polèmica Al col·LEGI D'ENGINYERS DE CAMINS

El tramvia paga la campanya d'Hereu sobre la Diagonal

Tram hi col·labora tot i que la decisió sobre la unió de xarxes no depèn de la consulta

2
Es llegeix en minuts
XABIER BARRENA
BARCELONA

El primer debat de cara a la consulta ciutadana sobre l’avinguda Diagonal es va celebrar ahir al Col·legi d’Enginyers de Camins amb representants dels cinc partits municipals. El gran protagonista va ser el tramvia. El mitjà de transport i l’empresa que l’explota. La qüestió del tramvia no s’ha de substanciar en la consulta, encara que en els plafons informatius i en les imatges que precediran el vot electrònic

–per pressió d’ICV-EUiA, que considera el metro lleuger una cosa irrenunciable– és ben visible. La boira baixa que envolta el debat es va completar amb les acusacions de CiU, confirmades per l’ajuntament i Tram, l’operadora del tramvia, que aquesta empresa està sufragant les despeses de part de la campanya protransformació que fa el bipartit.

Si en aquest referèndum encara no s’ha de dilucidar si serà un tramvia o un bus exprés, o tots dos, els que recorrin el carril segregat que els projectes A i B preveuen, no s’entén per què l’alcalde es desplaçarà, en companyia d’una nombrosa representació de la premsa barcelonina, a la ciutat francesa de Bordeus, on circula un model de metro lleuger sense catenària aèria, és a dir, com es desitja a Barcelona. I el que crida més l’atenció és que l’organització del viatge ha anat a càrrec de l’ajuntament, però és Tram qui paga el vol xàrter amb què es desplaçarà la delegació catalana.

Com també va ser Tram qui va sufragar els 200.000 euros que va costar el curtmetratge de 17 minuts sobre la Diagonal que va oblidar mencionar la possibilitat de votar per l’opció C. Tot això, com va reconèixer el cap de Mobilitat de l’ajuntament, Ángel López, en la sessió tècnica prèvia al debat, sense que hi hagi «consens» sobre el transport públic de superfície a la futura Diagonal.

En l’acte va prendre la paraula el director general de Tram, Javier Vizcaíno per, entre altres coses, defensar el dret de la seva empresa, «que presta un servei públic, com fan Agbar o Gas Natural», a voler millorar el seu «negoci». La connexió entre Trambesòs i Trambaix doblaria el nombre de passatgers anuals.

Notícies relacionades

CONSORCI D’EMPRESES / Tram és un consorci de diverses empreses. Les entitats bancàries SG i Banc de Sabadell; els operadors FCC Versia, Moventis, Veolia i Detro, i els constructors Comsa-Emte, FCC, Acciona i Alstom. Aquesta última és la que facilita la infraestructura i el material mòbil i, també, és qui ha dissenyat la xarxa de Bordeus, la més avançada però no l’única sense catenària aèria. Gestiona el tramvia barceloní en una concessió de l’ATM.

El que sembla obvi és que la qüestió no es resoldrà aviat. Com va dir Ricard Martínez (ERC), que va compartir cartell amb Assumpta Escarp (PSC), Joaquim Forn (CiU), Alberto Villagrasa (PP) i Ricard Gomà (ICV-EUiA), és «molt atrevit» donar els criteris per tancats quan el govern municipal està en minoria i hi pot haver «canvis profunds» en les pròximes eleccions.