YoVeoVeo, aplicació per al civisme comunitari

2
Es llegeix en minuts

L'excés de burocràcia i els costos de participació són alguns dels esculls que troben els ciutadans a l'hora de reportar incidències a l'Administració. Cues, formularis i inversió de temps… són factors que desincentiven el ciutadà que es vol comprometre a ajudar la comunitat compartint informació per a la millora dels serveis públics. Per reduir aquestes barreres, a l'Equador va néixer YoVeoVeo, una aplicació mòbil capaç d'establir ponts de contacte entre el Govern i els ciutadans compromesos amb la seva ciutat i amb el civisme.

En els àmbits de salut, transport, educació o obres públiques, qualsevol element que suposi una incidència o causi malestar a la comunitat pot ser notificat a l'Administració equatoriana, i, ara, amb la mínima despesa de recursos. Així, només és necessari que l'usuari faci una fotografia, geolocalitzi el focus del problema i el classifiqui segons l'àrea de Govern a qui competeix i a l'àmbit temàtic, a més d'adjuntar una breu descripció de la incidència. Després de pujar-ho al núvol, l'Administració arxiva la causa i es compromet a fer-ne un seguiment. Una vegada resolta, el seu estat pot ser consultat via web.

Malgrat que a l'Equador només el 24,3% dels usuaris disposen d'un 'smartphone', l'acollida d'aquesta plataforma ha sigut favorable. En l'últim mes, s'han reportat 31 causes, de les quals el 65,4% corresponia només als àmbits de municipi i trànsit. Entre la resta d'àmbits temàtics, hi trobem seguretat, electricitat, recollida d'escombraries, obres públiques o cultura i patrimoni. Pel que fa a àrees geogràfiques, Quito és la ciutat que rep més queixes --concretament un 72,7 % durant l'últim mes--, seguida de Guayaquil.

Un dels punts forts que caracteritzen aquesta 'app' és la transmediació que ha aconseguit fins ara. La seva activitat a Facebook i Twitter no només consisteix a anunciar les notificacions dels usuaris. Aquestes xarxes també busquen teixir comunitat, a l'incorporar referències i notícies actualitzades al moment, relatives a serveis públics com la policia del país; telèfons d'ajuda i seguretat, com ECU911; l'Agència Nacional de Trànsit, o informacions d'Ecuavisa, entre altres agents. Una estratègia d'impacte, en un país on el 41,4 % dels joves de més de 12 anys tenen un compte en una xarxa social.

Notícies relacionades

Per la seva vocació d'acostar ciutadans i Govern, YoVeoVeo va ser premiada a l'Equador amb el tercer premi de la categoria professional a l'Open Hack IEEE, celebrat durant els mesos de març i abril. Un projecte que, si salva les barreres tecnològiques i socials existents, servirà d'espai de referència i trobada virtual per a totes les entitats i usuaris llatinoamericans, sensibilitzats amb les causes comunitàries i la promoció del civisme.

Si vols valorar aplicacions, pots fer-ho participant com a expert de l''appteca' d'Apps4citizens. Apps4citizens és una plataforma que té com a objectiu promoure l'ús de les aplicacions com un instrument útil per millorar la qualitat democràtica de la presa de decisions a través del compromís social i polític col·lectiu. Aquest divendres, 19 de juny, celebra a Barcelona el seu primer Festivalapp.