INFRAESTRUCTURA A DEBAT

CiU compara el tramvia per la Diagonal amb l'aeroport de Castelló

Forn assegura que els principals perjudicats de la unió del Tram serien el bus i el metro

Els convergents consideren "ruïnós" el projecte i qualifiquen "d'esbiaixats" els estudis favorables

Un tramvia del Trambaix al final del trajecte, a la plaça de Francesc Macià, al costat d’un autobús urbà.

Un tramvia del Trambaix al final del trajecte, a la plaça de Francesc Macià, al costat d’un autobús urbà. / ARXIU / DANNY CAMINAL

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Que CiU prefereix el bus elèctric per la Diagonal no és nou. Sí que ho és que compari la unió del tramvia per l'avinguda amb l'aeroport de Castelló, el campió dels nyaps espanyols en matèria urbanística i d'infraestructures del transport. S'ha encarregat de fer-ho aquest dijous el número dos de Xavier Trias a l'ajuntament, el regidor Joaquim Forn, que ha alertat d'un projecte "ruïnós, perjudicial per a la mobilitat i amb un efecte amplificador sobre la contaminació".

El regidor convergent ha carregat amb duresa contra el govern de Barcelona en Comú, a qui ha acusat de presentar uns "estudis esbiaixats i superficials orientats a defensar que el tramvia és l'única opció". "Hi ha una alternativa molt millor, més barata i moderna, eficient, harmoniosa amb l'entorn; l'aposta del segle XXI, el bus elèctric". "Si es fan les coses per ideologia, s'acaba fent l'aeroport de Castelló", ha argumentat, en roda de premsa. 

Forn ha iniciat la seva al·locució amb una menció al mandat anterior, amb un al·legat a la feina del govern de Trias en matèria de mobilitat. Ha recordat que entre el 2011 i el 2015 l'aportació municipal a l'Autoritat del Transport Metropolità es va incrementar en un 60%, mentre que en els quatre anys anteriors, en l'última etapa socialista, va decréixer un 10%. Fet l'elogi, una manera d'afirmar que CiU té entitat per tractar aquests temes, el regidor ha passat a desglossar els motius pels quals el tramvia "pot perjudicar Barcelona des del punt de vista econòmic i de sostenibilitat". "És un disbarat tècnic i urbanístic que ataca el sistema global de mobilitat", ha dit. 

MÉS TRÀNSIT, MÉS CONTAMINACIÓ

Sobre els estudis presentats pel govern en plena Setmana Santa, Forn ha trobat a faltar que tinguessin en compte assumptes de calat en matèria de circulació i urbanisme, com l'elevada densitat de Barcelona, sobretot, la de l'Eixample, o l'afectació que pot tenir el tramvia en la xarxa ortogonal d'autobusos, un invent de l'etapa socialista que es va començar a desplegar en temps de CiU. El regidor considera que la majoria de passatge que guanyarà aquest mitjà de transport -calcula que prop del 70%, uns 82.000 viatgers d'un total de 118.000 previstos al dia- procedirà del bus o el metro. Això, ha dit, "suposa un transvasament de viatgers d'un operador públic a un altre de privat". Al referir-se als informes dels tècnics que avalen la postura del govern, Forn ha recordat que els treballadors municipals "fan el que els diuen els tècnics, que segueixen les ordres dels polítics". No ha concretat si ho sabia d'oïda o per l'experiència.

Notícies relacionades

També afectaria les línies de bus que travessen la Diagonal, on el tramvia, ha assenyalat, disfrutaria de prioritat semafòrica, cosa que aniria en detriment de la velocitat comercial de la xarxa de TMB. Inseguretat per als vianants, parades massa allunyades, estructura massa rígida que dóna poc marge de maniobra i desviació de trànsit per l'Eixample, amb el consegüent col·lapse de carrers que ara disfruten d'una certa fluïdesa. Segons CiU, el tramvia no portaria res de bo a la ciutat, encara que, irònicament, el pla compta amb el beneplàcit del president Carles Puigdemont, que, igual que va fer el seu antecessor, Artur Mas, el juliol del 2015, el febrer d'aquest any va donar carta blanca a Ada Colau perquè elegís el millor traçat per a la unió de les dues línies del Tram.

En la compareixença de Forn s'ha trobat a faltar alguna reflexió i solució sobre com incrementar la velocitat comercial dels autobusos que solquen l'avinguda de la Diagonal, problema que també tindria un model elèctric si el seu desplegament no s'acompanya de cap reforma urbanística. Circulen per sota dels 12 quilòmetres per hora i a través d'un carril on a penes hi cap un autobús, dades que sedueixen més aviat poc els usuaris del transport públic. El tramvia, en canvi, supera de sobres els 20 quilòmetres per hora. 

Temes:

Tramvia