La reforma del carrer Pere IV s'iniciarà al mes d'abril

Les obres tenen un pressupost de 7,1 milions d'euros i s'acabaran el 2017

4
Es llegeix en minuts
MARÍA TORRES | MONOGRÀFICS

L'Ajuntament de Barcelona iniciarà, durant el pròxim mes d'abril, les obres que tenen com a objectiu transformar el carrer Pere IV en un eix cívic i patrimonial. Els treballs s'iniciaran al tram entre els carrers Roc Boronat i Bilbao, amb una durada prevista d'uns 15 mesos, i prioritzaran la mobilitat de vianants eixamplant les voreres.

En aquest tram de 559 metres, es definirà una calçada de sentit únic amb un carril de circulació i un altre de serveis, un carril bici segregat bidireccional i nou arbrat i enllumenat.

El carril bici, ubicat al costat muntanya, permetrà establir una convivència adequada en calçada entre les diferents maneres de transport i garantir la seguretat dels ciclistes.

On es millorarà l'espai públic de manera notable és a les voreres. Totes dues s'ampliaran fins a 5,45 metres d'ample –el doble que fins ara–, i en cadascuna d'elles s'instal·larà nou enllumenat urbà a base de columnes de 7 metres d'altura equipades amb noves lluminàries.

Segons fonts del mateix consistori, aquesta serà la primera fase de la reurbanització de tota la via, que és una prioritat per al govern municipal, perquè articula diferents barris i uneix la zona verda del Besòs amb el parc de la Ciutadella.

 

INTEGRAL 

La reforma de Pere IV començarà al tram Bilbao-Roc Boronat per, durant l'any que s'inicia, encarregar l'elaboració del projecte urbanístic bàsic de tot el carrer i fixar diferents trams per poder fer la reforma per fases. Una vegada dissenyats els trams, la remodelació es posarà en marxa pels extrems, de manera que quan estiguin acabats confluiran a la part central ja rehabilitada.

En el marc de la transformació d'aquesta zona, una de les primeres decisions que ha portat a terme el nou govern del districte de Sant Martí és cedir un espai adjunt al nou Casal de Joves de Can Ricart com a seu de la Taula Eix Pere IV. Es tracta de la coordinadora d'entitats i veïns que agrupa col·lectius i persones que fa temps que treballen i estan implicats en la reforma del carrer.

La idea és que aquest espai es converteixi en un laboratori de participació i reflexió urbanística i social al voltant d'aquesta via principal que travessa el districte, contribuint al mateix temps al debat que el nou govern vol obrir per repensar el 22@. Així mateix, al voltant del nucli d'influència de Pere IV, es pretén dónar nous usos a Can Ricart i iniciar l'arranjament d'aquest espai públic de l'antic complex industrial i patrimonial on la Universitat de Barcelona ha de desenvolupar el seu campus d'Humanitats.

L'objectiu municipal és que Pere IV sigui un pol d'atracció d'activitat econòmica social i cooperativa, donant prioritat a aquelles empreses vinculades al districte. Un dels primers casos és el de la Cooperativa Biciclot que s'ha traslladat a l'antic magatzem de Can Picó, un edifici industrial històric ubicat al carrer de Pere IV, on reformarà la nau per convertir-la en un espai de participació, formació, oci i taller mecànic, sempre relacionat amb la promoció de la bicicleta.

 

MILLORES 

En el marc de la remodelació, es construirà una nova xarxa de recollida pneumàtica de residus a partir de la xarxa existent, que s'adaptarà a la nova urbanització de la via. S'instal·laran diversos punts de recollida formats per bústies per a cada tipus de residus, que es complementaran amb contenidors en superfície.

També està previst actualitzar el sistema de clavegueram i de drenatge superficial mitjançant la construcció d'una nova xarxa i de la col·locació de nous embornals en què es tindran en compte els diferents pendents del vial i el tipus de reixa a utilitzar.

Es preveu així mateix la instal·lació de nova pavimentació en voreres i en calçada, mobiliari urbà –bancs, papereres i aparcaments de bicicletes–, l'adaptació de passos de vianants i la semaforització i senyalització de les cruïlles de la via. Altres mesures són la reducció de l'aparcament en superfície, dotació de zones de càrrega i descàrrega i senyalització de zones per estacionar motocicletes.

 

 

POTENCIAR L'ÚS DE VIANANTS

S'ha establert un pressupost de 7,1 milions d'euros per actuar tant en superfície com en els serveis soterrats i en la dinamització de la zona.

Està previst que les obres de remodelació comencin durant el pròxim mes d'abril i s'acabin el juliol del 2017.

Els treballs aportaran una nova configuració amb modificacions importants sobre un tram de la via que actualment té tres carrils de circulació i passarà a tenir-ne un, amb un altre per a serveis al costat mar i un carril bici bidireccional segregat al costat muntanya, mentre que les dues voreres s'eixamplaran fins als 5,45 metres, el doble de l'actual.

Notícies relacionades

La reducció de carrils no suposarà cap problema per a la circulació, tenint en compte els estudis de què disposa l'actual consistori d'Ada Colau, que, per una altra part, ha deixat clara la seva aposta per reduir el trànsit i treballar per la pacificació i l'ús del transport públic.

Pel que fa al capítol que afecta les infraestructures, destaca que els treballs preveuen millores en el clavegueram, així com la instal·lació d'una nova xarxa de recollida pneumàtica de residus a partir de l'existent, a més d'un nou mobiliari urbà i enllumenat públic, que consistirà en columnes de set metres d'altura amb llum led.