HISTÒRIA MÍNIMA

Cal Tomàs, embotits gurmet i ecològics

L'empresa familiar passa de ser una carnisseria a proveir altres botigues i restaurants amb els seus productes de qualitat

zentauroepp40005887 cal tomas170908173840

zentauroepp40005887 cal tomas170908173840

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martija / Barcelona

De carnisseria a proveir dels seus productes gurmet botigues i restaurants. És un canvi dràstic del negoci que es va donar quan la tercera generació va agafar les regnes el 1997. La família titular d’aquesta firma sempre fa broma amb el fet que van traspassar el taulell. El salt de Cal Tomàs, on ja treballa la quarta generació, es va donar per la gran qualitat dels seus embotits i carns.

    

L’empresa familiar manté les receptes i la forma d’elaboració de l’Alt Pirineu. A Cal Tomàs la curació segueix sent natural. Només la fan a l’hivern perquè el clima ha de ser sec, i les temperatures, fredes. A la Pobla de Segur (Pallars Jussà), on tenen l’obrador, es compleixen les dues condicions.

    

Aquesta cura va portar a fer que els seus embotits comencessin a tenir molt nom. Llavors, el matrimoni format per Tomàs Gordó i Eugènia Pérez va començar a vendre a alguns restaurants. I després van passar a ser també proveïdors d’altres carnisseries. 10 anys després, la botiga només suposa l’1% de la facturació.

    

El creixement va tenir lloc sobretot pel boca orella. «En el món del gurmet tothom es coneix, moltes persones venen a buscar-nos perquè han provat un producte nostre en un restaurant», explica Laura Gordó, gerent de Cal Tomàs i quarta generació que treballa en l’empresa familiar.

    

D’aquests ambients són la majoria dels clients: o restaurants o altres carnisseries especialitzades en productes gurmet o naturals. «Se’ns coneix per la qualitat», afirma. Per això, amb el temps, també van començar a criar els seus propis bovins i cultivar-ne l’aliment. Tot ecològic, però, sobretot, per potenciar el gust de la carn.

    

Així l’empresa completa el cercle de la producció, ocupant-se des del camp fins al plat. Gestionen fins i tot les vendes: el 70% dels clients els truquen directament per comprar. I això els permet mantenir una relació pròxima. «La majoria són clients petits, no ens interessa tractar amb grans superfícies per no dependre molt de ningú», afegeix.

    

La majoria dels compradors són de Barcelona i província. Aquest any volen consolidar la zona de Madrid. «També estem en contacte amb diversos distribuïdors per obrir mercat al nord (Astúries, Cantàbria i el País Basc), potser també a Andalusia», afirma. Tampoc volen limitar-se a Espanya. Ja el 2016 van començar a exportar a Holanda, i aquest any ja envien productes al Regne Unit i França. De moment, el pes d’aquestes vendes és relatiu. «Preveiem que d’aquí dos o tres anys sigui una part important de la facturació», afegeix. Concretament esperen que aporti el 3% o el 4% el 2018.

Notícies relacionades

    

Per a aquest mateix exercici preveuen un 10% o 15% més de beneficis, el mateix creixement anual que per al 2017. A Cal Tòmas limiten a aquests percentatges l’augment perquè aspiren a un crei­xement progressiu i sostenible. «No volem fer el salt a ser una empresa industrial», aclareix la gerent de la proveïdora. Això no significa que es tanquin a ampliacions, ja que estan a punt de començar la construcció d’un nou obrador, en el qual invertiran 500.000 euros.