Fem arribar el metro als barris de la Marina

Obres paralitzades de la L-9 a la Zona Franca.

Obres paralitzades de la L-9 a la Zona Franca. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Jordi Martí Galbis

Els barris de la Marina del districte de Sants-Montjuïc pateixen des de fa massa anys una mancança que cal resoldre aviat. La Línia 9 del metro i el ramal de la L-10 encara no donen servei als veïns d'aquests barris. Mirant enrere, cal recordar que la gènesi d'aquest gran projecte de transport metropolità es va produir amb els governs de CiU, amb el pla director d'Infraestructures 2001-2010. I també és pertinent recordar que l'actual conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat va afirmar, a l'inici del seu mandat, que aquest projecte era el principal problema que tenia damunt la taula. Però ara és prioritari fer arribar el metro a la Marina, per una qüestió de justícia, de progrés i d'equitat.

Els obstacles que han afectat la construcció de la L-9 i de la L-10 han sigut diversos en els últims anys. Uns han tingut origen en problemes tècnics i uns altres, els més rellevants, en problemes financers de la Generalitat de Catalunya. Aquests entrebancs els han patit governs de diferents colors. Tot i això, les operacions dissenyades pel Tripartit, consistents a obtenir finançament privat per fer front als grans costos d'aquesta obra, a través de l'atorgament dels drets d'explotació de les estacions, han comportat a canvi el pagament d'un cànon a les empreses concessionàries, entre els anys 2009 i 2042. Un cànon que aquest 2015 serà d'un total de 250M€ i que arribarà a representar una aportació de la Generalitat de més de 400M€ en anys successius. Un cànon que ha sigut nefast per poder garantir la sostenibilitat econòmica d'aquesta obra. I sobretot darrerament, quan la situació financera de la Generalitat és més crítica com a conseqüència de l'asfíxia premeditada del Govern de l'Estat.

Desbloqueig

Des de l'Ajuntament de Barcelona hem treballat durant tot el mandat amb l'objectiu d'avançar l'arribada de la L-10 a la Marina, i hem demanat permanentment als responsables de la Generalitat el desbloqueig d'una situació que és injusta i lesiva per a milers de barcelonins. És necessari valorar les mobilitzacions dels veïns i les entitats del barri, plenament justificades i que atenen al greuge comparatiu davant les possibilitats de connectivitat que tenen la resta de barris de la ciutat.

Tal com va afirmar l'alcalde Xavier Trias durant el darrer Ple municipal, l'Ajuntament ha ofert a la Generalitat en reiterades ocasions la possibilitat d'aportar recursos econòmics per poder finançar el projecte amb una fórmula que garanteixi a l'Ajuntament la recuperació de la inversió.

Notícies relacionades

De forma paral·lela, des del Districte de Sants-Montjuïc hem treballat colze a colze amb TMB amb la finalitat de millorar el servei d'autobusos als barris de la Marina. S'ha creat la Taula de Mobilitat de la Marina per poder compartir la informació i les millores del transport públic que cal introduir per atendre les necessitats dels veïns d'aquests barris.

Esperem que la voluntat política de totes dues administracions es tradueixi en un acord aquest 2015 que permeti l'arribada del metro als barris de la Marina ben aviat, tot just després que a començaments de l'any 2016 hagi entrat en servei la L-9 fins a l'Aeroport del Prat.