ARTS ESCÈNIQUES

Llach posa música i lletra als somnis a 'Tranuites Circus'

Danés dirigeix al TNC un muntatge circense en què actua el cantautor

2
Es llegeix en minuts
IMMA FERNÁNDEZ / BARCELONA

La partitura humana, reivindicativa i somiadora que ha compost Lluís Llach al llarg de tota la seva carrera és present també a Tranuites Circus, un collage màgic que Lluís Danés, el seu creador i director, ha embastat a partir del repertori del cantautor, amb repunts coreogràfics de Marta Carrasco. L'espectacle, que fusiona música i teatre visual i circense, s'estrenarà el 3 de gener al Teatre Nacional de Catalunya (TNC). "He cosit un mosaic d'imatges que parlen de la necessitat de somiar i creure en un món diferent; de convertir-nos en el que voldríem ser", explica Danés, que va començar a elaborar la seva idea al sentir Cinema Paradís, una cançó de Llach que parla d'"una societat secreta que de nit puja al terrat a imaginar una altra vida".

Amb les notes i lletres de Somniem, Tinc un clavell per tu, Viatge a Ítaca, Amor particular..., Llach dóna veu --"des d'un racó de l'escenari, com ha de ser"-- als anhels onírics d'uns personatges insomnes: els tranuites del títol. Quan es fa de nit, s'alça el teló dels seus deliris imaginaris. Una estructura plena de finestres domina la vistosa escenografia per la qual es mouen entre acrobàcies i cançons els sis artistes del muntatge. "És un conte de somiadors, un viatge al refugi d'inconformistes que desitgen superar les limitacions imposades per la naturalesa i la vida", al.lega Danés. I és també una finestra al món, amb vistes als horrors bèl.lics i de la fam. Així, hi ha una dona mutilada per la guerra, una ballarina amb testos en lloc de peus i una parella que celebra una gran bouffe, "un sopar grotesc i luxuriós que representa l'absurd que a l'Índia es morin de gana i als EUA, de grassos", reflexiona Danés.

A Llach, la incursió en aquesta aventura de Danés --"jo només hi canto, ell és el cervell de l'obra", matisa--, li ha permès sortir d'aquesta "caixa en què estava ficat per la tecnificació excessiva. La música permet moltes possibilitats i imaginar no està prohibit encara", declara el cantautor, per qui l'espectacle no és només una proposta estètica, sinó una obra sobre "ideals i utopies, sobre com a través dels somnis podem curar les nostres mancances afectives, econòmiques...".

DE LA MAKABRA AL TNC

Notícies relacionades

L'apunt reivindicatiu s'afirma encara més amb la presència al TNC d'un parell d'artistes circenses de La Makabra. "Els estem deixant sense espais; els eliminem i els tirem al riu, quan sabem que són uns treballadors molt importants per a la nostra cultura", lamenta.

El cantautor, que va titllar de "rara" la selecció de cançons feta per Danés, subratlla que aquest, lluny de buscar el repertori més fàcil i conegut, s'ha guiat pel missatge que volia transmetre. Llach, que actuarà al piano acompanyat per una potent banda de vuit músics, va proposar alguns arranjaments a les peces per afegir "trempera rítmica" a un muntatge que Danés qualifica de més que un divertiment: "Llach no l'hauria acceptat, i encara menys al final de la seva carrera, si no tingués un discurs coherent amb la seva trajectòria".