La compra de vivendes per part de russos es desaccelera a Catalunya
La pèrdua de valor del ruble i les restriccions administratives dificulten les noves transaccions
Les operacions d'aquest col·lectiu cauen després de les sancions de la UE a Rússia

Turistes russos passen davant d’un hotel en construcció a Cambrils. /
Semblava que els ciutadans russos havien de rescatar el profundament deprimit sector immobiliari espanyol --especialment, el català- amb la seva participació en el mercat. I així ha estat en els últims anys de la crisi, en què aquest col·lectiu estranger ha estat el que ha incrementat en més proporció el seu pes en la compravenda de vivendes.
Però l'embargament imposat per la Unió Europea (UE) arran del conflicte d'Ucraïna aquest estiu ha complicat notablement els tràmits per aconseguir un visat. A això s'hi ha sumat la caiguda del valor del ruble, que ha encarit les inversions en l'espai de l'euro per als russos. De poca cosa ha servit l'entrada en vigor de la llei d'emprenedors, promulgada per facilitar la residència al país dels qui facin compres per sobre dels 500.000 euros. La nova legislació no ha incrementat les operacions realitzades pels russos, però sí que han pujat les compres realitzades per ciutadans xinesos, per als quals no hi ha obstacles administratius afegits.
Amb dades del segon trimestre de l'any del Consell General del Notariat, el pes dels ciutadans russos en les compres de vivendes a Catalunya va descendir al 9,9% del total d'operacions portades a terme per estrangers, en comparació de l'11,6% del primer trimestre del 2014. Pel que fa a les xifres en el conjunt de l'Estat espanyol, les compres de vivendes per part de russos han caigut del 8,2% en el primer trimestre al 7% en el segon. Per sobre dels russos es mantenen els col·lectius tradicionals: britànics i francesos. La desacceleració del mercat rus s'ha aguditzat durant els mesos d'estiu, segons reconeixen diferents fonts del sector.
TRÀMITS MÉS DURS / «Molts inversors interessats a comprar s'han trobat que s'han endurit els tramitis administratius per fer transferències de diners», va comentar a aquest diari Luis Marsà, president de l'associació de promotors de Barcelona (APCE) i de la immobiliària La Llave de Oro, que ha fet un bon nombre de vendes als ciutadans russos. «Els bancs russos demanen més requeriments que els que sol·licitaven abans als ciutadans que transferien divises», prossegueix.
El novembre del 2013, per cada euro es pagaven 43 rubles, mentre que l'octubre del 2014 es canviaven en 52,6 rubles. És a dir, que per als ciutadans russos s'ha encarit un 22,3% la compra d'euros en un any. «Els ciutadans, però també les empreses, disposen de menys diners i estan menys disposats a invertir», explica Joan Carles Codina, advocat especialitzat en el sector immobiliari i en el col·lectiu rus.
El ciutadà mitjà rus, que realitza operacions a Espanya d'entre 100.000 i 150.000 euros, «està patint la mateixa situació», comenta Codina. «Les despeses generals al seu país són baixes. No paguen aigua i l'electricitat i la gasolina són més barates que a Espanya. Això fins ara els ha permès disposar de recursos per invertir fora, però actualment la situació ha canviat».
Notícies relacionadesLa divisa no és l'única barrera d'entrada. «Un client rus m'ha explicat que no l'han deixat venir a Espanya aquest any. No li han donat el visat», explica l'advocat. No és gens estrany, llavors, que la presència russa en la fira immobiliària Barcelona Meeting Point hagi disminuït en l'edició del 2014, que arrenca aquesta setmana. «Continuaran venint», va comentar el director del certamen, Josep Maria Pons, «però és veritat que en aquests moments tenen més restriccions per fer-ho», va afegir.
COMPENSACIÓ / Per a alguns agents del sector, l'embargament imposat per la UE perjudica Espanya i altres països, com Portugal, i per tant s'haurien d'aplicar mecanismes per rescabalar la indústria immobiliària de les pèrdues potencials, com s'ha fet en altres sectors, com ara el de la fruita. «S'hauria de demanar una compensació econòmica», recomana Codina. En la seva opinió, el dany no acaba en les restriccions, sinó que als ciutadans russos que no se'ls ha donat visat durant aquest període poden acabar desplaçant el seu interès cap a altres països amb el mateix sol i amb menys restriccions.
- Investigació ¿Quantes hores has de dormir si vius a Catalunya? La Universitat de Columbia ho revela
- ESPORTS ¿Quants diners s'emportaria el Barça per guanyar la Lliga?
- Detectades obres il·legals en una reforma de Consell de Cent
- Tancada des del 2018 Barcelona estudiarà la viabilitat de reobrir la ‘platja de l’Eixample’ el 2026
- Stuani rubrica la salvació i es guanya l’estàtua a Girona
- Multimèdia | 500 dies de guerra: El poder de Putin s’esquerda en plena contraofensiva d’Ucraïna
- Com prendre’s correctament la tensió arterial a casa sense baixar a la farmàcia
- Diners públics El Govern defensa que el seu pacte amb Acciona rebaixa de 1.400 a 492 milions d’euros el cost de la privatització fallida d’ATLL
- Denúncies de l’OCU Consum investiga possibles irregularitats en la venda d’entrades per als concerts de Bad Bunny a Espanya
- Tribunals El jugador de l’Espanyol Álvaro Aguado, acusat de violació, declara davant la jutge que va ser sexe consentit