Vaga de transportistes

Les reivindicacions històriques que fan perillar el Nadal

  • La gran part de la llista de canvis en les condicions laborals que demana la patronal de transportistes al Ministeri són reivindicacions que fa des de fa anys

Les reivindicacions històriques que fan perillar el Nadal
3
Es llegeix en minuts
Lidia Álvarez Vellido
Lidia Álvarez Vellido

Redactora del suplemento 'actius'

ver +

«Només un canvi radical i urgent per part del Govern i clients podria evitar aquest conflicte», assenyalaven a principis de novembre des del Comitè Nacional del Transport per Carretera, l’organisme que ha convocat una aturada del sector els dies 20, 21 i 22 de desembre. Una vaga en vigílies nadalenques que fa perillar el proveïment en les compres d’última hora. 

L’elecció de la data no ha sigut arbitrària i des del sector asseguren que la raó ha sigut donar temps al Govern per negociar. «La voluntat de diàleg per part del sector és total i absoluta, per això hem donat tant termini entre la convocatòria de l’atur i la seva celebració», assegura Carlos Folchi Tarragona, secretari general de l’Associació General d’Autònoms-Pimes Transportistes de Catalunya (AGTC), tot i que, en cas de no materialitzar-se les solucions als problemes del sector, «serà inevitable l’aturada, ja que no podem continuar treballant amb pèrdues i amb unes condicions duríssimes».

Peatges, àrees de descans i combustible

Entre la llista de mesures que reclama el sector per millorar les condicions laborals, n’hi ha quatre que el secretari general de l’associació catalana posa especial prioritat: l’escalada del preu de la gasolina, la previsió d’augment dels peatges, el conflicte entre camioners i carregadors, i la millora de les infraestructures d’àrees de descans.

«Aquest any el preu del combustible, que és la principal matèria primera, ha pujat més d’un 30%», ressalta Folchi Tarragona. Tenint en compte que el sector el formen més d’un 80% autònoms i pimes amb un màxim de tres vehicles, «estan treballant amb pèrdues»

Fins ara els transportistes no tenen capacitat de repercutir aquests increments als seus clients, que solen ser multinacionals o grans operadors logístics. Per això, una de les mesures que demanen aquests professionals és que es fixi per llei la possibilitat de repercutir l’increment del combustible als clients finals. 

Per si això no fos poc, des del Ministeri s’ha anunciat la previsió d’implementar peatges a totes les carreteres espanyoles. Aquest és un altre punt en què les patronals demanen «un acord previ amb el sector abans d’aprovar el pagament per ús d’autovies i autopistes».

Respecte a la càrrega i descàrrega, fins ara, la llei deixa en mans de les dues parts la negociació i acaben sent els camioners els que descarreguen la mercaderia. «Tal com s’ha fet a Portugal, demanem que per llei siguin els carregadors els que facin la càrrega i descàrrega dels vehicles i no els transportistes».

Finalment, des del sector es reclamen més àrees de servei i descans i una millora de les infraestructures que ja existeixen. 

«Després de donar el millor de nosaltres mateixos confiàvem que el Ministeri de Transport veuria amb uns altres ulls el conjunt de reivindicacions que estem fent des de fa molts anys, però lamentablement no ha sigut així», assenyala Folchi Tarragona, que assegura que des del sector senten un «profund abandonament» per part de les diferents administracions i, en especial, del Ministeri de Transport. 

Notícies relacionades

En aquest aspecte, ja el febrer del 2020 es van plantejar un conjunt de mesures per millorar les condicions laborals dels transportistes, «gairebé totes reivindicacions històriques», però no es va arribar a cap acord i va obligar el sector a convocar una aturada per al juliol del mateix any. 

L’esmentada aturada es va desconvocar a l’arribar a un compromís de mínims amb el Ministeri, del qual «només s’ha aconseguit portar a terme les modificacions legislatives per sancionar els clients morosos dels transportistes, i de totes les altres coses hem anat d’incompliment en incompliment», es queixa Tarragona, i posa com a exemple l’aprovació del pagament per ús de les autovies i autopistes, «ens n’hem assabentat pels mitjans de comunicació» sense ni tan sols negociar-ho amb el sector.

Temes:

Transports