Prevenció

La DGT vol més hores d'educació viària a les escoles

Dues entitats presenten la campanya de prevenció 'Por un verano sin víctimas'

2
Es llegeix en minuts

La Direcció General de Trànsit (DGT) desitjaria que les escoles dediquessin més hores a l’educació viària i, si no és possible com una assignatura, almenys que es reflecteixi reforçant la tasca que ja s’està realitzant als centres escolars d’una manera transversal al llarg de tot el currículum.

Així ho ha manifestat la subdirectora general de Formació i Educació Viària de la DGT, Mónica Colás, en la presentació d’un projecte de seguretat viària presentat aquest dimarts per l’associació Stop Accidentes i la Confederació Nacional d’Autoescoles d’Espanya (CNAE).

Mónica Colás ha explicat que la DGT continuarà intentant arribar a acords de col·laboració amb les 22.000 escoles que hi ha a Espanya, ja que "l’educació viària salva vides".

Quan li ha preguntat si l’educació viària ha de ser una assignatura obligatòria a les escoles, ha dit que és una qüestió que és competència del Ministeri d’Educació i no del d’Interior, però que lògicament no seria la DGT la que hi posés cap veto.

No obstant, ha considerat que l’educació viària es pot garantir també a les escoles si està present de manera transversal al llarg de la vida educativa dels alumnes per inculcar-los "valors de respecte i convivència".

En tot cas, la subdirectora de la DGT ha manifestat que seria bo que es dediquessin més hores a activitats relacionades amb aquesta matèria als centres educatius.

La seu de la CNAE ha acollit avui la presentació del projecte 'Por un verano sin víctimas’ d’aquesta confederació i de Stop Accidentes, una associació d’ajuda i orientació als afectats per accidents de trànsit.

Els principals riscos

Es tracta de dos reportatges sobre els principals riscos al volant, les distraccions i la velocitat inadequada, amb testimonis reals de víctimes, infractors i formadors que seran cedits gratuïtament a les autoescoles com a material per sensibilitzar i conscienciar els alumnes en matèria normativa i seguretat viària.

En l’acte han intervingut les dues dones que protagonitzen els vídeos, una és la presidenta de Stop Accidentes, Ana Novella, que va perdre un fill atropellat per un vehicle que va envair la vorera per velocitat excessiva, i una col·laboradora d’aquesta associació el fill de la qual va morir per un accident provocat per la distracció d’una conductora que va envair la calçada contrària.

Segons dades de la DGT, el 32% dels sinistres mortals i greus a les carreteres espanyoles estan causats per una conducció distreta o per desatenció i el 26% per una velocitat inadequada, i a més és en l’època estival (juliol i agost) quan es produeixen més accidents de circulació. L’estiu del 2017 es va tancar amb 224 de morts.

Colás ha manifestat que la gran preocupació actualment a la DGT són les distraccions provocades per l’ús del telèfon mòbil, no només perquè s’utilitza per parlar, sinó fins i tot per escriure missatges de Whatsapp al volant.

Notícies relacionades

En aquest sentit, ha subratllat que ja s’han col·locat càmeres per vigilar la col·locació del cinturó de seguretat i que espera que aquesta mesura pugui servir per detectar l’ús del telèfon mòbil pels conductors com una mesura dissuasiva.

Per la seva part, el president de la CNAE, José Miguel Báez, s’ha compromès a continuar col·laborant amb les organitzacions de víctimes per a aquest tipus d’iniciatives que segons el seu parer ajuden les institucions i la societat general en la recerca de l’objectiu de "zero accidents".