TRANSPORT PÚBLIC

El metro de Barcelona bat el seu rècord històric de viatgers

El subterrani superarà aquest any per primera vegada els 390 milions de validacions

El servei d'autobús registrarà el 2017 el seus millors números en els últims 10 anys

zentauroepp39336267 barcelona  17 07 2017   barcelona afronta este lunes la und 171229171539

zentauroepp39336267 barcelona 17 07 2017 barcelona afronta este lunes la und 171229171539 / JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 2017 serà un bon any per al metro. El millor de la seva història. Les xifres oficials encara no estan tancades, però les estimacions de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) permeten avançar que s’arribarà als 390 milions de validacions entre gener i desembre, el millor registre de tots els temps. Se superarà àmpliament l’anterior sostre, aconseguit el 2011, amb 388,979 milions de viatges. També el bus ha acomiadat l’any amb bons números, els millors de l’última dècada. Però atenció, no per això tenim menys cotxes circulant pel carrer.

En els 11 primers mesos d’aquest exercici ja s’acumulen 359,599 milions d’usos del subterrani. Estem a 29,377 milions de trencar la barrera. Amb les dades recollides durant les primeres setmanes de desembre, i fent una extrapolació per als dies finals, TMB s’aventura a confirmar que es batran totes les marques anteriors. L’empresa espera tancar l’any amb 390,22 milions de validacions al metro (no s’ha de confondre amb viatgers, ja que una mateixa persona pot fer diversos desplaçaments), cosa que suposarà un increment del 2,3% respecte a l’any anterior, un total de 8,7 milions de viatges més. Si el ritme de creixement es manté i l’economia no dona un ensurt, i malgrat que no hi ha previstes grans ampliacions del subterrani més enllà de la L-10 als barris de la Marina, el metro podria arribar als 400 milions d’usos en el pròxim lustre.

PLUSMARQUES / Hi ha una qüestió en tot això que sí que és indiscutible. El març passat va ser el mes amb més usuaris de tota la història, amb 36,921 milions de viatges, 600.000 més que l’anterior sostre, de maig del 2011. Només en aquestes dues ocasions s’ha aconseguit superar els 36 milions d’usos del metro. ¿L’explicació? Al març hi va haver 23 dies laborables, quatre caps de setmana sencers i la Setmana Santa es va celebrar del 9 al 16 d’abril. Aquest no ha sigut l’únic rècord de l’any. El 23 d’abril, dia de Sant Jordi, es van batre totes les marques en dies festius, amb un milió de validacions entre les cinc de la matinada i la mitjanit. L’anterior plusmarca estava en mans de la Diada del 2015, amb 979.000 validacions.

El creixement del metro pot tenir una triple explicació. La primera, la recuperació econòmica, que ha permès reduir la taxa d’atur fins a l’11,6% (dada del tercer trimestre de l’enquesta de població activa). La capital catalana està en els seus millors registres laborals des d’aquell desastrós 2008. El 2012 i el 2015 es van arribar a registrar taxes del 18,7%. Un altre argument per justificar el creixement del subterrani podria ser el medi ambient. Hi ha més bicis i més gent caminant, ergo un compromís més gran per salvar el planeta de les emissions contaminants. Aquesta dada, no obstant, té la seva part dolenta, ja que en els últims recomptes municipals, la mobilitat en vehicle privat també ha crescut.

L’última justificació té a veure amb l’expansió de la xarxa de metro. És potser la raó de més pes, ja que com més oferta, més demanda. La L-9 es va estrenar el 2009, i el seu últim tram, de Zona Universitària a l’aeroport del Prat, es va posar en funcionament a principis del 2016. Amb tot, avui dia, la xarxa disposa d’una longitud de 119 quilòmetres (33 més que el 2007) i 150 trens en hora punta. A l’horitzó, l’obertura de la L-10 fins als barris de la Marina (s’hi està treballant) i projectes que només estan en el món de les idees, com l’arribada del metro a Esplugues i Badalona.

Les xifres del bus també són bones, però l’any no va camí de tancar amb rècords, ni de bon tros. Es registraran els millors números dels últims 10 anys, fet que ve a confirmar la bona rebuda i l’impacte que ha tingut la nova xarxa de bus, que es va començar a desplegar el setembre del 2012. Des d’aleshores, el servei ha incrementat en 14 milions el nombre de validacions, una pujada del 7,6%. L’any es tancarà, si es manté la tendència de l’últim lustre, en uns 197 milions de viatges –set més que l’any anterior–, el millor registre des del 2007 però lluny del podi (en els últims 20 anys s’ha sobrepassat en quatre ocasions la frontera dels 200 milions de validacions). Respecte al 2016, el bus haurà crescut un 3,6% i un total de 6,9 milions de viatges.

Notícies relacionades

L’ASFALT ÉS LENT / Avui dia, la xarxa de bus ja disposa de 20 de les 28 línies previstes a la malla ortogonal. Quan totes estiguin en marxa, Barcelona disposarà de 43 línies convencionals més i 27 de proximitat (bus de barri). Uns 900 vehicles de TMB s’encarregaran de transportar tot el passatge. El principal obstacle del bus respecte al metro és la velocitat comercial. Mentre sota terra s’avança a 28,6 quilòmetres per hora de mitjana, sobre l’asfalt el transport públic amb prou feines arriba als 12 km/h. Per Ricard Riol, president de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), la clau està en una xarxa de carrils bus «que respecti l’amplada mínima recomanable de 320 centímetres». «No et pots imaginar un repartiment dels usos de la via pública sense tenir en compte l’espai que un bus necessita», afegeix.

Els resultats de bus i metro també suposaran un rècord històric per a l’operador TMB, les xarxes del qual hauran guanyat el 2017 uns 15,6 milions de validacions. Mercedes Vidal, regidora de Mobilitat i presidenta de la companyia, valora de manera «molt positiva» aquestes xifres, que confirmen, segons el seu punt de vista, la «necessitat que les administracions es comprometin amb el transport públic».