Innovació tecnològica

Monei, la ‘navalla suïssa’ dels pagaments digitals

  • La fintech prepara un projecte basat en tecnologia ‘blockchain’ per crear una stablecoin

Monei, la ‘navalla suïssa’ dels pagaments digitals

Activos

5
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

En els moments àlgids de la pandèmia, amb mig món confinat a casa seva i un gran temor de contagiar-se amb la Covid-19, l’‘ecommerce’ va emergir com la gran resposta i els pagaments digitals es van imposar fins al punt d’avivar-se els debats sobre el possible final dels diners en efectiu. Tota aquella eina o solució tecnològica que ajudés a mantenir distància i evitar el contacte físic era abraçada amb fervor per ciutadans i negocis.

«Els pagaments digitals, bé en botiga ‘online’ o en comerç físic, han patit uns creixements brutals per la pandèmia», confirma Álex Saiz, fundador i CEO de la ‘fintech’ Monei. Fundada el 2015, aquesta empresa emergent espanyola especialitzada sobretot en les transaccions ‘online’, simplifica i agilita els pagaments digitals. Com si d’una navalla suïssa es tractés, la seva plataforma tecnològica permet utilitzar més de 40 mètodes de pagament, entre els quals es troben Bizum, Google Pay o Apple Pay. És a dir, que estaven situats en ple epicentre d’aquest canvi d’hàbits financers. «Hem tingut la sort de ser en un sector on el creixement ha sigut brutal», corrobora l’emprenedor. I la tendència continua, en vista del volum de transaccions previst per al present exercici 2021: esperen que arribi als 300 milions, cosa que suposaria un repunt de més del 100% respecte a l’any anterior.

Actualment Monei té acords amb tots els bancs nacionals, que a través de la seva plataforma poden enganxar-se a Shopify, Wix, WooCommerce i altres grans companyies d’‘ecommerce’. Això permet que, al seu torn, les botigues ‘online’ puguin operar amb l’entitat que elegeixin i oferir els diferents mètodes de pagament als seus compradors. En el dia d’avui l’empresa suma més de 2.000 clients, entre els quals figuren MediaMarkt, British American Tobacco, Scalpers o Credit Andorra. 

En aquesta ràpida progressió no hi està contribuint només la pandèmia. L’octubre del 2020, Monei va ser seleccionada per Amazon Web Services com a millor infraestructura tecnològica a Espanya i Portugal, un reconeixement que els ha ajudat rebre més interès del petits negocis, però també de companyies més grans. «Al ser una ‘fintech’, una empresa tech innovadora i jove, tot el que poden ser complements que ajudin a generar més confiança especialment per part de tercers, òbviament repercuteix en la percepció de què i com està fent les coses la companyia», justifica el directiu.

Un altre dels factors que ha impulsat l’avenç és, precisament, la banca. Les entitats tradicionals han estat ocupades a «aprimar-se plantilles, optimitzar costos», considera Saiz, i això els ha limitat a l’hora de respondre a temps a la professionalització de l’‘ecommerce’. «Passem per davant de la banca no perquè siguem més espavilats, sinó perquè són molt lents per adaptar-se a les estructures tecnològiques. I això ha sigut un factor que ens ha ajudat a créixer molt», afirma. I afegeix una explicació: «Els equips que s’haurien d’haver preparat per escoltar, entendre i seguir el ritme de la banca ‘online’, no ho han fet. Amb la qual cosa encara més, les ‘fintech’, que hem sigut sempre a l’avantguarda, hem atès les peticions dels comerços».  

Un lloc d’«avantguarda» que es veu reflectit, per exemple, en el fet que Monei sigui l’única ‘fintech’ espanyola amb un lloc en el Consell Europeu de Pagaments (EPC, per les seves sigles en anglès), que és l’organisme autoregulador del sector bancari en matèria de serveis de pagament. A causa de la seva participació en aquest consell, Álex Saiz avança que «el sector financer, almenys a nivell de pagaments, veurà molts canvis, molt radicals, en els pròxims cinc anys». «Avui dia, una cosa que pot semblar molt simple és complexíssima a nivell operatiu: ens hem posat d’acord per fer transferències immediates a Europa mitjançant SEPA. Hi ha un treball de fons, tècnic i normatiu i regulatori, molt bèstia. I amb això, els raïls estan posats a fer per treballar: s’evolucionaran molt els pagaments per mòbil, per QR, etc.».

Botiga física i blockchain

I és a través de codis QR com Monei que ha plantejat el seu «aterratge» als punts de venda físics. El febrer d’aquest any va llançar una solució digital, dissenyada «cent per cent in house», per la qual els comerços físics poden acceptar pagaments a través d’un simple adhesiu amb un codi QR. D’aquesta forma, els establiments no necessiten comptar amb un datàfon ni compartir el seu telèfon mòbil, simplement «l’enganxa a la caixa o al taulell, i el consumidor pot pagar en temps real mitjançant Bizum, Apple Pay i Google Pay», indica Saiz. L’aposta està tenint «molta acceptació», d’acord amb el CEO de l’empresa emergent, i l’estan utilitzant entorn de 3.000 negocis a tot Espanya. 

A més, han posat ja en marxa el procés d’expansió internacional, que en aquesta primera fase apunta al sud d’Europa. En concret, esperen ser operatius a Portugal, França i Itàlia en el primer semestre del 2022, i després esperen moure’s cap a Llatinoamèrica. 

Notícies relacionades

Els plans de creixement d’aquesta ‘fintech’ no es queden només a fer-se un lloc en el món físic i ampliar la seva penetració geogràfica, sinó que Monei aspira, a la llarga, a convertir-se «en un banc». A aconseguir aquest objectiu contribuirà la llicència bancària del Banc d’Espanya que van aconseguir el mes de juny. «És un primer pas», manifesta Ález Saiz, que considera que aquesta fita «canvia moltíssim» la situació de Monei, especialment a nivell reputacional. «La percepció de la companyia dins del sector, ja es veu amb altres ulls, passes a jugar a la champions», assenyala.

I tenen la vista posada en l’innovador ‘sandbox’ financer posat en marxa pel Govern. «Aplicarem amb un projecte basat en Ethereum», avança Saiz. L’objectiu, explica, és «crear un stablecoin» que permeti «disposar d’una infraestructura per fer transferències a tothom que no hagin de passar amb els canals tradicionals». Al basar-se en tecnologia ‘blockchain’ i la xarxa Ethereum, podrien reduir-se els costos i la latència en els enviaments, apunta el fundador de Monei, que afegeix que per poder tirar endavant el projecte depenen per complet de rebre l’autorització per entrar en aquest ‘espai de proves’.

Temes:

Startups Bancs