Novetats editorials

Nous llibres sobre Barcelona per Sant Jordi

Les prestatgeries de les llibreries s'omplen amb títols sobre la ciutat que ha coeditat l'Ajuntament de Barcelona

Novedades editorials sobre la ciutat de Barcelona per a Sant Jordi.

Novedades editorials sobre la ciutat de Barcelona per a Sant Jordi.

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / Barcelona

Barcelona és una font inesgotable d'inspiració per a tot tipus de llibres i per al dia de Sant Jordi, que és el moment de l'any en què les llibreries reben el nombre de novetats més gran, els títols que fan referència a diferents aspectes de la ciutat es fan molt presents.

L'espai públic

A Barcelona hi ha uns carrers peculiars que es diuen de la mateixa manera però que són molt diferents uns dels altres. Es tracta dels passatges. N'hi ha de coberts, d'amagats, de privats, de burgesos o d'obrers.

Neus Bergua proposa una passejada per un centenar d'aquestes vies urbanes, unes més conegudes que altres, però repartides per tots els districtes de la ciutat, al llibre ‘Barcelona 100 passatges’, il·lustrat amb fotografies de Pepe Navarro i que ha editat l'Ajuntament de Barcelona.

Escultures

Passejant per la ciutat es poden contemplar tota mena d'estàtues que adornen els carrers, les places o les façanes dels edificis. Són un autèntic patrimoni barceloní amb alguns elements de gran bellesa que homenatgen personatges o rememoren esdeveniments històrics.

Lluís Duran ha fotografiat i documentat 280 escultures que es poden contemplar en el llibre ‘Barcelona, ciutat d’escultures’, coeditat amb l'Editorial Àmbit.

Entre els 107 escultors presents en el llibre hi ha Frederic Marés, Eusebi Arnau, Eduard Batiste Alentorn, Josep Clarà, Josep Llimona, Pau Gargallo o els germans Agapit i Venanci Vallmitjana. Les imatges es complementen amb textos inicials que firmen Teresa M. Sala, Daniel Giralt-Miracle i Enrique González.

Les biografies

La biografia és un gènere habitual a les prestatgeries de les llibreries. I aquest Sant Jordi hi ha dos títols sobre personatges molt relacionats amb la ciutat.

Un és ‘Maria Canals i Barcelona’ --de fet són dos, perquè hi ha versió en català i en anglès--, que s'ha editat amb motiu del centenari del naixement de la pianista, pedagoga i fundadora del prestigiós premi internacional de piano que porta el seu nom i que en els últims anys, al començament de la primavera, omple de pianos els carrers de la ciutat.

El llibre, escrit per Ana Maria Dávila, s'ha coeditat amb l'Associació del Concurs Internacional Maria Canals de Barcelona.

L'assaig polític

En el segon llibre biogràfic, l'autor Julià Guillamon, aprofita la vida d'un escriptor per retratar diversos personatges de la seva generació i també l'època en què van viure. El llibre es titula ‘Joan Perucho, cendres i diamants. Biografia d’una generació’. 

Guillamon agafa l'autor com a fil conductor per explicar la vida cultural de la postguerra espanyola i aprofita per presentar també altres personatges com Joan Miró, Salvador Espriu, Antoni Tàpies o Nèstor Luján. El llibre s'ha coeditat amb Galaxia Gutenberg.

També cal destacar el llibre ‘Si els alcaldes governessin el món. Països disfuncionals, ciutats emergents’, que es coedita amb Arcadia. L'autor, Benjamin R. Barber, és un politòleg nord-americà que, a partir d'una anàlisi de la realitat actual de les ciutats, proposa la creació d'un parlament mundial d'alcaldes per poder estendre la democràcia en tot el planeta.

Notícies relacionades

Entre les novetats editorials hi ha dos títols destacables més: ‘La Barcelona dels tramvies i altres textos de Nèstor Luján’, a càrrec de Jordi Amat i Agustí Pons i que s'ha coeditat amb Editorial Meteora; i ‘Barcelona amb nom de dona’, de Betsabé Garcia, coeditat amb Editorial Mediterrània.