ASSIGNATURA PENDENT A HORTA-GUINARDÓ
El cràter de Botticelli
La plaça dedicada al pintor renaixentista segueix sent un forat un any després de ser 'salvada'
Els veïns demanen que es dignifiqui la rampa d'accés a un espai freqüentat per jubilats

Precària rampa d’accés a la plaça de Botticelli, a Horta, aquest dilluns. /
La plaça de Botticelli difícilment apareixeria en algun dels incomptables rànquings de zones de visita obligada de la capital catalana. Ni falta que els fa als seus veïns, que es van adonar de com arribaven a apreciar aquest espai, enfonsat en el nus vial de l'avinguda de l'Estatut, a Horta, quan l'anterior govern va estar a punt de cedir-lo a Mercadona perquè el convertís en un aparcament. «Allò va ser un ensurt immens; pensàvem que ens quedàvem sense plaça. L'alegria quan vam aconseguir aturar l'obra del pàrquing va ser tremenda, però més d'un any després d'arrencar un compromís municipal que arreglarien la plaça no han mogut res», exposa Cati Buil, veïna i usuària de les velles pistes de petanca de l'espai.
La principal queixa de Buil i de la resta dels seus companys de petanca, la majoria jubilats, és la lamentable situació en què es troba l'única rampa que hi dóna accés. «Molts companys que van amb bastó ja no hi baixen per por», explica Magdalena Conesa, una altra de les jugadores de petanca, que destaca la bona convivència en el singular enclavament entre les persones grans que juguen a petanca i els joves usuaris del rocòdrom i de les parets, lloc de trobada de grafiters; una altra de les particularitats del lloc.

UN OBLIT GENS CASUAL / La decadència de la plaça, que sempre ha estat un cràter per la seva situació geogràfica, va començar fa alguns anys, amb la reforma de l'avinguda de l'Estatut. «Van fer servir la plaça com a magatzem per deixar-hi sorra i elements de l'obra. Per a això en van arrencar els baixos, van tancar el millor accés i es van carregar les escales perquè poguessin passar-hi els camions», relata Paula Mesas, una altra de la veïnes en peu de guerra. El problema va arribar quan, una vegada finalitzada l'obra de l'avinguda, es van oblidar de reposar-hi els bancs i la zona enjardinada i dignificar la que ara és una poc accessible rampa. Un oblit que no va ser casual, ja que la jugada municipal era enterrar la plaça. «Ens vam assabentar de la cessió a Mercadona quan ja eren fets consumats, però ens vam organitzar en la Plataforma Salvem Botticelli i vam aconseguir parar-ho. El problema és que, després, el compromís de reformar la plaça de moment ha quedat congelat», apunta Sebas Ribó, vocal d'urbanisme de l'associació de veïns d'Horta, que afegeix que la seva principal petició és arreglar la plaça per als esplais i caus de la zona. «És pràcticament l'únic espai que hi ha per als joves a Horta i s'ha de mantenir i fomentar; igual que el rocòdrom: és important que el regularitzin per fomentar-ne l'ús. És un dels millors de la ciutat, però s'ha de regularitzar», conclou el líder veïnal, que, com els usuaris de la petanca, també demana bancs públics, aigua potable -una font- i una zona enjardinada «en condicions».
MARGE DE CONFIANÇA / Roser Vallhonesta, presidenta de la Coordinadora d'Entitats d'Horta, comparteix les peticions dels jugadors de petanca i de l'associació de veïns i mostra confiança que el nou consistori -«que encara està aterrant»- faci seu el compromís adquirit per l'anterior després de la seva intensa lluita. «Encara no hem pogut parlar amb el nou equip, però els donem un marge de confiança. Si no ho fan, ens tindran allà. La plataforma per defensar la plaça segueix en actiu», adverteix Vallhonesta, que afegeix la necessitat que hi hagi lavabos públics en aquesta aïllada zona, freqüentada per persones grans.
Des del nou govern asseguren que la plaça de Botticelli és «un dels punts que es volen millorar durant aquest mandat». Passat l'estiu el districte -ja aposentat- es compromet a reprendre el procés participatiu iniciat per l'equip de Xavier Trias després de la llarga lluita veïnal, un procés que va quedar interromput per les eleccions (i el posterior canvi de govern municipal).
«Volem garantir un bon retorn de les idees fruit de la jornada participativa i decidir de manera coresponsable amb la ciutadania quines actuacions es porten a terme per dignificar l'espai», assegura una veu municipal, que afegeix que abordaran l'assumpte tant a mitjà i llarg termini com si és necessari fer-hi intervencions «immediates provisionals». Unes mesures que els veïns coincideixen a dir que s'han de dirigir a condicionar l'única rampa d'accés, sense ni una trista barana.
- Pont local ¿Quins centres comercials obren el 9 de juny, Segona Pasqua, a Barcelona i Catalunya?
- Entendre-hi més ‘El conte de la serventa’ va ser una realitat a Irlanda: 9.000 nadons morts i 56.000 mares solteres maltractades al segle XX
- Barcelona es juga un 14% del PIB si els turistes la deixessin de visitar
- Amb diversos ingressats Un presumpte brot de salmonel·la causa almenys una vintena d’afectats a Sant Adrià
- Calendari Quina festa és el 9 de juny? Només aquests municipis de Barcelona tindran un pont de tres dies
- TELEVISIÓ I MAS Locutors d’Esport 3
- Barcelona, protagonista Cuina de saga familiar amb vistes al Port Vell
- EL MUNDIAL DE MOTOGP Marc Márquez s’exhibeix a l’Aragó de principi a final
- La Volta / Dauphiné cliclisme La Volta femenina es consolida en el calendari internacional
- BÀSQUET El Barça se suïcida i perd un partit que tenia guanyat