BÚSTIA CIUTADANA

Pagar per perdre la T-12

La renovació de la targeta infantil en canvi és gratis quan caduca o en cas de deteriorament

2
Es llegeix en minuts
PAULA PÉREZ

Estripar la T-12 –un dels títols de transport de l’àrea de Barcelona més populars i rendibles, ja que permet als nens de 4 a 13 anys viatjar de manera il·limitada pel sistema tarifari integrat només pagant els 35 euros que costa emetre-la (dins la zona de residència)– o perdre-la no és el mateix. Diversos lectors han denunciat a Entre Tots que si bé la renovació de la T-12 és gratuïta quan ha caducat o si s’ha estripat, no passa el mateix quan s’ha extraviat, cosa que, com diu a la seva carta Anna Gratacòs (tècnica de serveis sanitaris de 42 anys), pot passar sovint quan estem parlant de nens.

«Si la targeta s’estripa o es deteriora --explica l’Anna Gratacòs-- des de qualsevol estació els revisors en poden expedir una de provisional i en el termini d’un mes se’n rep una de nova al domicili». No passa el mateix en cas de robatori o pèrdua: «¿Per què no tenim dret a una T-Mes gratuïta mentre es tramita si és menor de 14 anys i TMB disposa de les seves dades? ¿Per què s’han de pagar 35 euros de renovació i esperar un mes, la qual cosa obliga a comprar un abonament de 52,75 euros?», es pregunta Oriol Ripoll, enginyer de 55 anys. Si en total haver perdut la T-12 a l’Oriol Ripoll li va suposar pagar 87,75 euros, a l’Anna Gratacós li va acabar sortint per 105 euros. Magda Güell, música de 46 anys, denuncia que perdre la T-12 implica «pagar el doble».

Notícies relacionades

Des del departament d’Informació i Tramitació de l’Ajuntament de Barcelona, aclareixen que la normativa de la T-12 preveu que en cas de pèrdua o robatori del títol de transport s’ha de tornar a abonar la taxa i que no es facilita cap targeta provisional perquè l’administració considera que es tracta d’«una tramitació nova». És a dir, és com si s’emetés el títol per primera vegada.

El mateix departament informa també que el tractament és el mateix en cas de robatori fins i tot si es presenta una denúncia, la qual cosa és percebuda pels lectors que ens han escrit com una situació injusta: «Entenc que s’hagi de fer el pagament de la taxa per reedició, però el que no puc entendre és per què no se’n pot expedir una de provisional (igual que per deteriorament) quan ja s’ha fet el pagament de la taxa», es lamenta l’Anna Gratacós.