La febre pel k-pop s’expandeix per Barcelona

Blackpink actua avui a l’Estadi Olímpic de Montjuïc en ple auge del gènere coreà a la ciutat, on els fans han creat el seu propi univers

Blackpink es uno de los grandes exponentes del K-pop.

Blackpink es uno de los grandes exponentes del K-pop. / EPC

6
Es llegeix en minuts
Alba Giraldo
Alba Giraldo

Redactora

ver +

Las persones que passegin demà diumenge a la tarda a la zona del Portal de l’Àngel o als voltants de la catedral de Barcelona es trobaran un grup de noies gravant vídeos per a TikTok de coreografies mil·limètricament apreses d’alguns grups de k-pop. Són les EST Crew, una banda femenina formada per unes components d’entre 13 i 26 anys, que es dedica a replicar els balls dels artistes d’aquest gènere musical sud-coreà des del 2018. No són les úniques que ho fan a la ciutat. El k-pop i el seu univers visual segueixen en auge a Barcelona i cada vegada són més els joves de la generació Z (i també alguns mil·lennistes) que hi troben una forma artística d’identitat i expressió.

El fenomen k-pop ha adquirit tanta popularitat que la girlband Blackpink pujarà aquesta tarda a l’escenari de l’Estadi Olímpic de Montjuïc –fins ara només ho havien fet al Palau Sant Jordi– i es convertiran en el primer grup musical del gènere a fer un concert en aquest recinte.

L’arribada de la gira mundial de la banda ha coincidit, casualment, amb l’obertura de la botiga d’origen xinès Pop Mart al Portal de l’Àngel, on es venen figures i ninos Labubu, The Monsters, Dimoo, Hirono, Skullpanda i Molly, entre d’altres, i que acumula hores de cua cada dia a les portes. La fama del local es va disparar quan una de les integrants del grup femení, Lisa –que, per cert, té una cançó amb Rosalía, New woman–, va aparèixer públicament amb un d’aquests Labubu i va fer que es viralitzessin. El preu es va disparar i se’n van esgotar les existències a bona part del món.

El 29 de novembre al Palau Olímpic de Badalona se celebrarà un gran esdeveniment, el K-Pop Universe Fest Barcelona. I és que realment des de ja fa uns anys la cultura pop de l’est asiàtic –amb Corea del Sud al capdavant, però també amb una forta influència de la Xina, el Japó, Taiwan i Hong Kong– ocupa el seu propi univers a la capital catalana, amb botigues de roba, locals de discos, restaurants i cafeteries tematitzats als voltants de l’Arc de Triomf, a la zona del passeig de Sant Joan també coneguda com el Triangle Friqui. Aquestes són algunes de les propostes a tenir en compte per disfrutar del k-pop a la capital catalana.

Roba i cosmètica: Colors vius i accessoris llampants

Un local centrat en aquest estil és Hallyu Outfit (Casp, 65), amb roba coreana importada: peces oversize, amb talls inusuals o de l’estil Y2K, la moda predominant de finals dels 90 i principis dels 2000, amb colors vius, pantalons baixos tops curts i accessoris llampants. Una altra de les botigues coreanes a la zona del passeig de Sant Joan és The Seoul Store (Ronda de Sant Pere, 60). Ofereix productes de papereria i alguns dels ninots oficials que també es troben a Pop Mart. "Corea en general ara és molt trending, també ho estem veient amb la cosmètica", asseguren. També es pot comprar cosmètica coreana a Miin Cosmetics, amb diferents locals per tota la ciutat, i a Seoul Korean Cosmetics. Es caracteritza per cuidar la pell amb ingredients naturals i combinar processos mil·lenaris amb formulacions innovadores.

Marxandatge: Discos, ‘photocards’ samarretes, revistes...

