La presa de la Gran Vía

La decisió de Manuela Carmena de restringir el trànsit en una de les artèries centrals de Madrid desferma la controvèrsia

Els comerciants i el PP s'hi oposen, mentre que els vianants disfruten de recuperar una via emblemàtica

tecnicomadrid36545333 madrid 07 12 2016 sociedad el ayuntamiento de madrid ha c

tecnicomadrid36545333 madrid 07 12 2016    sociedad el ayuntamiento de madrid ha c
tecnicomadrid36545332 madrid 07 12 2016    sociedad el ayuntamiento de madrid ha c
tecnicomadrid36545363 madrid 07 12 2016    sociedad el ayuntamiento de madrid ha c

/

3
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

La mítica Gran Vía madrilenya es va despertar ahir, per cinquè dia consecutiu, amb severes restriccions al vehicle privat. Els taxis i els autobusos circulaven amb prou feines per dos carrils mentre que els vianants, carregats de regals de Nadal, omplien les voreres i un petit percentatge s’atrevia a caminar per les vies robades als cotxes per fer-se selfies enmig d’un dels carrers més famosos d’Espanya o simplement per avançar més ràpid.

La decisió de l’ajuntament de Manuela Carmena de reduir el trànsit en una de les artèries principals de Madrid durant aquest pont i per les festes de Nadal (del 16 al 18 de desembre i del 23 al 8 de gener), com gairebé totes les decisions de l’alcaldessa d’Ahora Madrid (partit integrat per Podem), ha causat una àmplia controvèrsia. El PP i bona part dels comerciants s’han aixecat en armes, mentre que els vianants exhibeixen la seva satisfacció per haver recuperat una via emblemàtica. L’antiga guerra entre el vehicle i el vianant, però ara sota l’ombra del llegendari gratacel de Telefónica.

El consistori al·lega que la seva pretensió és facilitar la mobilitat del vianant i els ciclistes, així com millorar l’activitat comercial «al reduir l’estrès» al qual es veuen sotmesos els compradors davant la saturació nadalenca. La portaveu municipal, Rita Maestre, va assegurar ahir que el pla està donant resultats –en els tres primers dies 6.000 accessos menys– però va admetre que «s’ha de millorar la seva execució concreta».

VEHICLES AUTORITZATS

De fet, el decret municipal permet la circulació de motos i els vehicles que van a aparcar en els pàrquings pròxims o als hotels. Però «la realitat és una altra», segons el gerent de l’Hostal Triana, Víctor González, que denuncia que la policia té ordres d’impedir les retencions a l’entrada i sortida de la gran avinguda i, per aquest motiu, desvia el trànsit «de manera salvatge», sense tenir en compte les excepcions permeses. D’aquí ve que els hostes del seu hostal es queixin «que no els deixen entrar ni presentant la reserva». Tot i així, el seu establiment no ha patit cap mena de reducció de clients. Tampoc la botiga de teixits Julián López –un dels pocs comerços tradicionals que sobreviu a la voracitat de les grans cadenes–, l’encarregat de la qual, Juan Ramón Encabo, troba a faltar més planificació per part de Carmena.

Més mala sort ha corregut l’aparcament situat a la Plaza del Carmen, pròxim a la Gran Vía. El seu administrador, Javier Quevedo, clama contra una caiguda del 90% de la facturació perquè, segons la seva opinió, és «gairebé impossible» que entri un vehicle no abonat al pàrquing.

EL XOU D'AGUIRRE

El president de l’associació de comerciants, Florencio Delgado, va arribar a parlar d’un  «contuberni» per treure els cotxes del centre i desplaçar-los a les grans superfícies, i va rebre el suport d’Esperanza Aguirre, que va criticar que es «trepitgin» els drets de veïns, comerciants i hostalers i va titllar la iniciativa d’«esperpèntica» i pròpia de les ciutats «cutres»; malgrat que s’aplica en altres llocs d’Espanya i del món i no sempre amb tant d’enrenou. La portaveu del grup municipal popular amenaça d’acudir als tribunals.

La presidenta de la Comunitat de Madrid, Cristina Cifuentes, que no manté la millor de les relacions amb Aguirre, no va mostrar entusiasme perquè el PP recorri a la justícia però sí que va lamentar la «improvisació» i haver-se assabentat, com els comerciants, de la mesura pels mitjans de comunicació.

Notícies relacionades

Maestre va sortir ahir al pas de les crítiques assegurant que es va informar «amb antelació» els afectats en una carta a les seves associacions. Però els concernits lamenten que hagi sigut una informació unilateral i que no s’hagi comptat amb els que «donen vida» a l’artèria. En opinió dels comerciants, el col·lapse de trànsit es reduiria si es permetés un doble carril per sentit (es permet en algun tram) i els agents efectivament hi permetessin circular els vehicles autoritzats.

González, que a més de regentar un hostal és veí de la Gran Vía, recorda que altres vegades s’ha tallat el trànsit sense polèmiques. En la seva opinió, el problema actual és que Carmena ha buscat fer-se «propaganda» amb una restricció gairebé completa en lloc de buscar implementar solucions puntuals i dinàmiques quan l’afluència de vianants és massiva, com van fer els seus antecessors.