ART

Mor Sol LeWitt, mestre de l'art conceptual i el minimalisme

El creador, un referent als Estats Units, mor de càncer als 78 anys

2
Es llegeix en minuts
JOAN CAÑETE BAYLE / WASHINGTON

"Les idees no han de ser complexes per força. La majoria de les idees que triomfen són absurdament simples. Les idees exitoses solen tenir l'aparença de la simplicitat perquè semblen inevitables". Per molts, aquestes paraules que Sol LeWitt va escriure el 1967 a la revistaArtforumresumeixen la manera de concebre l'art d'aquest creador, màxim exponent de l'art conceptual i el minimalisme que va morir diumenge a Nova York als 78 anys víctima del càncer.

Una de les obsessions de LeWitt era que l'obra no ha de ser un objecte preciós i únic que quedi per a la posteritat, sinó que només compta el concepte. Per això va reduir l'art a un nombre limitat de formes, colors i línies amb què creava les seves famoses escultures fetes amb cubs oberts o reixetes, i els seus acolorits dibuixos pintats directament a la paret, que a vegades van ser concebuts per ser exposats només un cop.

FLEXIBILITAT DE L'ESPECTADOR

"El seu treball posava a prova la flexibilitat psicològica i visual de l'espectador. Observa una línia. Observa que pot ser recta, fina, trencada, corbada, suau, angulosa o gruixuda. Disfruta de les diferències. La prova no és difícil de passar si els ulls i la ment estan oberts, cosa que era el missatge de l'art de LeWitt", escriu al seu obituari Michael Kimmelman, crític d'art deThe New York Times

Notícies relacionades

Nascut el 1928 de pares russos, LeWitt --que va servir com a dibuixant de l'Exèrcit a la guerra de Corea i va treballar a la llibreria del Museu d'Art Modern de Nova York-- va traslladar el seu concepte de l'art a la seva vida i es va convertir en l'antítesi de l'artista-celebritat. Significatiu d'això va ser la famosa obraAutobiografia(1980), més de 1.000 fotografies de cada mil.límetre del seu apartament de Manhattan on va documentar tot el que li va passar en el període de temps en què va captar les imatges. Ell només va aparèixer, i desenfocat, en una instantània.

També va ser fidel al seu concepte al crear les obres, que a vegades feia un equip de col.laboradors. Per LeWitt, els arquitectes o els escultors --tot i que no li agradava que les seves obres es diguessin "escultures" i preferia l'expressió "estructures modulars"-- eren com els músics: creaven perquè altres interpretessin l'obra. Per això, altres solien dur a la pràctica les seves idees, i fins i tot les modificaven lleument.