Una de les primeres botigues va ser Momo Store (Ausiàs Marc, 56), que va obrir el 2016, quan començava a sorgir el moviment de grups musicals més mainstream. "En aquell moment era una cosa més de veta de mercat, més específic, però ara s’expandeix cada vegada més i és un moviment més generalitzat", explica Anaís, una de les seves responsables . Venen discos photocards (targetes col·leccionables amb fotos oficials dels artistes), pòsters, vinils, revistes i marxandatge. A la mateixa zona hi ha Chunichi Comics (passeig de Sant Joan, 21), especialitzada en còmics, manga i anime, que també disposa d’àlbums i productes relacionats amb el k-pop.

Grups de ball: Vestuari, coreografies i expressió facial

Un dels plans favorits dels k-popers és aprendre’s i replicar les coreografies. Els ballarins i fans del gènere han format els seus propis grups per assajar i gravar vídeos de covers pel centre de la ciutat per després compartir-ho a les xarxes. Una d’aquestes agrupacions és EST Crew (Everyday Since Today), que es va crear a Barcelona el 2018 i es reuneix per gravar en zones molt transitades. "El k-pop dance cover consisteix a ballar les mateixes coreografies que els artistes de k-pop en les seves cançons. En la cover som el mateix nombre d’integrants que el grup original, buscant mantenir la similitud més gran possible amb la coreografia, els vestuaris que utilitzen en programes o actuacions, les expressions facials i el moviment", expliquen les ballarines. Solen assajar tres o quatre dies a la setmana i un dels dies del cap de setmana el dediquen a practicar les coreografies i fer les gravacions a la tarda.

Esdeveniments: Experiències ‘blink’ que creen comunitat

La Paula, la Carme i la Direy van començar el 2022 a organitzar esdeveniments en dates destacades per a fans del k-pop a Barcelona, sota el nom de Studio With Luv, amb la missió de "crear comunitat" i que puguis "tenir amigues, conèixer gent i crear el teu grup". "El k-pop està mal vist per part de cert àmbit de la societat i la gent de vegades pot sentir-se sola", comenta la Paula. Les joves, que van estudiar disseny gràfic i creen el seu propi marxandatge, van preparar ahir un esdeveniment especial previ al concert de Blackpink a al bar T4 Bubble Tea. També avui tant Momo Store, de la mà de Kulchong Shop, com The Seoul Store organitzen les seves pròpies experiències blink -el nom que reben els fans de Blackpink- als seus locals. Les dues botigues ofereixen continguts exclusius de marxandatge i regals per preparar-se per al concert.

Cafeteries: Xurros, te i barbacoa coreana

Una de les parades imprescindibles és la Xurreria Manuel San Román, al Gòtic, on Jisoo, de Blackpink, va compartir un vídeo tastant i elogiant els seus xurros. L’establiment, que porta obert des de 1968, es va omplir ràpidament de coreans. El fenomen es va fer tan gran que els amos van vendre els drets del local i un empresari coreà va decidir obrir fa un any tres botigues que repliquen el negoci a Seül. Els locals de bubble tea, una beguda taiwanesa que consisteix en te endolcit, sovint amb llet o fruites, i amb perles de tapioca masticables al fons, també s’han convertit en un punt de trobada per als k-popers a la ciutat. Un d’aquests bars, que es troba al mateix Triangle Friqui, és QTea (passeig de Sant Joan, 44), tot i que n’hi ha molts d’altres per tota la ciutat. A la mateixa zona hi ha el restaurant Manbok (Ausiàs Marc, 79), un local on tastar la barbacoa coreana, una experiència gastronòmica que també està molt de moda.

Notícies relacionades

Festes ‘k-popers’: Una ‘flashmob’ amb totes les coreografies

La Daebak! Barcelona va néixer fa tres anys per crear festes enfocades en la música k-pop a Barcelona. "Si vinguessis a una pensaries que estàs en un flashmob durant sis hores seguides. La gent que ve se sap totes les coreografies i les balla", explica Núria, una de les organitzadores. Van joves, però també públic adult. "Es genera un ambient segur, hi ha molta comunitat LGTBI i molta gent que ve no surt si no és per a una festa k-pop", assegura. Les pròximes cites seran el 22 d’agost, amb un esdeveniment especial de Blackpink a la sala Estraperlo de Badalona, i el 13 de setembre a la sala D9 Poblenou.