INFRAESTRUCTURA A LA PICOTA

ERC demana a Colau que retiri el debat del tramvia del pròxim ple i s'obre a negociar

Esquerra censura l'"agenda mediàtica" al voltant del projecte i insisteix en un conveni que defineixi la gestió

Macias lamenta que l'oposició eviti un "canvi urbà radical" que va molt més enllà de les vies

tramvia-futur

tramvia-futur

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Imaginin-se que la seva parella els fa fora de casa i que vostès, l’endemà, apareixen a la cuina torrant pa i esprement taronges com si no hagués passat res. Més o menys això és el que va fer ahir el govern d’Ada Colau amb el projecte del tramvia. El responsable municipal de la unió del Trambaix i el Trambesòs, Pere Macias, va presentar a la premsa els detalls de la connexió prevista entre la plaça de les Glòries i el carrer de Girona, la que es pretén impulsar en aquest mandat. Ho va fer només 16 hores després que l’oposició tombés la proposta. ERC va lamentar també ahir aquesta «agenda mediàtica», però es va obrir a seguir negociant. Sense presses.

Després de l’explicació sobre com quedaria la Diagonal amb aquest nou ramal ferroviari, el regidor republicà Jordi Coronas va afirmar que Esquerra ha demanat a Barcelona en Comú (BC) la retirada del protocol que estableix com s’ha de gestionar el nou Tram. Ja ho van explicar  dimecres en la comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat: perquè consideren que aquest tràmit és una mera declaració d’intencions, i per això reclamen un conveni, que sí que obliga les parts, sobretot les empreses concessionàries, blindades per un contracte que venç el 2032. El regidor d’ERC va insistir que la data límit del 23 de març (quan se celebra el ple) és una frontera que no han imposat ells, i es va mostrar convençut que la cosa, encara que finalment es voti i es tombi el protocol, «seguirà endavant». O sigui, que va per llarg.

A ningú se li escapa que l’aprovació del tramvia seria una medalla de la mida de les del Màgic Andreu que l’alcaldessa podria penjar-se de la solapa. Per això el suport va tan car. Esquerra està a favor del tramvia per la Diagonal, tal com va sostenir el mateix Coronas dimecres, però la seva estratègia sembla basar-se en la responsabilitat, tant política com tècnica. Si el projecte acaba passant el tall a la seva manera, és a dir, amb l’aprovació pausada, reflexionada i debatuda d’un conveni, i no per la via del protocol, el sí al ferrocarril quedaria més repartit: una mica per a BC, per liderar la cosa, i una mica per a ERC, per posar-hi el punt de racionalitat. I una altra miqueta per al PSC, per estar sempre allà. 

EL QUE ESTÀ EN JOC

Notícies relacionades

En aquest lent camí, Macias va anar desgranant cada centímetre quadrat de l’obra. Amb un missatge molt clar per a la resta de grups municipals: senyors, tota aquesta ampliació d’espai verd, tota aquesta transformació urbana, tota aquesta millora per a la mobilitat en bicicleta, tota aquesta nova concepció de ciutat per a les persones, està avui en suspens perquè l’oposició l’està vetant. Una subtil manera de dir que el govern no pot millorar Barcelona perquè no el deixen fer-ho. ¿I no podria reformar-se la Diagonal sense haver de passar les vies, tal com reclama part de l’oposició? L’exconseller va dir que sí, «però per a això seria necessari començar de zero» perquè aquest projecte ja no serviria. «Si el cotxe ha de seguir manant, això és un altre model de ciutat», va concloure. 

 Intercanviador de Glòries

El tram a debat al consistori neix en l'intercanviador de Glòries (metro, bus -urbà i metropolità-, Bicing i tramvia) i mor a la cruïlla Diagonal-Girona, on es connectarà amb les línies 4 i 5 del suburbà. Encara és aviat per apuntar un calendari, però sí que es coneixen els costos. L'obra ferroviària puja a 43,4 milions. El projecte d'urbanització requerirà 34 milions més. I 13 milions per acalendariurbanització  l'entorn de Glòries