Alternatives per conèixer la ciutat

Imaginatives propostes activen els itineraris culturals per Barcelona

Empreses privades, el municipi i fundacions promouen passejades divulgatives per l'entorn

Trajectes arquitectònics, gastronòmics i literaris atrauen cada vegada més el públic local

Bernd Colmar (dreta), guia especialitzat en arquitectura, mostra la Fundació Joan Miró, ubicada al parc de Montjuïc, a un grup convocat per l’empresa Artchitectours.

Bernd Colmar (dreta), guia especialitzat en arquitectura, mostra la Fundació Joan Miró, ubicada al parc de Montjuïc, a un grup convocat per l’empresa Artchitectours. / ARTCHITECTOURS

3
Es llegeix en minuts
CRISTINA SAVALL / MARINA MUÑOZ
BARCELONA

Sobrevolar les platges de Barcelona en helicòpter per admirar l'skylinesiluetejat per Gaudí i per Jean Nouvel no està a l'abast de qualsevol butxaca, però sí interessants itineraris culturals promoguts per agències privades, el mateix ajuntament, fundacions i museus. L'oferta, cada vegada més àmplia, diversa, competitiva i enginyosa, atrau no solament turistes, també els barcelonins, a qui cada dia els apassiona més descobrir la seva ciutat.

Les emocions venen i les propostes originals obren camins. En aquest territori es mouen les agències que capten els seus clients a través de webs. «Lastminute i Atrápalo són canals de difusió de gran impacte», destaca Lluís Bayot, director d'operacions d'Itinera Plus.

Internet juga un paper clau en la promoció. Actualment contracten els serveis d'Itinera Plus unes 6.000 persones a l'any, unes 125 cada cap de setmana. «Cada vegada hi ha més empreses i tot i així creixem. Això significa que la demanda augmenta», explica el directiu.

PLAGIS DE RUTES / Si un passeig funciona, al cap de pocs dies la competència s'apodera de la idea. És el cas del que va passar amb recorreguts inspirats en el supervendesLa catedral del mari els escenaris on Woody Allen va filmarVicky Cristina Barcelona. «Som pioners a impulsar trajectes comL'ombra del vent[amb llocs que recorre el llibre de Carlos Ruiz Zafón] que han copiat altres empreses», afirma Blanca Espa, d'Icono Serveis, que prepara nous itineraris, com el d'hotels i comerços i el de Barcelona en femení. Altres dels seus èxits són la ruta de fantasmes, la de luxe i alta costura i la de Barcelona vista des de terrats i terrasses.

Una característica d'aquestes empreses culturals és la personalització. Algunes rutes són teatralitzades amb un guia i actors disfressats d'època, com la deRere les passes secretes d'un geni, sobre Gaudí. Aquesta ruta comença a la plaça de Tetuan, on va ser atropellat l'artista. Allà apareix un repartidor de diaris anunciant la seva mort el 1926.

La professionalitat dels guies i el caràcter divulgatiu les distingeixen de les típiques visites amb el bus turístic, a més d'aprofundir en el coneixement de la ciutat. «Fa falta oferir coses diferents per a la gent que ve per segona o tercera vegada a Barcelona», explica Gabriel Guilera, de Turisme de Barcelona.

LLUNY DE LES GUIES / A la web www.itbcn.estudi.sp.es, Shaun Pilgrem, arquitecte llicenciat a Cambridge que viu i treballa a Barcelona des de fa 20 anys, proposa rutes culturals i gastronòmiques per la Barcelona de Jujol, la de Cerdà, la de Gaudí, i un recorregut conjunt per les obres de Carme Pinós, Enric Miralles i Benedetta Tagliabue. «Explico el que no surt a les guies, i evito els recorreguts en autocar o en cotxe i els bars que ofereixen sangria». Segons ell, Barcelona està plena de joies que no solen visitar els estrangers ni els barcelonins. És el cas del canòdrom de la Meridiana, obra d'Antoni Bonet, la bombardejada plaça de Sant Felip Neri de Ciutat Vella i la Casa Planells, a la Diagonal.

Turisme de Barcelona suggereix un recorregut per conèixer la importància del mar per a Barcelona. Es tracta d'una visita guiada, primer a peu i després en una golondrina, que travessa més de quatre quilòmetres de platges, el Port Olímpic, la Vila Olímpica i el Fòrum.

Espa recorda que Barcelona va tenir el granboom després dels Jocs i, al cap de 10 anys, amb la internacionalització de Gaudí. «La visita més sol·licitada és la de la Sagrada Família. Gaudí desperta passions». Josep Picazo, guia des de fa 20 anys, està convençut que la promoció de Barcelona ha transcendit de rebot en els mateixos barcelonins. «Cada vegada se sent més parlar català dintre de la Sagrada Família. La gent hi va malgrat els 12 euros de l'entrada, les cues i la possibilitat que robin la cartera, que continua sent un problema», explica.

Notícies relacionades

Bayot coincideix que el públic local s'ha convertit en el principal client de les rutes culturals: «Cada dia augmenten les peticions de jubilats i de famílies que volen celebrar un aniversari o passejar els convidats d'un casament de manera original». Guilera afegeix que obsequiar itineris és «un bon regal i una experiència gratificant».

Els clients estrangers de rutes més turístiques provenen d'hotels, d'agències de viatges, de companyies de creuers i d'organitzadors de congressos. «El que funciona més és el boca-orella. La majoria vénen a pinyó fix. Volen Gaudí, el barri Gòtic i el front marítim. Només una minoria d'estrangers demanen rutes alternatives», afegeix Picazo.