GUERRA A SÍRIA
L'ONU responsabilitza Damasc de la matança de 83 civils amb gas sarín a l'abril
Una comissió d'investigació dictamina que el règim sirià ha utilitzat armes químiques en almenys sis ocasions aquest any

icoy37941555 syria siria170405181113 /
La comissió d'investigació de l'ONU ha determinat que el règim sirià va ser responsable de la matança de 83 civils a la localitat siriana de Khan Shijun -a la província d'Idlib-el 4 d'abril i que s'hi va utilitzar gas sarín. La comissió estableix que el règim sirià va utilitzar armes químiques en almenys cinc ocasions més entre el març i el juny d'aquest any.
En el seu catorzè informe sobre violacions de drets humans i crims de guerra comesos a Síria entre l'1 de març i el 7 de juliol, la Comissió assenyala que "entrevistes i informes d'alerta immediata indiquen que un avió Sujoi 22 (Su-22) va portar a terme quatre atacs aeris a Khan Shijun a les 6.45 hora local". "Només forces sirianes operen amb aquest tipus d'avió", assenyala la comissió sobre l'atac, i especifica que van ser utilitzades tres bombes convencionals i una de química.
Restes de la bomba
A Khan Shijun hi van morir 83 persones, entre elles 28 nens i 23 dones, i hi va haver 293 ferits. A la zona s'hi van trobar restes de la bomba, i encara que la comissió no ha pogut determinar el tipus exacte de l'arma química utilitzada, "les parts són consistents amb bombes de gas sarín produïdes per l'antiga Unió Soviètica en la classe de bombes de 250 quilograms, que tindria aproximadament 40 quilograms de sarín".
Aquest òrgan de l'ONU va tenir en compte les conclusions de la missió d'investigació de l'Organització per a la Prohibició de les Armes Químiques (OPAQ), que va dir que les víctimes havien estat exposades a gas sarín o una substància semblant al sarín, però va fer les seves pròpies investigacions de manera independent. En aquest context va arribar a la conclusió que, efectivament, els "símptomes de les víctimes són consistents amb l'exposició de gas sarín", i això suposa un crim de guerra.
L'informe de la Comissió també assenyala tres atacs més amb armes químiques entre el març i el juliol per part de les forces governamentals a Al-Latamneh, a Guta Oriental, i dos casos a la governació de Damasc, on es va utilitzar gas clor.
L'ONU també destaca que grups armats i terroristes seguien atacant entre el març i el juliol intencionalment civils pertanyents a minories religioses i utilitzant-los com a ostatges, fet que constitueix un altre crim de guerra. També van continuar els atacs a instal·lacions mèdiques.
- La febre pel k-pop s’expandeix per Barcelona
- Assalt Sirera denuncia el robatori d’objectes de la guantera de la seva moto al barri de Sant Antoni
- La denúncia Un suposat paredó franquista es manté oblidat a l’exterior del castell de Montjuïc
- Destinacions de vacances atípiques ¿Viatjar a països en guerra? D’Israel i Rússia a Tailàndia i Cambodja, així impacten els conflictes en el turisme
- L’excomissionat de la dana surt de l’hospital després d’intentar suïcidar-se