Anar al contingut

Proposta

Barcelona multarà amb fins a 1.800 euros els vehicles contaminants

Les sancions començaran a partir de l'abril del 2020

L'ajuntament preveu aprovar la nova ordenança en un ple del mes de desembre

Luis Benavides

Barcelona multarà amb fins a 1.800 euros els vehicles contaminants

Barcelona multarà amb 200 euros i fins a 1.800 euros els vehicles més contaminants (els que no tenen l’etiqueta de la DGT) que circulin per la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que entrarà en vigor l’1 de gener del 2020. Amb tot, les sancions començaran a partir del mes d’abril de l’any que ve. L’ordenança també estableix una moratòria d’un any per a furgonetes i camions d’ús professional, temps en què les empreses s’hauran d’adaptar a la nova normativa. 

La proposta d’ordenança presentada aquest matí haurà de ser aprovada prèviament en el ple de l’Ajuntament de Barcelona del mes de desembre i en els altres municipis afectats, que també estan tramitant les seves ordenances amb la mateixa finalitat: L’Hospitalet, Cornellà de Llobregat, Sant Adrià del Besòs i Esplugues de Llobregat. «Es tracta d’un canvi de paradigma en la mobilitat, un punt d’inflexió que marca un abans i un després però sobretot una voluntat política», ha dit l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que ha definit la jornada com a «històrica».

La proposta d’ordenança estableix:

  1. Restricció de la circulació de vehicles contaminants (els que no tenen etiqueta de la DGT) de dilluns a divendres de 7.00 hores a 20 hores.
  2. Exempcions a la mesura en cas de vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i vehicles de serveis essencials (metges, bombers, policia, etc.)
  3. 10 dies d’autorització personal, que hauran de ser comunicats, i autoritzacions per als vehicles estragers que no tenen l’etiqueta de la DGT però compleixen els requisits de contaminació per poder circular.
  4. Moratòria per als vehicles professionals. En concret, els vehicles inclosos en les categories N1, N2 i N3 (transport de mercaderies com furgonetes i camions) i M2 i M3 (transport de persones com autocars i autobusos amb més de vuit places) comptaran amb un temps d’adaptació d’un any.
  5. Multes de 200 a 499 euros per a infraccions lleus (incomplir la prohibició de circular per la ZBE per part dels vehicles de les categories L, M1 i N1)
  6. Multes de 500 a 999 euros per a les infraccions greus (incompliment de la prohibició dels vehicles de les categories M2, M3, N2 i N3)
  7. Multes de fins a 1.803 euros per a les infraccions molt greus (circular per la ZBE amb els vehicles més contaminants en cas d’haver-se declarat un episodi de contaminació de l’aire per l’òrgan competent de la Generalitat.

Les sancions poden incrementar-se en un 30% en cas de reincidència de la persona responsable.

Qüestió de salut pública

Amb el lema ’Comencem a respirar tranquils’, Ajuntament de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Generalitat han presentat el contingut de la proposta d’ordenança que permetrà l’entrada en vigor de la ZBE en l’àmbit intrarondes. «No tenim temps, ja estem fent tard. La contaminació està a uns nivells inacceptables». En aquests termes ha presentat la norma l’alcaldessa, acompanyada pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, entre altres representants polítics.  

Colau també ha volgut deixar clar que aquesta acció, que haurà d’anar acompanyada de moltes d’altres per donar resultats, està més motivada per «la salut de la ciutadania» que per la denúncia d’Europa per incompliment reiterat dels nivells de contaminació fixats. Les més de 350 morts prematures relacionades amb la mala qualitat de l’aire a la ciutat, ha continuat l’alcaldessa, ens ha d’escandalitzar i hem d’actuar de manera urgent i sense excuses. «No és una mesura contra ningú –ha continuat– sinó a favor de tota la població i en especial de les generacions futures». De la bateria de mesures impulsades recentment o projectades per millorar la qualitat de l’aire a la capital catalana, Colau ha destacat la millora del transport públic, les ’superilles’, l’acabament de l’L9 del metro i l’ampliació del tramvia. 

Veto de dilluns a divendres

La posada en marxa de la ZBE vetarà a tot l’àmbit la circulació dels vehicles més contaminants, que xifren en uns 50.000, i així s’hauria de poder reduir en un 30% els nivells de contaminació a la gran Barcelona, segons les estimacions del consistori. La nova norma pretén prohibir la circulació dels vehicles més contaminants els dies feiners entre les 7.00 hores i les 20.00 hores. A la nit, caps de setmana i dies festius la circulació dels vehicles més contaminants no estarà restringida.

La ZBE de Barcelona, la «mesura estrella» contra la contaminació derivada del trànsit rodat, implica una àrea de més de 95 quilòmetres quadrats, la qual cosa equival a 20 vegades l’extensió de Madrid Central, va recalcar l’alcaldessa, i es basa en els bons resultats obtinguts en altres grans ciutats, com Londres, Berlín i Roma, entre d’altres.

Exempcions 

L’ordenança recull una sèrie d’exempcions a la mesura en cas de vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i als vehicles de serveis essencials: metges, funeraris, protecció civil, bombers, policia, etc. Així mateix, les persones propietàries d’un vehicle amb circulació restringida a la ZBE tindran 10 dies per poder entrar en aquest àmbit. Així, aquests vehicles podran circular, per exemple, per passar l’ITV o en cas d’urgència o compromís familiar.  Per poder gestionar aquestes exempcions, l’AMB crearà una plataforma. «Els conductors hauran de donar-se’n d’alta per no ser sancionats», ha explicat Poveda, que recorda que els afectats són principalment els propietaris de vehicles de gasolina fabricats abans del 2000 i de dièsel d’abans del 2005. L’ens metropolità també obrirà unes oficines d’atenció als afectats.

Poveda ha recordat el treball previ i en paral·lel de l’ens metropolità, que inclou mesures com la renovació de la flota de transport públic amb vehicles menys contaminants o la targeta T-Verda metropolitana, que ha permès que gairebé uns 5.000 usuaris ja hagin donat de baixa els seus vehicles privats a canvi de tres anys de transport públic gratuït. 

Aparcaments dissuasius

El conseller de Territori i Sostenibilitat ha puntualitzat que la ZBE és una «mesura estructural, no conjuntural» i que forma part d’un canvi necessari. En aquest sentit, Calvet també ha anunciat que la Generalitat aposta per ampliar aquest model a «totes les ciutats grans». «No serà fàcil», ha augurat Calvet, amb referència als hàbits quotidians i les pautes de mobilitat interioritzades durant anys i anys «que ens han portat a la situació actual», però també ha recordat que des de fa dos anys l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) està treballant per «incrementar l’oferta i la qualitat del transport públic». «Les administracions crearem les condicions i la ciutadania haurà d’acollir-les i fer-les seves. Necessitem la implicació de tothom», ha remarcat el conseller.

Calvet també ha anunciat que per facilitar el transvasament al transport públic ha encarregat a l’ATM un «Pla Director d’aparcaments dissuasius» –també coneguts com a Park & Rides–, que està previst que s’aprovi en el primer semestre del 2020. L’estratègia passa per «ampliar-ne el nombre i especialitzar-los encara més», vinculats a la xarxa ferroviària però també a la xarxa d’autobusos, i «blindar-los urbanísticament».