RESOLUCIÓ DE L'EXECUTIU

El Govern aprova el procediment extrajudicial de les clàusules terra

Guindos reconeix que el problema afecta 1,5 milions de persones i es vol evitar el col·lapse als jutjats

3
Es llegeix en minuts
MAX JIMÉNEZ BOTÍAS / BARCELONA

El Govern ha aprovat el reial decret de mesures urgents de protecció de consumidors en matèria de clàusules terra indegudes, en què s'estableix una via extrajudicial per resoldre les reclamacions dels consumidors derivades de les últimes sentències judicials. El procediment serà obligatori per a l'entitat financera quan ho sol·liciti el client i aquesta tindrà tres mesos per arribar a un acord i resoldre les reclamacions. Encara que la via judicial sempre està oberta, "es tracta d'evitar el col·lapse dels tribunals i permetre que tot el procés es porti a terme amb les degudes garanties per al consumidor", afirma el Ministeri d'Economia en una nota. Existeix 1,5 milions de persones afectades, segons ha reconegut el ministre d'Economia, Luis de Guindos durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres.

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea va sentenciar el 21 de desembre que la restitució de clàusules terra abusives ha de produir-se des de la data de la firma del contracte d'hipoteca. Amb aquesta decisió, el tribunal de la UE va aclarir que els efectes econòmics de la sentència del Tribunal Suprem del 9 de maig de 2013 sobre aquest mateix assumpte no es limiten a aquesta última data, sinó a tota la vida de la hipoteca. El Govern va prendre llavors la decisió d'establir un procediment extrajudicial per facilitar la tramitació de les reclamacions que poguessin derivar-se de la sentència del Tribunal europeu i garantir l'adequada protecció al consumidor.

MECANISMES DE RECLAMACIÓ

El decret aprovat aquest divendres estableix en conseqüència un mecanisme de reclamació prèvia a la interposició de demandes judicials, voluntari per al consumidor afectat per clàusules terra. Per a les entitats de crèdit és obligatori posar en marxa, en el termini màxim d'un mes, les mesures necessàries per donar compliment al procediment. A més, han de garantir que aquest sistema és conegut per tots els consumidors amb clàusules terra en els seus contractes.

El consumidor pot dirigir una reclamació a la seva entitat de crèdit. Una vegada rebuda la reclamació, l'entitat haurà de remetre al consumidor el càlcul de la quantitat a tornar, incloent-hi els interessos o, alternativament, les raons per les quals considera que la reclamació no és procedent. Després de rebre la comunicació, el consumidor haurà de manifestar si està d'acord amb el càlcul i, si ho està, l'entitat realitzarà la devolució de l'efectiu. Tot el procés es farà en un termini màxim de tres mesos.

Alternativament, el consumidor i l'entitat poden acordar mesures compensatòries diferents de la devolució en efectiu com, per exemple, la novació de les condicions de la hipoteca. En aquest cas, l'acceptació per part del client serà manuscrita, després d'haver sigut degudament informat del valor econòmic de la mesura alternativa.

VIA JUDICIAL

El consumidor pot decidir en la via judicial directament però una vegada iniciat el procediment extrajudicial i fins que s'hagi resolt aquest, les parts no podran exercitar entre si cap acció judicial o extrajudicial alternativa en relació amb la mateixa reclamació. També s'estableix la possibilitat que, en les demandes judicials que ja estan en curs a l'entrada en vigor d'aquesta norma, les parts, de comú acord, puguin sol·licitar la suspensió d'aquestes per sotmetre's al tràmit extrajudicial.

En el cas de les costes judicials, s'estableixen al reial decret llei mecanismes que incentiven que l'entitat resolgui de forma adequada i de bona fe. Per un costat, si el consumidor demana a l'entitat després de no arribar a un acord en la reclamació extrajudicial i la sentència que obté és econòmicament més favorable per a ell, l'entitat serà condemnada en costes. Per un altre costat, si el consumidor acudeix a la via judicial directament sense usar la reclamació prèvia i l'entitat de crèdit pacta totalment abans del tràmit de contesta a la demanda, l'entitat no serà condemnada en costes.

PROCÉS GRATUÏT

Notícies relacionades

El procediment de reclamació extrajudicial tindrà caràcter gratuït. Es preveu a més una reducció dels aranzels notarials i del registre derivats de les novacions de contractes que puguin resultar de l'adopció de mesures compensatòries diferents de la devolució de l'efectiu. Quant al tractament fiscal de les quantitats percebudes, es reforma la llei de l'IRPF perquè, en el cas de devolució de quantitats indegudament cobrades per clàusules terra, ja sigui en aplicació de l'acord prejudicial, derivada de qualsevol acord amb les entitats financeres o del compliment de sentències o laudes arbitrals, es garanteixi la neutralitat fiscal per al consumidor.

S'habilita el Govern per regular l'establiment d'un òrgan de seguiment, control i avaluació de les reclamacions efectuades en l'àmbit d'aplicació d'aquest reial decret llei. Quant aquest òrgan estaran, en tot cas, presents consumidors i advocats i emetrà un informe semestral. Aquest òrgan vetllarà perquè les entitats compleixin les seves obligacions d'informació, sobretot respecte de persones vulnerables.