UN ENIGMA DE LA SEGONA GUERRA MUNDIAL

Un as de la Luftwafe confessa que va abatre l'avió de Saint-Exupéry

L'antic pilot té 88 anys i ha lamentat tota la seva vida haver disparat contra l'escriptor

L'autor d''El petit príncep' va desaparèixer el 1944 quan efectuava un vol de reconeixement

Antoine de Saint-Exupéry.

Antoine de Saint-Exupéry.

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
BARCELONA

"El personatge m'agradava. Si ho hagués sabut no hauria disparat. No sobre ell". L'exaviador de la Luftwafe alemanya Horst Rippert ha confessat que l'estiu del 1944 va abatre l'avió Lightning P-38 que pilotava l'escriptor Antoine de Saint-Exupéry, autor d'El petit príncep, entre altres relats. La seva confessió, recollida al llibre Saint- Exupéry, l'últim secret, que apareixerà la setmana que ve a França, tancaria si fos certa dècades d'especulacions sobre un possible accident o suïcidi.

Els autors del llibre, el bussejador marsellès Luc Vanrell i el periodista Jacques Pradel, van revelar ahir al diari francès La Provence la identitat de l'antic pilot, avui de 88 anys, jubilat com a periodista de la ZDF (segona cadena de televisió alemanya). El va localitzar Lino von Gartzen, un jove aristòcrata bavarès i fundador d'una associació de recerca d'avions perduts. Von Gartzen va seguir la pista dels pilots alemanys destacats a la regió de la Provença l'estiu del 1944. A la cinquena trucada, li va respondre Horst Rippert: "Deixi de buscar. Jo vaig ser qui va abatre Sant-Exupéry".

NO VA SALTAR NINGÚ

Rippert tenia 24 anys i algunes proeses aèries a la butxaca quan va ser destinat a la Provença. El 31 de juliol de 1944, dues setmanes abans del desembarcament dels aliats a França, va rebre l'ordre d'enlairar-se a l'aeròdrom de Milles. Els radars havien detectat un avió enemic. Quan tornava a la base pilotant un Me-109 va veure un Lightning de reconeixement que volava cap a Marsella, 3.000 metres més avall. "Em vaig dir, noi, si no te'n vas, et faré pols. Em vaig llançar en direcció seva i li vaig disparar, no al fusellatge, sinó a les ales. El vaig tocar. Es va precipitar cap a l'aigua. Es va estampar contra el mar. Ningú va saltar. No vaig veure el pilot", relata.

La descripció, encara fresca a la memòria de Rippert, es complementa amb l'estupor posterior. "Alguns dies després vaig saber que es tractava de Saint-Exupéry. Vaig esperar, sempre vaig esperar que no fos ell. En la nostra joventut tots el llegíem, adoràvem les seves històries. Descrivia admirablement el cel, els pensaments i els sentiments dels pilots. La seva obra va suscitar la vocació de molts de nosaltres. Ens agradava el personatge. Si ho hagués sabut, no hauria disparat. No sobre ell".

El marsellès Luc Vanrell opina que Rippert va matar el seu ídol. "La mort de Saint-Exupéry ha sigut la tragèdia de la seva vida". A França, Saint-ex és una espècie d'heroi nacional. I Vanrell feia anys que estava centrat en una única indagació: des-

entranyar l'enigma de la desaparició de l'escriptor. Saint-Exupéry era un aviador experimentat --va sortir amb vida de sis accidents i va destrossar diversos avions, del desert de Líbia a Guatemala-- però ja tenia 44 anys, era a la reserva i consumia la seva última missió com a pilot de reconeixement, sense armes. Mai va tornar a la base de Bastia, a Còrsega.

Notícies relacionades

Hi va haver indicis de la seva mort al mar. El 1998 un pescador va trobar enredada a les xarxes una cadena de plata amb els noms d'Antoine de Saint-Exupéry i Consuelo, la seva dona salvadorenca, que apareix com el personatge de la rosa a El petit príncep. El 2004, Vanrell va extreure les restes destrossades i corroïdes d'un Lockheed amb un número de fabricació que corresponia amb el que pilotava Saint-Exupéry.

Un dels seus biògrafs, Paul Webster, va insinuar que Saint-Exupéry es podria haver suïcidat precipitant-se al mar, afectat per una depressió i ferit pels seus conflictes sentimentals. A més del clàssic de la literatura infantil El petit príncep, va deixar llibres immortals, entre ells les seves memòries d'aviador Vol nocturn i Pilot de guerra.