi a cada línia durant les hores punta, de manera que s’augmenti la freqüència de passada. Hi haurà un comboi cada tres minuts. Referent al tramvia, s’incorporaran dos vehicles dobles a les línies T1 i T4, i es reforçarà el servei en les línies T5 i T6. La freqüència de pas es reduirà 1 minut i passarà a ser de 4 minuts. 

En autobusos es posaran en circulació 50 busos addicionals a la ciutat. A més, s’afegiran 30 vehicles a les línies que connecten el Baix Llobregat i el Barcelonès Nord amb Barcelona, 15 per cada comarca. D’altra banda, també es reforçaran les línies de bus Exprés.cat, amb 25 vehicles més. Per agilitar l’accés i la circulació dels autobusos, s’instal·laran carrils bus provisionals d’entrada a Barcelona per la B-23 i per la Gran Via.

Ferrocarrils de la Generalitat s’ampliarà l’oferta, les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia tindran freqüència d’hora punta durant tot el dia i a Rodalies la freqüència d’hora punta s’ampliarà fins a les onze del matí a les línies R1 i R4.

¿Hi ha incentius per desballestar un cotxe antic?

Sí. Una de les mesures per incentivar la retirada de la circulació dels turismes amb més impacte ambiental és la proposta de la T-Verda, una targeta personal impulsada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona que permet el desplaçament gratuït durant tres anys a les sis zones de transport públic integrat per a aquells propietaris dels turismes vetats en episodis d’alta pol·lució que decideixin desballestar-los. Així, la targeta T-Verda permet 3 anys gratis en transport públic per desballestar el turisme. Els requisits per acollir-se a la iniciativa són que s’hagi donat de baixa el cotxe sis mesos abans de sol·licitar la T-Verda i el compromís de no adquirir un nou vehicle durant el període en què la targeta estigui en vigor. El titular pot cedir-la a algun familiar.

¿Quins ajuts a la mobilitat menys contaminant hi ha?

Les administracions ofereixen diverses línies per estimular una mobilitat més sostenible, amb ajuts a la compra de vehicles de baixes emissions o bonificacions en impostos, peatges i altres tarifes vinculades a la mobilitat. A continuació, n’enumerem algunes:

-Bonificacions de l’impost de vehicles de tracció mecànica (IVTM) de fins al 75%.
-Bonificacions a l’aparcament regulat en calçada i en la recàrrega de les estacions per a vehicles elèctrics. 
-Incentius en la compra de vehicles d’energies alternatives, destinades al sector de transports (taxi, transport de mercaderies) i per a l’ús privat
.-Impost de matriculació (vehicles per a discapacitats, vehicles de més de 9 places, entre d’altres.
-Descomptes en el cost dels peatges de les autopistes de la Generalitat
-Accés al carril BUS-VAO.