BLACK FRIDAY, NADAL I REIS

Compte amb el patinet que compres: la DGT obligarà a matricular certs models

Trànsit prepara un reglament per posar ordre en aquest tipus de vehicles i adequar-se a les normatives de la Unió Europea

La norma entrarà en vigor el mes de juliol que ve després de passar els tràmits parlamentaris

rjulve43910124 barcelona 22 06 2018 sociedad  barcelona tema del dia del lu181121122700

rjulve43910124 barcelona 22 06 2018 sociedad barcelona tema del dia del lu181121122700 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Rafa Julve / Xavier Pérez

Ja van apuntar maneres a començaments de curs i ara tenen tots els números per aconseguir el triplet. Els patinets elèctrics i artefactes similars són els favorits per convertir-se en el regal estrella del Black Friday, del Pare Noel i delsReis Mags, però compte, la desbordant eclosió d’aquest fenomen de la mobilitat ha portat a intervenir en l’assumpte la DGT. Motu proprio i a petició entre altres del’Ajuntament de Barcelona, Trànsit prepara un reglament per posar ordre en aquest tipus de vehicles. Per exemple, amb una classificació de vehicles que, en algun cas, comportaran la necessitat de ser matriculats, amb el consegüent increment del desemborsament final perquè puguin circular per les vies urbanes.

Aquesta normativa ha de passar primer pels diferents tràmits parlamentaris i, com a molt aviat, entraria en vigor el pròxim mes de juliol. No obstant, es pot tenir en compte per on van els trets, en línia amb la normativa europea.

En aquests moments res varia en el procés d’adquisició d’un d’aquests patinets. No obstant, quan s’aprovi el reglament, alguns hauran de tenir una certificació expedida per un laboratori oficial, d’altres haurien d’estar homologats i matriculats com si d’un ciclomotor es tractés, i d’altres hauran de sortir de la circulació en vies obertes al trànsit per no complir ni la normativa d’homologació ni els requisits exigits per a la seva certificació i registre.

Els plans de la DGT, segons ha pogut saber aquest diari, passen per establir quatre categories: joguines, vehicles de mobilitat personal, bicicletes elèctriques i vehicles categoria L1e. Cada un haurà de complir una sèrie de requisits que, al seu torn, permetran a Espanya adequar-se al reglament europeu 168 /2013 que estableix una sèrie de normes de fabricació i homologació per a aquest tipus de productes. Actualment Trànsit només disposa d’una instrucció que va ser dictada el 2016 per salvar els mobles inicialment però que ha quedat curta vist el ‘boom’ del patinet i la bicicleta elèctrica. Els ajuntaments han hagut d’intervenir en l’assumpte per provar de regular la situació, amb el consistori barceloní encapçalant la posada al dia amb l’ordenança més detallada, però el concurs de la DGT era clau per concretar els punts que sobrepassen les competències municipals.

Amb aquesta intenció es pretén que els conegudes com a ‘hoverboard’ continuïn sent considerats com a joguina, aptes per tant per a menors, amb una velocitat màxima de 6 quilòmetres per hora i sense cap condició diferent respecte de l’actualitat. A Barcelona, per exemple, poden circular per les voreres.

Els models estrella

En segon lloc hi ha les ‘segway’, les rodes o monocicles elèctrics i els models que s’estan emportant la palma, els patinets elèctrics més habituals als carrers. Amb velocitats màximes d’entre 10 i 25 quilòmetres per hora depenent de la via (i mai per les voreres en el cas de Barcelona), aquests vehicles hauran de tenir una identificació i una certificació, tot i que això tampoc suposarà gran impediment per a l’usuari final: haurà de ser el fabricant qui obtingui la certificació abans de la venda d’un model, i tots els patinets del mateix tipus adquirits prèviament passaran a estar-ho amb caràcter retroactiu.

Quant a les bicicletes elèctriques, que conformaran el tercer grup, les normes també seran les que regeixen per a aquestes en l’actualitat amb la mateixa excepció que afecta els patinets elèctrics, la necessitat d’una certificació per part del fabricant. A Barcelona la seva circulació se circumscriu als carrils bici, les plataformes úniques i a totes les calçades.

Notícies relacionades

El canvi més important l’experimentaran, per tant, els vehicles que passaran a denominar-se de categoria L1e, els patinets elèctrics que poc tenen de patinet i molt de ciclomotor, de més pes i dimensions que els primers i també capaços d’arribar a una velocitat molt més gran. Aquests vehicles, tant els que es comprin a partir de llavors com els que s’hagin adquirit anteriorment, hauran de ser matriculats i obtenir una autorització per poder circular i conduir, i no podran fer-ho pel carril bici, sinó per les calçades.

El debat del selló

En el seu cas, aquests vehicles sí que podran incorporar un selló per al conductor. També podran fer-ho les ‘segway’ i els vehicles amb autobalanceig que permetran incorporar un selló, el que no sembla incloure és els patinets elèctrics a què alguns usuaris han afegit un ‘gadget’ d’aquest tipus per poder viatjar asseguts. En aquest cas, la DGT té sobre la taula la situació i podria resoldre en contra d’aquest tipus d’aplicacions quan s’acabi de perfilar la futura reglamentació.