Acció comunitària
El programa ‘A-porta’ de Viladecans ajuda 250 llars a evitar sobrecostos energètics
Al voltant del 7% de les 694 llars inspeccionades tenen algun tipus de vulnerabilitat
La primera fase del projecte d’empoderament veïnal ‘A-porta’, desenvolupat per la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (Confavc), IesMed SCEL i l’Ajuntament de Viladecans (Baix Llobregat) al barri de la Montserratina va presentar els resultats i les conclusions del treball portat a terme durant deu mesos.
El programa ha detectat que al voltant del 7% de les 694 llars inspeccionades tenen algun tipus de vulnerabilitat i que dues de cada tres llars pateixen sobrecostos a les factures de subministraments bàsics, per contractacions de potències elevades o per no tenir accés al bo social per desconeixement de la seva existència.
També s’han detectat excessos de pagament a les factures de subministrament d’aigua per l’aplicació incorrecta dels trams o per no haver sol·licitat la tarifa social. En d’altres, s’han identificat 41 persones que viuen en situació de solitud no desitjada.
Els picaportes
L’acció social ha sigut portada a terme per onze veïns i veïnes del barri que han treballat per «empoderar el veïnat amb vulnerabilitat energètica i lluitar contra la solitud no desitjada», segons el projecte.
Els anomenats ‘picaportes’ han assessorat i han aconsellat el veïnat visitant les llars per donar recursos per conscienciar sobre com s’ha de fe un consum d’energia responsable, com es poden adequar les llars al fred i a la calor amb solucions de baix cost i com es poden entendre i reduir les factures de subministrament bàsics.
Coordinació amb l’ajuntament
Els casos més complicats relacionats amb energia (127) van ser derivats a la regidora de Medi Ambient, gràcies a la coordinació amb l’ajuntament, i els que anaven més enllà de la pobresa energètica van ser dirigits a les tècniques municipals del Pla local d’acció comunitària inclusiva (PLACI).
S’ha detectat que només el 7% de les llars havien patit algun retard en el pagament de les factures del servei; que les vivendes amb problemes d’humitat han sigut el 7%, que l’1% tenen goteres i un altre 1% tenen fusta podrida.
Notícies relacionadesLa tinenta d’alcalde de Viladecans de l’Àmbit de Serveis a la Ciutadania, Gisela Navarro, va explicar que «el projecte ha sigut un encert 100%. L’impacte en tots els nivells és capital, ja que hem descobert situacions de vulnerabilitat que no teníem detectades i les hem pogut afrontar amb èxit».
Més notícies de Viladecans a l’edició local d’EL PERIÓDICO
- Els interessos no ho són tot Aquesta és l’edat límit per demanar una hipoteca a Espanya: ¿Ho sabies?
- Alves, submís davant el jutge i desafiador al sortir de presó
- Fàrmacs i alcohol per suportar el dia a dia
- El canvi d’horas’encalla a Europa
- Els casos de tos ferina d’aquest any ja multipliquen per 13 els del 2023
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Desconeixement Cita ITV: compte al testimoni MIL del cotxe si es va matricular a partir del 2008
- Infal·lible El truc casolà per netejar les portes de fusta que ja està de moda
- Els interessos no ho són tot Aquesta és l’edat límit per demanar una hipoteca a Espanya: ¿Ho sabies?
- Alimentació Si veus això a les nous, llença-les immediatament