TRIBUNALS
El dibuix del burro català deriva d'un ase anterior
El jutge diu que la campanya nacionalista no viola, però, la propietat intel.lectual

El burro català de Jaume Sala.
Abans havia dictaminat que eren dues criatures solípedes diferents, però ara, en segona instància, la Justícia conclou que de burro, allò que es diu burro, només n'hi ha un: el que Eloi Alegre va dissenyar fa anys per a l'Associació per al Foment de la Raça Asinina Catalana. El de l'empresari Jaume Sala i el seu soci Alex Ferreiro, que des del 2003 es pot veure en milers de cotxes i representa per al nacionalisme català allò que el toro suposa per a l'espanyol, és una "obra derivada" d'aquest. L'Audiència de Barcelona, en una sentència donada a conèixer ahir, ve a dir que, d'acord, el burro de Sala no té testicles, i el d'Alegre, sí, i té una cua que es dirigeix cap al sud i la de l'ase d'Alegre mira cap a l'est, però, això, continua, no el converteix en una bèstia diferent.
Així que, a partir d'ara, Sala --Ferreiro ha deixat l'empresa-- podrà presentar-se com el pare de la seva criatura, però "amb l'advertència" que aquesta té un avi: el Ruc de la Floresta, nom que Alegre va posar al seu ase. El burro català, assenyalen els magistrats en una sentència de 13 pàgines en què les bèsties apareixen dibuixades vuit vegades, és "fruit de la transformació d'una obra preexistent".
EXPLOTAR LA BÈSTIA
Notícies relacionadesPotser algú, a aquestes altures, deu pensar que Alegre li ha guanyat la partida a Sala, que el dissenyador ha batut l'empresari, que el poderós burro català, en definitiva, ha estat apallissat als tribunals pel modest Ruc de la Floresta. Si aquest algú existeix, està molt equivocat. La pugna judicial, en el fons, no era per dirimir a qui correspon la paternitat de la bèstia, sinó qui té dret a explotar-la. En termes econòmics, no és el mateix dissenyar l'emblema d'una associació de criadors d'ases, per molt que agrupi la majoria d'aquests professionals a Catalunya, que trobar el logotip que representa totes aquestes persones que desitgen exhibir el seu nacionalisme català quan es posen al volant del seu cotxe.
I la marca burro català, conclou l'Audiència de Barcelona, es queda en mans de Jaume Sala. S'ha de retrocedir fins a principis de l'any 2004 per comprendre'n el perquè: llavors, l'empresari va pagar 700 euros al dissenyador per l'explotació de la bèstia i aquest va renunciar a emprendre accions legals, cosa que no sembla haver complert. Des del 2003 fins al febrer del 2007, segons el seu compte bancari, Sala va guanyar 25.000 euros gràcies al burro capat.
- Detenen una parella amb sis primats bebès ocults als genitals
- Referent social Mor Enric Morist, el somriure enmig del desastre
- Entrevista Giuseppe Russolillo, president de l’Acadèmia de Nutrició: «El dejuni intermitent no ha sigut concebut per perdre pes i pot posar en risc la salut»
- Barcelona prorroga 24 hores el permís d’obres al Camp Nou
- Investigació ‘La casa dels horrors’ d’Oviedo tenia un desmesurat consum d’aigua i una sala d’estudi per als tres nens
- Detenen una parella amb sis primats bebès ocults als genitals
- Apagada Què ens passa amb la fi del món?
- Referent social Mor Enric Morist, el somriure enmig del desastre
- Enquesta flaix Gairebé un 60% dels espanyols veuen «insuficient» la informació del Govern durant l’apagada, segons el CIS
- El moment del vi Falset obre la temporada primaveral de fires i mostres vinícoles a Catalunya