El finançament públic

Sáez admet que la publicitat a Catalunya Ràdio és negociable

El CAC prepara una normativa per limitar el nombre d'espots a les emissores

2
Es llegeix en minuts

El terratrèmol que va provocar el Govern al suprimir la publicitat a TVE segueix creant rèpliques a la resta de mitjans de comunicació de titularitat pública. I l’última ha estat a Catalunya Ràdio, cadena de la Generalitat criticada per les privades pel seu finançament mixt. Però després de 25 anys amb aquesta fórmula, el president de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Albert Sáez, ha obert una opció al diàleg. Això sí, segons va dir ahir aEl matí de Catalunya Ràdio, «qui proposi reduir la publicitat de la ràdio pública ha de proposar simultàniament un finançament alternatiu».

Dimarts passat, Sáez ja va deixar caure, en la seva intervenció a la Cambra de Comerç, la possibilitat d’obrir un diàleg sobre el finançament de Catalunya Ràdio; i ahir, a la mateixa emissora, es va reafirmar en la possibilitat de negociar. Però també va deixar clar que, si es donés el cas, s’hauria de garantir un sistema de finançament alternatiu per assegurar la funció pública i la capacitat de lideratge de l’emissora. També va assenyalar que aquest debat sobre si Catalunya Ràdio ha de tenir publicitat hauria de ser obert. «Qui ho plantegi, que ho porti al Parlament, i que sigui un debat en què tots puguin donar la seva

opinió».

Sáez va recordar que, a Catalunya, «la ràdio pública no ha sigut una rèmora per al desenvolupament de les privades», sinó tot al contrari: «un motor i una locomotora. En resum, sense Catalunya Ràdio avui no existiria ràdio comercial en català». Per aquest motiu, el responsable de la Corporació va considerar que la supressió de la publicitat a TV-3 no es pot qüestionar, ja que la tele pública no té un mercat alternatiu privat en català.

El president de la CCMA va avançar aEl matí...que el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) prepara una instrucció sobre els límits de la publicitat a la ràdio, i es va mostrar disposat a reduir els minuts d’espots de les emissores de la Generalitat. «Si, per exemple, es posa el límit publicitari en 10 minuts per hora, i es diu ‘no, que Catalunya Ràdio tingui vuit minuts’, doncs no passa res, en podem parlar», va dir Sáez.

Notícies relacionades

«DEBAT IDEOLÒGIC» // El secretari de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, Carles Mundó, va treure ahir ferro al considerar que aquest debat és més ideològic que real. «Els ingressos per publicitat de Catalunya Ràdio el 2009 van rondar els 10 milions d’euros. Si finalment se suprimís, l’emissora mantindria els patrocinis, tal com ja precisa la llei, que pugen a uns cinc milions d’euros. D’aquesta manera --va concloure Mundó--, l’eventual supressió de la publicitat no significaria un gran impacte per a Catalunya Ràdio, ni tampoc significaria que aquests anuncis anessin a parar directament a les emissores privades, ja que aquests potencials anunciants ja inverteixen en aquestes altres cadenes, i no doblarien la seva presència».

Mundó va assenyalar que el Govern no té previst prendre cap decisió sobre aquest tema, i que si en algun moment surt a col·lació aquest debat, serà quan es plantegi el nou contracte programa de la Corporació per a aquest any, «tot i que encara no té dates per a la seva presentació», va apuntar.