LA SITUACIÓ EN ALTRES CIUTATS EUROPEES
Metròpolis aparador PARÍS Bastides com a suport publicitari ROMA I ALTRES Monuments cedits al millor postor BRUSSEL·LES Prohibit l'ús de les boles de l'Atomium BERLÍN Lloc per a totes les celebracions LONDRES Festes privades en importants museus
Roma i París cedeixen els seus monuments a marques a canvi de fons per a la restauració

Festivitat 8 La porta de Brandenburg és escenari de festes. /
Amb l'augment dels patrocinis per a la restauració de monuments, els últims anys s'han plantejat nombroses queixes. Havien començat Roma, Venècia i Milà, concedint als mecenes el 50% de la superfície del monument per posar-hi publicitat. El 2010 Coca-Cola va pagar 2,8 milions d'euros per la restauració del Palau Ducal i el Pont dels Sospirs de Venècia. El 2011 i 2012 les polèmiques van tornar a ressuscitar amb la restauració parcial de la façana del Colosseu, guanyada per Tod's amb 25 milions. El 2010 es va retirar un anunci del filmÀngels i dimoniscol·locat a la façana d'una església. r.DOMÈNECH
Al Regne Unit els monuments públics no estan exposats a la publicitat de marques privades. En canvi és una pràctica molt habitual que alguns dels museus més prestigiosos del país, com el Britànic o el Victoria and Albert, lloguin les seves sales per a funcions i festes privades. Això sí, tot passa a l'interior de l'edifici. b. auró
A l'artista Christo li va costar més de 20 anys convèncer Alemanya per cobrir l'edifici del Reichstag. El 1994 es va aprovar a la Cambra. A la Porta de Brandenburg s'han celebrat concerts d'U-2 o Pink Floyd, i els berlinesos acomiaden l'any amb una gran festa vora el monument. El país va aprovar el 1902 la primera normativa moderna sobre protecció de monuments. J.M. FRAU
L'Atomium, el monument emblemàtic de Brussel·les, es lloga per a actes d'empreses, presentacions, reunions i conferències. No obstant, està expressament prohibida la projecció lluminosa de publicitat a les famoses boles, ja que la imatge externa del monument, construït amb motiu de l'Exposició Universal del 1958, està protegida. La utilització de banderoles està expressament prohibida. e. oliveres
A França, des de l'any 2007, la llei permet que s'utilitzin les bastides com a suport publicitari amb la condició que els ingressos que s'obtinguin siguin destinats a finançar els treballs. L'hivern del 2011, un gran flascó de perfum Chanel, de 25 metres, va cobrir una part de la façana del museu d'Orsay i una enorme publicitat de Ralf Laurent ha tapat durant mesos part de la façana de l'Opera Garnier. Les associacions de defensa del patrimoni han protestat pel que consideren una publicitat massa invasiva. La il·luminació de la torre Eiffel ha estat utilitzada per publicitar esdeveniments institucionals, com la presidència europea. El sistema d'il·luminació està patentat. e. ros
Les normatives varien en cada país, però tot apunta que és tendència llogar les bastides sobre els principals monuments com a suport publicitari, sempre que els diners que es recaptin, o part, es destinin a rehabilitar-los. Així passa a París o Roma. A Londres, en canvi, no succeeix.
- Conducció Per aquest motiu hauràs de portar piles al cotxe a partir de l'any que ve
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- Política local Els locals del Born hauran de tancar abans si fan soroll de nit
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- L'ADMIRACIÓ DEL FUTBOL MUNDIAL Ecos de l'Inter-Barcelona: "La millor semifinal de la història de la Champions; ningú volia que s'acabés"