MOBILITAT SOSTENIBLE

La nova xarxa de bus transportarà amb 20 línies gairebé el 50% del passatge total

TMB incorpora quatre línies el 13 novembre, per a les quals pintarà 19 quilòmetres més de carril reservat

L'empresa està estudiant de quina manera millorar l'oferta de transport en superfície els caps de setmana

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La nova xarxa de bus començava a caminar el setembre del 2012 amb cinc itineraris. El 13 de novembre, amb quatre noves incorporacions, ja seran 20 les línies «d’altes prestacions», com li agrada repetir a l’ajuntament, les que solcaran els carrers de Barcelona. El consistori preveu que transportin el 48% del passatge total. Per combatre la kriptonita de l’invent –baixa velocitat comercial dels vehicles de TMB–, està previst pintar 19 quilòmetres més de carrils bus i instal·lar semàfors prioritaris per al transport públic en 22 encreuaments (ja estan operatius uns 50).

Es va presentar com un metro amb vistes i és indubtable que els usuaris han crescut aquests últims anys, de 183 milions el 2013 a 190 el 2016, el 3,9% més. Però el subterrani segueix guanyant, per molt, la carrera del temps. No és una competició declarada, no hi ha ciutat on es vagi més de pressa per sobre que per sota. No obstant, la mitjana diària de 12,08 quilòmetres per hora (28,6 al metro) dista molt del que seria desitjable en una xarxa de bus que aspira a ser eficaç i de qualitat.

BARRIS AMB MENYS RENDA / Aquí entren en escena les quatre noves línies, tres de les quals donaran servei a alguns dels barris amb la renda familiar més baixa, com la Marina del Prat Vermell, Trinitat Vella, Roquetes, Vallbona o Trinitat Nova. Tot, segons va informar ahir la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, des de la participació i la màxima implicació dels veïns per aconseguir que els recorreguts s’adaptin al màxim a les necessitats reals dels usuaris. El desplegament anirà de la mà d’un «esforç informatiu», tant des de la publicitat institucional com a través dels prop de 100 informadors que es repartiran pel territori.

La línia D40 és la que preveu portar un nombre més alt de passatgers, prop de 25.000. Unirà la plaça d’Espanya i la Via Favència en una ruta de 21,8 quilòmetres i amb una freqüència de pas, com és norma en totes les línies de la nova xarxa, d’entre cinc i vuit minuts. Aquest itinerari elimina el bus 32 i modifica el recorregut del 27. Evitarà la Diagonal, en una altra demostració del fet que aquest govern no té cap intenció de renunciar a connectar el tramvia, de Francesc Macià a les Glòries, per l’avinguda. Aquest assumpte se segueix discutint en una comissió, sense que s’entrevegi, per ara, cap acord. La D40 serà l’única de les quatre noves amb vehicles articulats.

CONTRAST / Les altres tres són verticals. La V5 anirà de Mare de Déu del Port, a la part baixa del passeig de la Zona Franca, a Bisbe Català, al costat de la Ronda de Dalt. Serà una de les línies amb més contrast econòmic ja que unirà un barri –Pedralbes– amb un índex de renda familiar de 250,5 punts (sobre una mitjana de 100) amb un altre –Marina del Prat Vermell– que no arriba a 37. Segons va detallar Adrià Gomila, director de Mobilitat, aquest nou recorregut pot seguir el camí del V7, que no tenia cap línia de referència i ha aconseguit doblar el seu passatge. Es preveuen d’entrada 3.000 usuaris.

El V29 unirà el Fòrum i les Ro-quetes i portarà 5.000 persones al dia. Disposarà de parada a La Sagrera, que en un futur encara incert serà un important intercanviador de metro, bus, Rodalies i alta velocitat. «És una línia important perquè no disposàvem de cap que connectés aquesta zona de Nou Barris amb la platja», va celebrar Gomila. El V31, de la Mar Bella fins a Trinitat Vella, aspira a moure per Barcelona 4.000 viatgers diaris.

MÉS CANVIS / Al marge d’aquestes incorporacions, tres de les línies ja existents (H6, H14 i H16) també patiran canvis en les seves rutes a partir del 13 de novembre. Els principals són els de l’H16, que canvia Sepúlveda per Paral·lel i Manso (un CAP molt concorregut) i allargarà el seu final fins al campus universitari del Besòs.

Notícies relacionades

El govern d’Ada Colau va prometre que les 28 línies de la nova xarxa de bus estarien en marxa abans que s’acabés el mandat, el maig del 2019. Vidal va assegurar que tota la malla, que es preveu que transporti el 60% del passatge total, estarà en funcionament la tardor del 2018. Barcelona disposarà llavors de 43 línies convencionals més i 27 de proximitat. Prop de 900 autobusos s’encarregaran diàriament que el transport de superfície sigui, efectivament, una oferta de mobilitat d’altes prestacions.

Quedarà en tasques pendents l’oferta de bus durant els caps de setmana, quan les esperes a les parades donen per llegir-se un parell de diaris. El conseller delegat de TMB, Enric Cañas, va avançar que l’empresa estudia la manera de resoldre aquesta situació. «Són deures per a l’any que ve», va detallar.