PRESENTACIÓ

El Ballet de Flandes porta al Lliure les "bogeries" de William Forsythe

Els 50 ballarins interpreten amb gran humor i virtuosisme 'Impressing the Czar'

Kathryn Bennetts dirigeix la brillant i variada coreografia del prestigiós artista

2
Es llegeix en minuts
IMMA FERNÁNDEZ
BARCELONA

Amb els seus 50 ballarins i sota la direcció artística de l'australiana Kathryn Bennetts, el Ballet Reial de Flandes desembarca avui i demà al Teatre Lliure ambImpressing the Czar, la brillant, humorística i en alguns moments vertiginosa coreografia de William Forsythe, considerat un dels grans renovadors de la dansa contemporània.

El creador nord-americà, establert a Alemanya des de fa més de 20 anys, va concebre l'espectacle el 1988 per al Ballet de Frankfurt, que va dirigir durant dues dècades fins a la seva dissolució el 2004. Bennetts, que llavors era la seva ajudant i té la representació en exclusiva, va definir ahir l'espectacle com "una muntanya russa que et deixa, al final del viatge, esgotat". En un retorn al passat, va rememorar que va sorgir en "una època boja" en què es va cremar el seu teatre i van haver d'exiliar-se durant un temps.

UNA PARTITURA MOLT VARIADA La bogeria i el virtuosisme avancen junts al llarg de les dues hores que dura la representació. El ballet, adornat amb apunts teatrals burlescos i extravagants, consta de quatre parts que transiten des del purisme de la dansa clàssica fins als moviments més agressius i atàvics. La música de Thom Willems, Leslie Stuck, Eva Crossman-Hecht i Beethoven marquen la partitura, que inclou alguns puntejos de llenguatge parlat.

La primera part,Potemkins signature(La firma de Potemkin), passa revista a la història de l'art i del ballet des del Renaixement fins avui. Sobre un gran tauler d'escacs, apareixen personatges de contes de fades, objectes daurats, figures mitològiques i fragments de quadros famosos. Un puzle, tan brillant com absurd, que uneix les referències històriques i les tradicions del ballet narratiu del segle XIX.

La segona part,In the middle, somewhat elevated(Enmig, una mica elevat) --"el cor de la funció", segons Bennetts--, és una coreografia creada per Forsythe el 1987 per al Ballet de l'Òpera de París que es va convertir en un clàssic i va donar fama a l'autor. Mesos després, el director novaiorquès va enllaçar la peça entre dos altres actes i va completarImpressing the Czar. Sobre un escenari lúgubrement il.luminat, la companyia executa, seguint els passos de Balanchine, una sèrie de solos ipas de deuxal com- pàs de la potent música electrònica de Willems. "En aquesta part els ballarins són pura energia, i acaben vestits de daurat, com si fossin una mercaderia que se subhasta", explica la directora.

Notícies relacionades

La representació prossegueix amb un retorn a les transgressions de l'inici. ALa maison de mezzo-prezzo, una dona dirigeix una subhasta de personatges que desemboca en una frenètica dansa tribal en la peça tituladaBongo bongo Nageela. Vestits de col.legials, amb perruca de Príncep Valent, els 40 ballarins i ballarines es mouen a l'enganxós ritme de Willems. L'obra culmina, aMr. Pnut goes to the big top, amb els 50 integrants del Ballet de Flandes ocupant l'escenari en una divertida i "molt esbojarrada" imatge, segons Bennetts, que va assumir la dificultat de dirigir un planter tan nombrós: "Tots tenen molt entusiasme i talent. No m'importa donar tota la meva energia, però no accepto que no ho donin tot".

La directora australiana va subrat- llar que, malgrat els 20 anys que han passat des de la primera posada en escena,Impressing the Czarés "una obra molt moderna". "Encara que no existeixin subhastes d'artistes, ara hi ha moltes empreses que paguen per hores a ballarins per animar les seves festes", va postil.lar Bennetts.