idees // RAMÓN de España
Un respecte per a Spock
Mentre escric aquestes línies, ignoro el resultat de les eleccions basques, però hi ha una imatge de la campanya que no aconsegueixo treure'm del cap i que m'inquieta de mala manera: la de Juan José Ibarretxe amb un grup de trekkies locals, pretenent consagrar la semblança del lehendakari amb el senyor Spock, l'implacable timoner de l'Enterprise. No sé qui utilitzava qui, però es produïa una perversa barreja de dos mons que, fins i tot tenint coses en comú, són sensiblement diferents: no és el mateix viure en un univers paral.lel, tal com fan els seguidors de Star Trek --gent en general simple, però inofensiva-- que viure en un univers per a ximples, que és on habiten l'inefable Ibarretxe i un sector considerablement ampli del PNB.
Diuen que Ibarretxe s'assembla a Spock, i no seré jo qui ho negui pel que fa al físic, però sí en l'aspecte mental. Spock es regia per la lògica, un concepte a què el lehendakari no ha donat mai gaire importància, com demostra la seva tendència a governar per a la meitat del seu país, i l'altra que la bombin. Tampoc negaré que hi ha altes dosis de friquisme en el món trekkie i en el nacionalista (tot i que el nostre Joan Tardà dóna mil voltes al més demencial dels polítics bascos). És probable que el nombre de persones que estudia eusquera no sigui gaire superior al dels que s'inclinen per aprendre klingon... Però aquí s'acaba la semblança entre un món i l'altre i entre Spock i Ibarretxe: no oblidem que la fredor i falta d'empatia del primer es presenta a la sèrie de televisió com una tara, mentre que el segon fa gala d'ignorar qualsevol que no pensi com ell.
La tripulació de l'Enterprise recorria la galàxia per trobar noves formes de vida i, sempre que fos possible, tenir-hi bones relacions i integrar-les en un univers harmònic i pacífic. Res a veure amb l'actitud dels nacionalistes bascos, que troben extraterrestres per tot arreu sense necessitat de sortir del seu poble. Crec que els hereus de Gene Roddenberry, el creador de Star Trek, té seriosos motius per demandar el PNB per apropiació indeguda d'uns símbols que no han tingut mai res a veure amb el partit creat per aquell perillós friqui que va ser Sabino Arana.
- L’home que ‘va predir’ l’apagada
- Les renovables generaven el 74% de l’electricitat en el moment de la fallada
- Estalvi Un milionari revela quina és la manera d’estalviar amb un salari baix
- Investigació Així era la «casa dels horrors» d’Oviedo: els tres germans alliberats, d’entre 8 i 10 anys, no anaven a classe, dormien en bressols i portaven tres mascaretes posades
- Efemèride Blanquejar Hitler 80 anys després
- Successos Detinguts tres menors a Mataró per la brutal agressió a un adolescent
- Equipament Glòries posa a prova la complicada convivència entre ciclistes i vianants
- Cita destacada BCN es bolca amb les Setmanes de l’Arquitectura
- Àrea natural El delta del Llobregat aposta pel turisme sostenible
- FESTIVAL DEL 26 DE JUNY AL 4 D’AGOST El Grec obre etapa amb Leticia Martín al davant i aposta per més música i teatre