LAS VÍAS CONVENCIONALES

Adif esponja la Meridiana per posar-hi l'estació de Rodalies

Enderrocat un tram del vell túnel de la Renfe on anirà la futura andana central

Les obres es fan les 24 hores per poder reobrir el pas tallat al setembre

Obres sota la Meridiana de la nova estació de Renfe, ahir.

Obres sota la Meridiana de la nova estació de Renfe, ahir. / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓICO
BARCELONA

La setmana que ve farà dos mesos que va començar el tall més important, per la durada i pel nombre de passatgers afectats, de la xarxa de Rodalies a causa de les obres de construcció de la nova estació de la Sagrera a la Meridiana. El tancament del túnel que recorre el subsòl de l’avinguda en paral·lel a la galeria de la

L-1 del metro, entre les estacions de Sant Andreu Arenal i el Clot-Aragó, està previst que finalitzi el pròxim 12 de setembre, encara que l’estació no ha d’estar acabada fins a final d’any. Els responsables del gestor d’infraestructures Adif van mostrar ahir sobre el terreny com avança l’enderrocament, que ara s’inicia, d’un tram del vell túnel que donarà pas a l’estructura de la futura parada amb l’andana central, els vestíbuls i els accessos. Els treballs es fan de dia i de nit al costat muntanya de la Meridiana, entre els carrers de Garcilaso i del Cardenal Tedeschini.

Una part de la caixa de formigó de la nova infraestructura ja es va executar quan es va acabar fa dos anys la reforma de l’estació del metro de les línies L-1 i L-5. Els treballs actuals suposen la prolongació del nou espai subterrani en 114 metres addicionals fins a arribar als 370 que tindrà en total.

MENYS SOROLL / Al març es van col·locar una trentena de les grans bigues que acabaran de cobrir l’espai de l’estació. Ara s’està enderrocant per sectors el tram de túnel (construït el 1954) situat en l’àmbit de la futura andana. Per fer-ho s’utilitza, entre altra maquinària pesant, una ­excavadora amb una enorme pinça que, a diferència dels clàssics trepants de percussió, trenca la volta de formigó fent poc soroll, com van mostrar ahir els enginyers de l’obra.

A la zona on es desenvolupen tots aquests treballs hi ha, a una desena escassa de metres, edificis de vivendes d’11 plantes. El que sí que causa impacte a l’exterior durant la nit és el trànsit de camions que van traient la runa per la boca situada a l’altura del carrer del Cardenal Tedeschini, tot i que Adif assegura que aquest moviment es redueix «al mínim imprescindible» per poder anar desembarassant l’espai subterrani de les obres.

Quan s’acabi l’enderroc, que avança amb lentitud però sense pausa les 24 hores, es rebaixarà fins a quatre metres en el punt més alt la base de la cavitat per posar-hi les ­vies de Rodalies, per on passaran les línies R-3, R-4 i R-7, al mateix nivell que les del metro. Aquest canvi permetrà donar continuïtat al vestíbul de l’intercanviador en un sol nivell i d’aquesta manera poder aprofitar millor l’espai.

El projecte inclou, a més de la construcció de l’andana central de 200 metres de llarg i 6,4 d’ample, la creació de dos vestíbuls a tots dos extrems. El de l’accés que estarà situat a l’altura del carrer de Martí i Molins (encara que sempre al costat muntanya) serà exclusiu per a les línies de Rodalies. En canvi, el situat al sud, a prop de l’actual accés del carrer de Garcilaso de l’estació del metro de la L-1 i L-5, serà compartit amb el suburbà i formarà el nucli principal d’aquest gran nus de transbords.

A més de les tres línies de Rodalies i de les dues de metro citades, per l’intercanviador de la Sagrera (nom definitiu que li ha donat l’Autoritat Metropolitana del Transport) passaran també la L-9/L-10 i la L-4, cadascuna amb la seva pròpia estació i el seu propi túnel, encara que durant uns quants anys amb un ús canviat.

GALERIES PARAL·LELES / La L-9/L-10, que funcionarà d’aquí a unes setmanes portant fins aquí els trens automàtics dels trams en servei de Santa Coloma de Gramenet (L-9 des de Can Zam) i Badalona (L-10 des de Gorg) utilitzarà tant la parada ubicada sota Felip II com la galeria pertanyents a la futura prolongació de la L-4 des de la Pau.

Notícies relacionades

Això serà així perquè el túnel propi i paral·lel de la L-9/L-10 servirà durant els pròxims quatre anys, el temps que es preveu que duri l’excavació del tram la Sagrera-Mandri, com a pas d’explotació de les obres per treure a l’exterior la runa que genera la tuneladora en l’avanç i per introduir les dovelles amb què va construint les parets de la ­galeria.

Quan tota la nova ruta automàtica estigui oberta fins a l’aeroport i la Zona Franca, combois i viatgers passaran per les instal·lacions de cada línia. L’estació pròpia de la L-9, que està a l’inici, es construirà al carrer d’Hondures, al costat mar de la Meridiana.