04 jul 2020

Anar al contingut

CONNEXIÓ VALLÈS-AEROPORT

El Vallès Occidental exigeix una connexió ferroviària amb l'aeroport

El Consell Comarcal demana la prolongació de l'R-4 amb un ramal des de l'Hospitalet

Lamenten que no se'ls escolti i critiquen els reiterats «anuncis unilaterals» de l'Executiu català en aquest territori

Xavier Oliva

El Vallès Occidental exigeix una connexió ferroviària amb l'aeroport

JOAN CORTADELLAS

Els set municipis del Vallès Occidental pels quals passa la línia R4 de Rodalies volen la connexió amb l’aeroport del Prat a través d’aquesta línia. Així ho han defensat aquest divendres diferents representants dels ajuntaments de Sabadell, Terrassa, Barberà, Cerdanyola, Montcada, Vacarisses i Castellbisbal en una reunió que han mantingut a la seu del Consell Comarcal.

Aquesta proposta, que ja està sent defensada des de fa dies per Sabadell i Terrassa, seria una alternativa als plans de la Generalitat, que el 23 de desembre va anunciar la creació d’un nou servei entre Barcelona i el Prat que gestionarà Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i que entrarà en funcionament el 2022.

En la reunió, els set municipis van acordar convocar un consell d’alcaldes i alcaldesses extraordinari al qual convidaran el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, per transmetre-li les necessitats de la comarca. El Consell Comarcal considera que l’anunci de la Generalitat no té en compte les necessitats del Vallès Occidental quant a infraestructures. «Aquest anunci de la conselleria no contempla cap de les necessitats que tenim a la comarca en aquesta qüestió i també en d’altres que s’han plantejat, com el transport públic o la zona de baixes emissions», va lamentar el president de l’entitat i alcalde de Castellar, Ignasi Giménez.

Una actuació prevista

A la carta que els representants dels set municipis han consensuat en la reunió d’avui i que faran arribar a Calvet, recorden que en el Pla d’Infraestructures Ferroviàries de Voltants de Barcelona 2008-2015 ja es contemplava la prolongació de la línia R4 fins a les terminals 1 i 2 de l’aeroport delPrat. «Aquesta connexió l’hem reivindicat des de fa anys», ha explicat l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés.

Els set municipis consideren que aquesta alternativa permetria oferir aquest servei a una quantitat major de ciutadans. «Amb la prolongació de l’R4 es podria donar servei a un milió d’habitants del Vallès Occidental», va defensar Farrés.  En aquest sentit, l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, va afegir que «s’ha de tenir en compte aquest milió de persones i també donar protagonisme a la comarca per planificar les infraestructures a Catalunya». L’alcalde egarenc també s’ha basat en l’esmentat pla de rodalies. «En el seu moment es va fer un estudi de viabilitat i es va determinar que era la millor opció per connectar amb l’aeroport», ha assegurat Ballart.

Critica a la centralitat

Farrés i Ballart han criticat el ‘barcelocentrisme’ de la qüestió. «La gran Barcelona no és només la ciutat i el seu entorn més immediat, també som la resta de territoris que som al seu voltant», ha defensat Farrés. Hi coincidia Ballart: «No som només el pati del darrere de Barcelona, hi ha vida més enllà de Collserola».

L’alcalde de Terrassa ha apuntat cap a altres qüestions per criticar la centralitat a la presa de decisions, com la zona de baixes emissions o la relació de tarifes del transport públic. «Hi ha una visió massa centralista que volem combatre des del territori», ha explicat Ballart.

Una opció més eficaç

El nou servei plantejat per la Generalitat el 23 de desembre passat i que gestionarà FGC, planteja la construcció d’un ramal de 4,5 quilòmetres que connectarà l’estació del Prat i la T1, així com la construcció de dues estacions en la T1 i la T2 i la connexió amb l’L9. Per la seva banda, des del Vallès Occidental plantegen la construcció d’un ramal des d’Hospitalet del Llobregat fins a l’aeroport.

A la carta que s’ha enviat a Calvet, els set municipis defensen aquest plantejament assegurant que milloraria la freqüència de circulació i oferiria una opció millor, connectada amb altres línies de rodalies. «Renfe ja disposa del material, el personal i les instal·lacions per operar aquest servei, cosa que permetria la seva posada en marxa de forma immediata i a través d’una fórmula menys costosa i més eficient», asseguren en la missiva.

Més notícies de Terrassa a l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA