CONCLUSIONS DEL CONGRÉS SOBRE MOBILITAT

Barcelona estudia com mesurar el nombre exacte de vianants

Moltes ciutats ja els comptabilitzen mitjançant càmeres i sensors

Els congressistes de Walk 21 demanen més seguretat i menys contaminació

Un vianant i un ciclista travessen la Diagonal davant els cotxes.

Un vianant i un ciclista travessen la Diagonal davant els cotxes. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
EDWIN WINKELS
BARCELONA

Tots els moviments a la ciutat de Barcelona es mesuren. ¿Tots? Sensors a la calçada i els carrils bici calculen la quantitat de cotxes, motos i bicicletes que circulen per la ciutat. Amb torniquets i bitllets cancel.lats també resulta fàcil comptabilitzar els usuaris dels diferents transports públics. Però falta un grup important, l'immens nombre del qual únicament es compta per aproximació: els vianants, que protagonitzen un 42% de tots els desplaçaments diaris que es realitzen a l'àrea metropolitana. Però és un percentatge que s'obté a través d'enquestes, no amb mesuraments exactes.

Per això, l'Ajuntament de Barcelona estudiarà col.locar als carrers un tipus de mesurador de vianants, adoptant una de les conclusions presentades ahir en la clausura del congrés internacional del caminar Walk 21. "La planificació i la gestió de la mobilitat requereix dades dels moviments i desplaçaments a peu. Les noves tecnologies de detecció dels moviments dels vianants s'han d'incorporar als treballs rutinaris de les administracions", diu un dels punts del document final, presentat pel secretari general de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal.

En un passadís del CCCB, on es va celebrar el congrés, hi havia diverses empreses que oferien aquesta tecnologia, que ja s'aplica a nombroses ciutats del món. Una altra de les peticions dels congressistes és la d'estandarditzar els criteris per mesurar el nombre de vianants, per poder fer d'aquesta manera comparacions entre ciutats i saber on es va més a peu.

ELOGIS

Barcelona va rebre ahir, en aquest sentit, els elogis del president de l'associació organitzadora del congrés Walk 21, que, com era fàcil suposar, es diu Jim Walker: "Aquí sempre hi ha gent al carrer que va a peu, és una meravella. I ens agrada molt que l'àrea responsable es digui Mobilitat i no Transport, com en altres llocs", va dir Walker.

Notícies relacionades

Però tot i la seva bona impressió, també a Barcelona hi ha encara molta feina a fer, sobretot en alguns dels altres aspectes que apareixen entre les conclusions: incrementar la seguretat del vianant i la qualitat de l'ai- re, reduint molt més el trànsit motoritzat.

Perquè aquest 42% de desplaçaments a peu a l'àrea metropolitana (i 1% en bici) no ha crescut últimament, és gairebé el mateix que el 2006, quan el 42,8% eren desplaçaments no motoritzats. "És un procés lent, perquè significa un canvi total respecte al que es va fer en el passat, quan es va crear la ciutat per als cotxes. Fins i tot ara, en els projectes urbanístics el vianant és l'últim", va dir Ole Thorson, president del comitè organitzador. "Per això --va afegir-- haurem de saber exactament quants vianants som per dissenyar millor els nous projectes".