EL BALANÇ DE TRÀNSIT

La Setmana Santa es tanca amb 27 morts, el segon millor registre de la història

Les 'minivacances' finalitzen amb 27 víctimes mortals de trànsit, davant les 24 del 2013

Entre la mitjanit i les 6.59 hores de la matinada no s'ha produït cap accident mortal

zentauroepp47775332 accidente trafico190423194926

zentauroepp47775332 accidente trafico190423194926 / Sxenick

3
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

El desplegament de mitjans i la contundent campanya publicitària engegada per la Direcció General de Trànsit (DGT) han aconseguit frenar l’augment de la sinistralitat registrat per Setmana Santa els últims anys. L’operació de trànsit s’ha tancat aquesta vegada amb 27 morts, el segon millor registre des que hi ha dades. El rècord el segueixen tenint les ‘minivacances’ del 2013, amb 24 víctimes mortals.

El descens aconseguit –quatre morts menys que l’any passat i 21 menys que en el 2016– té més valor si es té en compte que s’ha produït en circumstàncies poc favorables. El mal temps regnant la major part dels dies ha empitjorat les condicions de la carretera però no ha foragitat els conductors. S’han comptabilitzat 14,9 milions de desplaçaments de llarg recorregut, un 3,3% més respecte a les dades reals registrades en la Setmana Santa de l’any passat.

Mitjana inferior als laborables 

Per fer-nos una idea de la dimensió de la xifra, pot comparar-se amb els morts de la Setmana Santa de l’any 1993, 174, o els 22 morts registrats en un sol cap de setmana el març passat. La sinistralitat en els períodes vacacionals ha millorat tant respecte a la mobilitat habitual, que en aquesta Setmana Santa la mitjana diària de morts ha sigut de 2,7, per sota dels 3,2 de la registrada en dies feiners.

Un altre tòpic que trenquen les dades és dels accidents deguts a les sortides nocturnes en zones de lleure. A la franja horària de la mitjanit a les 6.59 hores de la matinada no s’ha produït cap mort.

“Malgrat que encara són molts els morts i moltes les famílies trencades per la tragèdia”, la DGT ha agraït “el comportament responsable de la immensa majoria de conductors”. D’irresponsables n’hi continua havent i algunes de les dades facilitades per la DGT així ho corroboren. En dos accidents diferents, dos conductors de furgonetes van donar positiu: l’un en alcohol i l’altre en drogues. Un altre dels accidents mortals es va produir perquè un conductor d’un dels vehicles implicats va incomplir la norma de prioritat de pas en una intersecció.

Sense cinturó ni casc

Dels 14 morts en turisme, dos ocupants no feien ús del cinturó de seguretat i tampoc portava casc el ciclista mort.

El pitjor dia va ser diumenge 14 d’abril, amb 9 morts, dels quals 4 eren motoristes.

Per tipus de via, 21 de les víctimes han mort en accidents ocorreguts en vies convencionals, davant les 6 que s’han registrat en accidents ocorreguts en autovies o autopistes. La sortida de via continua sent el tipus d’accident més freqüent, amb 12 morts. En col·lisions frontals han mort 7 persones, mentre que per atropellament han mort 2 persones.

No ha mort cap menor de 0 a 14 anys, mentre que 7 dels morts han sigut de 65 anys i més.

De cinc a sis morts a Catalunya 

Notícies relacionades

A Catalunya la xifra de morts ha pujat de cinc a sis, segons el balanç facilitat pel Servei Català de Trànsit (SCT). El seu director, Juli Gendrau, s’ha felicitat pel bon resultat dels 80 vehicles espiell, els cotxes camuflats que han detectat infraccions com les d’una mare que donava el pit al seu nadó mentre conduïa. Tampoc portava el cinturó de seguretat cordat. Un motorista que va ser multat al matí per avançar fent esses entre els cotxes a la tarda va ser trobat mort amb la sanció a la butxaca.

En el conjunt d’Espanya des de començaments d’any, s’han produït a les carreteres interurbanes 280 accidents mortals en els quals han mort 303 persones, la qual cosa suposa 9 morts menys que en el mateix període de l’any passat, un 3% menys.