Metro. Creixement

Un 25% més de viatgers d’aquí a l’any 2030. TMB farà una inversió de 331 milions d’euros en 39 combois per al metro

Els nous trens donaran servei a partir del 2030 al tram central de la línia L9, actualment en obres, i permetran reduir l’espera a les andanes en gairebé mig minut en hora punta en la resta de línies, especialment l’L1 i l’L5.

Un 25% més de viatgers d’aquí a l’any 2030. TMB farà una inversió de 331 milions d’euros en 39 combois per al metro
4
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Nova compra milionària a la vista per equipar amb més trens el metro de Barcelona. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) iniciarà els tràmits per adquirir 39 combois que es destinaran al tram central de l’L9, actualment en obres, i per millorar la freqüència de pas en hora punta en la resta de línies.

L’organisme traurà a concurs al juliol aquesta compra per equipar amb 22 trens l’L9, i amb 17 més, la resta de línies, per reduir la freqüència de pas per sota dels tres minuts i mig que presenten de mitjana actualment en els moments de més demanda, amb el focus posat en especial en l’L1 i l’L5, que són la que cada matí estan més congestionades.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ho va anunciar ahir en l’acte de celebració dels 100 anys del metro de Barcelona. Es podria tractar de la despesa més gran feta fins a la data en aquest terreny, ja que la licitació està valorada en 331 milions d’euros. Supera en 12 milions l’última compra més elevada de TMB de 50 trens que Alstom va fabricar per a les línies L3 i L4, que precisament s’han acabat d’incorporar fa una setmana.

La diferència és que fins ara les noves unitats s’han destinat principalment a retirar combois amb més de 35 anys d’antiguitat, alguns amb amiant. En els últims anys només s’han incorporat 10 trens per augmentar la capacitat de tota flota, malgrat l’important increment d’usuaris que ha experimentat el metro.

Més freqüències

La futura adquisició, no obstant, estarà destinada a millorar el servei, que les esperes siguin més curtes a l’andana i que hi hagi menys aglomeracions dins del tren. Aquest cop es destinaran sis nous trens a la línia vermella que permetran reduir en 27 segons la freqüència de pas, fins als dos minuts i 38 segons en hora punta, de set a deu del matí. En la línia blava, quatre nous combois retallaran el temps de pas als dos minuts i 15 segons, enfront dels dos minuts i mig actuals.

Aquestes dues línies sumen juntes el 50% dels viatges que diàriament fan els usuaris del metro a Barcelona. El reforç també preveu reduir en gairebé mig minut la freqüència de pas en l’L2 i l’L4.

Això no començarà a passar fins al 2029, ja que l’adjudicació del contracte està prevista per a la primavera de l’any que ve. A partir d’aquell moment, l’empresa guanyadora tindrà tres anys per fabricar les unitats, que s’aniran incorporant de manera progressiva fins al 2030.

Aleshores, l’L5 es convertirà en la línia amb més trens, amb 45, seguida de l’L1, que en tindrà 44. L’L3, l’L4 i l’L2 tindran 30, 27 i 25 combois, respectivament. La inversió anirà a càrrec de la Generalitat (51%), l’Ajuntament (25%) i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (24%). "La inversió arriba a sumes històriques", va remarcar Illa, que va incidir en l’aposta de la Generalitat per "més metro, més Rodalies, més port i més aeroport", en un Govern "compromès amb la qualitat de vida de les persones".

El metro del 2030

Els combois del 2030 poc tenen a veure amb els que circulaven fa 100 anys. El plec de condicions de la nova licitació exigeix que consumeixin la menor energia possible, amb vista a poder complir la necessària reducció d’emissions de CO2, per la qual cosa també han de ser lleugers, i en la construcció s’han d’utilitzar materials reciclables.

També preveu millores en l’accessibilitat per a persones amb problemes de mobilitat reduïda. No només als accessos, sinó que també tindran intèrfons a l’abast de persones en cadira de rodes. Un altre focus és la ciberseguretat, amb la incorporació de les innovacions en els sistemes de vigilància que estaran a prova de qualsevol intent de pirateig.

El metro de Barcelona es prepara per passar dels 1,6 milions de viatgers en els dies punta a poder assumir els 2 milions el 2030 amb la incorporació de 39 nous combois, que "permetran sumar 20.000 persones més en les línies convencionals en hora punta", va explicar ahir el president de la Generalitat, Salvador Illa.

Notícies relacionades

Els usuaris del suburbà no han parat de créixer després de la davallada de la pandèmia. El 30 de desembre del 1924 va tenir lloc el viatge inaugural des de la plaça de Catalunya fins a Lesseps. Des d’aleshores s’ha passat de 2,5 a 125 km de traçat, de quatre parades a 165 estacions, i de 10 trens a 163 en hora punta. El suburbà va arribar el 2024 al seu màxim de 469 milions d’usuaris anuals, amb 1,6 milions de viatges diaris habituals, i va establir el seu rècord històric en una sola jornada en l’última Diada de Sant Jordi, amb 1,8 milions de viatges.

A més d’avançar les obres de l’L9 pel centre de la ciutat, els plans passen ara per la prolongació de l’L4 cap a la Sagrera, l’L1 per Badalona, l’L3 cap a Esplugues i l’L2 cap a l’aeroport, passant pel barri de la Marina del Prat Vermell, per convertir "la xarxa de metro en una xarxa de ciutats", en paraules d’Illa. "Les tuneladores no s’haurien de paralitzar", va afegir l’alcalde, Jaume Collboni, després de recordar les reivindicacions veïnals perquè el metro arribés al Carmel, Nou Barris, Trinitat Nova i la Marina.