ELS PROJECTES PER A UN ENCLAVAMENT BÀSIC
La plaça 'va tenir' metro fa gairebé mig segle
Projectar una estació de metro a Francesc Macià no és res de nou. Tots els plans que es van dibuixar durant el franquisme, començant pel pla del 1965, incloïen el pas d'una a dues línies per l'enclavament. Amb l'arribada de la democràcia i l'assumpció per part de la Generalitat de les competències en la matèria, els projectes d'ampliació del metro van patir una aturada. El pla del 1984 va desprogramar molts dels nous quilòmetres que s'havien previst amb el porciolisme. L'aturada va durar fins al 1996, quan es va fer un nou pla. El 2001 es va traçar el pla director d'infraestructures (PDI), vigent avui dia i que es revisa periòdicament. Al PDI, que inclou tota la regió metropolitana, es torna a preveure una estació a Francesc Macià. L'horitzó possible de posada en servei no és inferior a 10 anys. Més de 50 anys després que es fes el primer projecte.
Els plans del suburbà del franquisme eren molt ambiciosos. Només cal dir que el del 1974 va projectar una xarxa un 20% superior a l'actual. El 1965 i el 1966 --eren anys de grans projectes auspiciats peldesarrollismonascut a l'empara del pla d'estabilització econòmica del 1959-- es reserva a Francesc Macià --llavors plaça de Calvo Sotelo-- un paper important. Als dibuixos del 1965, per l'enclavament hi passaven dues línies de metro. La primera naixia a la plaça d'Espanya, agafava l'avinguda de Josep Tarradellas --Infanta Carlota-- fins a la plaça. Des d'aquí es dirigia a la plaça de Lesseps i, per la Ronda del Mig, fins al Guinardó. La segona era una línia que, provinent de les Corts, girava per Francesc Macià per agafar el carrer d'Urgell fins al Paral- lel. Un any després, al projecte del 1966, aquesta línia d'Urgell unia el Paral.lel i la Bonanova.
LA LÍNEA VI
Notícies relacionadesEl 1971 i 1974 es pensa en una nova línia, la VI --en números romans--, que si s'hagués portat a terme hauria resolt de cop el buit existent avui a la plaça i al 22@. La línia VI naixia a la Zona Franca, seguia per la Ronda del Mig fins a la Travessera de les Corts i des d'aquí fins a Calvo Sotelo. Després d'un breu pas per la Travessera de Gràcia, el traçat agafava la Diagonal fins a sobrepassar la plaça de les Glòries, en concret fins al carrer del Marroc. La VI seguia llavors recte fins a travessar el Besòs. Al Barcelonès Nord, el final es va situar a Montigalà. Cal tenir en compte que aquesta línia VI, en els seus extrems --Zona Franca i Montigalà-- s'assembla sospitosament a la L-9 avui en obres.
El metro arribarà a la plaça de Francesc Macià per la prolongació dels Ferrocarrils (Línia 8) des de la plaça d'Espanya fins a l'estació de Gràcia dels FGC, a la Travessera de Gràcia. Des d'aquí encara no es coneix quin traçat seguirà. L'ajuntament vol que passi per les Glòries i, després, que travessi el Besòs. Tot està, no obstant, molt verd. Les exhaustes arques de la Generalitat requereixen temps per refer-se.
- Londres 1960 L’única vegada que Espanya tampoc va participar a Eurovisió: aquest va ser el motiu
- Ensenyament A 4t d’ESO triaran entre matemàtiques acadèmiques o pràctiques
- Per indemnitzacions Les velles patates Corominas de Badalona deixen un deute de 200.000 euros al final de la seva liquidació
- A Collserola Trobats 50 senglars morts dins del radi d’afectació de la pesta porcina africana
- La tornada del rei Rosalía, eclipsada: els cantants i cançons més escoltades a Spotify Wrapped 2025
- Automobilisme Lando Norris conquista el Mundial de Fórmula 1 i evita el miracle de Verstappen
- Consulta popular Guanya el ‘sí’ a Gósol i el municipi passarà a formar part de la província de Barcelona
- Crisi sanitària Així operen els gossos que rastregen a la recerca de senglars morts per la pesta porcina
- Pesta porcina Experts catalans, espanyols i europeus rastrejaran la possible fuga de la pesta porcina des d’un laboratori
- La legislatura catalana Òscar Ordeig, el conseller amb més ‘aldarulls’ sobrevinguts al Govern
